ملغمه‌ای به نام شناسه‌دار کردن قطعات یدکی

وجود قطعات یدکی قاچاق و بی‌کیفیت در بازار معضلی است که مسوولان امر مدت‌ها است به دنبال کنترل و رفع آن هستند و راهکارهایی مانند شناسه‌دار کردن قطعات را برای حل آن در پیش گرفته‌اند

قطعه نیوز: وجود قطعات یدکی قاچاق و بی‌کیفیت در بازار معضلی است که مسوولان امر مدت‌ها است به دنبال کنترل و رفع آن هستند و راهکارهایی مانند شناسه‌دار کردن قطعات را برای حل آن در پیش گرفته‌اند. با این حال به نظر می‌رسد تلاش‌ها در این زمینه به کندی پیش می‌رود و نتیجه‌ای هم در پی ندارد.


به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، قرار بر این است که با طرح شناسه‌دار شدن قطعات یدکی، بازار از دست لوازم تقلبی رها شود، به طوری که از طریق اعطای یک کد رهگیری به قطعاتی که قابلیت قاچاق بیشتری دارند، بتوان ورود و تولید این کالاها را با نظارت بیشتری انجام داد.


تابستان سال گذشته مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که در جریان برگزاری ۸۰ جلسه در چهار سال پیش از آن، حدود ۱۷ قطعه خودرو شناسه‌دار شده‌اند.

قرار بر این است که با طرح شناسه‌دار شدن قطعات یدکی، بازار از دست لوازم تقلبی رها شود، به طوری که از طریق اعطای یک کد رهگیری به قطعاتی که قابلیت قاچاق بیشتری دارند، بتوان ورود و تولید این کالاها را با نظارت بیشتری انجام داد.


رقمی که با وجود تعداد بالای قطعات تشکیل‌دهنده خودرو، به گفته رئیس کمیته قطعات انجمن همگن قطعه‌سازان در سال جاری هنوز همان ۱۷ قطعه باقی مانده است.


احمدرضا رعنایی چندی پیش در یک گفتگو بیان کرده بود: تاکنون ۱۷ قلم از قطعات خودرو شناسه ملی دریافت کردند و حدود ۱۵ قطعه یدکی دیگر نیز در شرف بررسی کارشناسی و کسب شناسه ملی است.


به گفته رعنایی، بیشترین قطعات تقلبی که در بازار وجود دارد شامل لنت ترمز، دیسک و صفحه، جلوبندی، استارت، دینام و رینگ است.


شناسه دار شدن تنها ۱۷ قطعه در طی چندین سال، در شرایطی است که به گفته رعنایی به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار قطعات خودرو، میزان قطعات تقلبی در کشور زیاد شده است.

خط تولید قطعات یدکی

آمادگی برای شناسه‌دار کردن قطعات وجود ندارد

عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، دستورالعمل اجرایی اخذ و نصب شناسه رهگیری برای گروه کالایی قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه را به هفت وزارت خانه و چهار سازمان کشور ابلاغ کرد.


با این حال به نظر می‌رسد موضوع اجرایی کردن طرح شناسه‌دار کردن قطعات به این راحتی نیز نیست، چراکه علاوه بر تعداد کم قطعاتی که در طی این سال‌ها شناسه‌دار شده‌اند، اجرای کد رهگیری بر روی همین تعداد قطعه نیز با مشکلاتی همراه است.


سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو درباره اجرایی شدن این طرح بیان کرده بود با وجود همکاری این اتحادیه با وزارت صمت در اجرایی کردن طرح مورد نظر باز هم افزایش قیمت ارز در سال‌های ۹۵ و ۹۶، شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹، رکود در بازار و باز هم تغییرات قیمت ارز در عمل اجرایی شدن این طرح در جریان مذاکره قرار دارد و نهایی نشده است و این اتحادیه خواستار تعویق طرح مذکور در شرایط فعلی است.


اعتراض این اتحادیه به این است که نمی‌توان قطعاتی که طی سال‌ها یا ماه‌های گذشته به کشور وارد شده‌اند را شناسه‌دار کرد.
به نظر می رسد اجرای این طرح بیشتر از مصوبه و ابلاغیه، به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.