سوزوکی بالنو؛ مسافری از هند با شناسنامه ژاپنی

بالنو که در سگمنت خودروهای ساب‌کامپکت عرضه می‌شود، رقبای مطرحی در بازارهای جهانی دارد که کار را برایش کمی سخت کرده است. به عنوان مثال، هیوندای i20، هوندا Jazz، فولکس واگن پولو، تویوتا گلانزا و تاتا Altroz از جمله رقبای همرده بالنو در بازارهای جهانی و هند می‌باشند.

به گزارش قطعه نیوز: این روزها با آمدن خودروهای وارداتی به کشور و تحویل قطره چکانی به مشریان، نه تنها شاهد بهبود وضعیت بازار نیستیم، بلکه شاهد قیمت‌گذاری‌های نامعقول و افزایش تقاضا برای خودروهای مونتاژی در بازار آزاد هستیم. این در حالی است که خودروهای وارداتی رسیده به کشور به دلیل قیمت‌گذاری‌های نامتعارف و کمبود امکانات رفاهی، در مقایسه با خودروهای مونتاژی به خصوص چینی‌ها، ‌شانس چندانی برای موفقیت در این رقابت ندارند.
سوزوکی بالنو یکی از جدیدترین گزینه‌های واردات است که با توجه به مشخصات و امکاناتی که دارد، انتظار می‌رود رقابت دشواری را پیش‌روی خود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این هاچ‌بک ژاپنی الاصل و مقایسه آن با رقبای هم‌رده در بازارهای جهانی و داخلی داشته باشیم.

نگاهی به سیر تحول سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو یک هاچ‌بک ژاپنی الاصل است که ابتدا در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک سدان خانوادگی معرفی شد. اما با گذشت زمان، ابعاد آن کاهش یافت و نسخه هاچ‌بک آن به بازار آمد. در سال ۲۰۱۵، سوزوکی تصمیم گرفت بالنو را تنها در نسخه هاچ‌بک تولید کند. نسل پنجم بالنو در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و از همان ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد. این خودرو در بازارهای بین‌المللی بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه فروش داشته است. بالنو محصول مشترک سوزوکی و ماروتی هند است که در این کشور تولید می‌شود.

مقایسه سوزوکی بالنو و رقبای هم‌رده

بالنو که در سگمنت خودروهای ساب‌کامپکت (سگمنت B) عرضه می‌شود، رقبای مطرحی در بازارهای جهانی دارد که کار را برایش کمی سخت کرده است. به عنوان مثال، هیوندای i20، هوندا Jazz، فولکس واگن پولو، تویوتا گلانزا و تاتا Altroz از جمله رقبای همرده بالنو در بازارهای جهانی و هند می‌باشند. در ایران نیز این خودرو در حال حاضر رقیب وارداتی جدی نداشته و تنها هیوندای i20 مونتاژی از اصلی‌ترین رقبای آن به شمار می‌رود.
بالنو جدید بزرگ‌ترین خودرو در کلاس خود نیست. حتی در مقایسه با مدل قبلی، طول و ارتفاع بالنو جدید به ترتیب ۵ و ۱۰ میلی متر کاهش یافته است. حتی فضای صندوق بار نیز ۲۱ لیتر کمتر از قبل است. با این حال، عرض و فاصله بین دو محور خودرو ثابت است.

عریض ترین خودرو در این مقایسه هیوندای i20 است که ۳۰ میلی متر عریض تر از بالنو است. i20 همچنین دارای طولانی‌ترین فاصله بین دو محور است که ۶۰ میلی متر بیشتر از بالنو است. به لحاظ ارتفاع، هوندا جاز بلندترین در این کلاس است و ۴۴ میلی متر بلندتر از بالنو است. در این میان فولکس واگن پولو کوچک‌ترین خودرو در این مقایسه از همه نظر است. همچنین هوندا Jazz در این سگمنت بزرگ‌ترین فضای بار را در اختیار داشته و فضایی با حجم ۳۶ لیتر بیشتر از بالنو فراهم کرده است.

مشخصات فنی سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو جدید از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی نیرو می‌گیرد که توانایی تولید حداکر ۱۰۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر را دارد. طبق اعلام شرکت واردکننده، این خودرو قرار است با جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک به بازار ایران راه پیدا کند. این در حالی است که جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی نیز برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود.
شتاب صفر تا صد این هاچ‌بک حدود ۱۱ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای آن به ثبت رسیده است. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت بالنو حدود ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نشان می‌دهد این محصول در رده خودرو کم مصرف و اقتصادی جای می‌گیرد.
در ادامه باید گفت که بالنو با توجه به مشخصات فنی که دارد، در مقایسه با بسیاری از خودروهای چینی مونتاژی حاضر در کشور، از پیشرانه ضعیف‌تری برخوردار بوده که همین موضوع می‌تواند در انتخاب خریداران تاثیرگذار باشد.

پارادوکس در لیست آپشن‌های بالنو

همانطور که گفته شد، این روزها بازار خودروی ایران به واسطه سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو و عدم حضور برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی و … در قبضه چینی‌ها بوده و به واسطه امکانات رفاهی متعددی که ارائه می‌کنند، توانسته نظر طیف وسیعی از خریداران را به خود جلب کنند. بر این اساس چون غالبا خودروهای وارداتی جدید به دلیل محدودیت سقف قیمتی واردات، از امکانات رفاهی و ایمنی کمتری برخوردار هستند، شانس موفقیت کمتری در مقایسه با رقبای مونتاژی چینی حال حاضر دارند.
سوزوکی بالنو با وجود طراحی مدرن و جذابی که داخل کابین دارد، تناقض قابل توجهی را می‌توان در لیست آپشن‌ها و امکانات رفاهی‌اش مشاهده کرد. به طور مثال در لیست آپشن‌های این خودرو می‌توان مواردی نظیر چراغ‌های جلو LED با قابلیت تنظیم ارتفاع نور به صورت دستی، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ورود بدون کلید و استارت KEYLESS، هدآپ دیسپلی، مولتی مدیای پیشرفته با قابلیت انتقال اطلاعات تلفن همراه روی نمایشگر و اتصال WiFi، سنسور نور، سنسور باران و کروز کنترل را مشاهده کرد. اما خبری از سانروف، تیپ‌ترونیک و تودوزی چرمی در این هاچ‌بک نیست که شاید برای خریداران چندان خوشانید نباشد.
از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به آینه‌های جانبی تاشونده برقی، تنظیم زاویه و عمق ستون فرمان به صورت تلسکوپی و بشکن، سیستم نمایشگر پایش فشار باد تایرها، آینه داخلی الکتروکرومیک، فرمان چرم دوزی شده D-CUT با دکمه‌های کنترلی، دریچه تهویه مطبوع برای ردیف دوم، پورت شارژر برای ردیف دوم، تزئینات کرومی بدنه، تایر زاپاس سایز کوچک، کامپیوتر سفری و کروزکنترل، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و پرده‌ای، سیستم‌های ترمز ABS و EBD به همراه سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب و … را اشاره کرد.

ظاهر ساده؛ کابین جذاب

با نگاه کلی به ظاهر سوزوکی بالنو می‌توان متوجه شد که خودرویی اقتصادی و ارزان قیمت پیش رویمان قرار دارد. چرا که خبری از پانل‌های بدنه پیچیده و خطوط تند و تیز روی بدنه آن نیست. از ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان مشکی براق ستون‌های A، شیب قابل توجه ستون‌های C و رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی اسپرت اشاره کرد.
اما با ورود به کابین ماجرا تغییر می‌کند و فضایی مدرن و جذاب پیش رویمان قرار می‌گیرد. در قسمت بالایی داشبورد، یک صفحه نمایش ۹ اینچی لمسی قرار گرفته که سیستم سرگرمی و مولتی مدیا را به نمایش در می‌آورد. این صفحه نمایش با گرافیک جذاب و قابلیت‌های متنوع، تجربه‌ای لذت‌بخش از کار با سیستم سرگرمی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. فرمان Dکات با طراحی اسپرت و ارگونومیک، حس متفاوتی را ایجاد می‌کند. ترکیب آمپرهای آنالوگ و دیجیتال در پشت فرمان، اطلاعات مورد نیاز راننده را به‌صورت واضح و خوانا نمایش می‌دهند. در مجموع، فضای کابین سوزوکی بالنو مدرن، اسپرت و کاربردی است.

 

نتیجه‌گیری

در پایان اگر بخواهیم جمع‌بندی کلی درخصوص این خودرو داشته باشیم، باید بگوییم که موفقیت یا عدم موفقیت بالنو در شرایط فعلی بازار ایران، به قیمت تمام شده و نهایی آن در بازار بستگی دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت این هاچ‌بک ژاپنی الاصل بیشتر از نسخه سدان سوزوکی سیاز خواهد بود و در بازه قیمتی یک و نیم تا دو میلیارد تومان قرار می‌گیرد. اما ا توجه به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد نسبت به قیمت رسمی اعلام شده از سوی شرکت‌های واردکننده، انتظار می‌رود این خودرو هم از این قاعده مستثنی نباشد و با قیمت بالاتری به بازار آزاد راه پیدا کند.

بنابراین ظاهر ساده و معمولی، امکانات رفاهی نه چندان زیاد، پیشرانه تنفس طبیعی ۱۰۵ اسبی و برخی دیگر از ویژگی‌ها در یک کفه ترازو و قیمت تمام شده در کفه دیگر ترازو قرار می‌گیرند تا انتخاب برای خریداران بر مبنای مقایسه ارزش مادی خودرو و امکانات ارائه شده صورت بگیرد. بنابراین باید گفت بالنو رقابتی نفس‌گیر را با چینی‌های حال حاضر بازار خواهد داشت. چرا که گزینه‌های به مراتب قوی‌تر با امکانات رفاهی بیشتر و قیمتی کمتر در بازار وجود دارد.

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.