تولید ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی کلید خورد

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از کلید خوردن اقدامات اولیه برای تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی توسط تولیدکنندگان داخلی در سال ۹۹ با محوریت ایدرو خبر داد.

مدتی پیش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تولید این تعداد موتورسیکلت برقی توسط سازندگان داخلی فراخوان داده بود.

علی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» در این راستا اعلام کرد: در راستای اجرای این طرح، ایدرو در حال بازدید از کارخانه­‌های ساخت موتورسیکلت است.

وی شرایط ارزی کنونی و مشکلات موجود در واردات مواد و تجهیزات اولیه را عاملی برای کند شدن روند اجرایی شدن این طرح دانست و افزود: ایدرو بعد از اتمام بازید از کارخانه­‌ها برای عقد قرارداد ارقام مشخصی را از موتورسیکلت سازان خواهد خواست اما تولیدکنندگان با توجه به شرایط موجود، توان اعلام یک قیمت مشخص را ندارند چراکه ممکن است الان قیمتی را اعلام کنند و در آینده با توجه به نوسانات نرخ ارز و تورم نتوانند درباره تعهدات خود پاسخگو باشند.

وی بیان کرد: در حال حاضر امکان ساخت موتورسیکلت­‌های برقی مورد نظر ایدرو با بیش از ۵۰ درصد داخلی‌سازی وجود دارد، با این حال تیراژ و صرفه اقتصادی بر این رقم اثر خواهد داشت.

عرب تاکید کرد: اگر این تعداد دستگاه در یک پلتفرم واحد تعریف شود، امکان داخلی­‌سازی ۱۰۰درصدی آن را داریم، چراکه تیراژ ۵۰ هزار دستگاه، برای هر قطعه‌­ساز قابل توجه خواهد بود.

وی اضافه کرد: با این حال، به احتمال بسیار زیاد، پلت‌فرم­ این دستگاه ها با توجه به کاربری ­ها و با مشخصات متفاوت تعریف می شود تا مصرف­‌کننده حق انتخاب برای موتور متناسب با مصرف خود را داشته باشد.

به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در حال لاستیک، چرخ، اسکلت، فرمان، باتری، زین و صندلی، بعضی انواع چراغ ها و … برای موتورهای برقی در داخل تولید می شود و امکان تولید مابقی قطعات هم وجود دارد اما تیراژ تولید آن به صرفه نیست.

عرب عنوان کرد: با توجه به کاهش سه چهارم از میزان تولیدات موتورسیکلت کشور در چند سال گذشته، قطعه‌سازان در این حوزه توان تامین قطعات موتورسیکلت های برقی مورد نظر ایدرو را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کارگاه‌های تولیدی با ۲۵ درصد ظرفیت خود در حال تولید هستند و بازاری برای خرید محصولات آنها وجود ندارد، به طوری که بسیار با احتیاط تیراژ خود را تعیین می کنند.

عرب بیان کرد: تولیدکنندگان امکان ساخت همزمان قطعات موتورسیکلت های بنزینی و برقی را دارند و قطعات میان این دو نوع کالا اغلب مشترک است. سعی ما هم بر این بوده است که قطعات تولیدی، در هر دو نوع، قابل استفاده باشد تا از همین امکانات موجود برای به ثمر نشاندن موتورهای مورد نظر ایدرو استفاده کنیم.

این فعال صنعتی اعلام کرد: اگر بخش دولتی به اقدامات خود ادامه دهد و بودجه و بازار مصرف را تامین کند، ما هم بستر را فراهم می کنیم که ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را تا آخر سال یعنی در بهمن ماه تحویل بدهیم.

عرب تاکید کرد: باید به تامین بازار برای این موتورسیکلت ها توجه شود تا دستگاه ها پس از تولید در کارخانه انبار نشوند و روال تولید این تعداد دستگاه ادامه داشته باشد.

عرب همچنین از اقبال شهرداری های شهرهای بزرگ کشور به استفاده از موتورسیکلت های برقی خبر داد و گفت: شهرهایی مانند مشهد، تبریز، اصفهان و … به تازگی به رصد کارخانه ها برای خرید این وسیله نقلیه پرداخته اند و اداره پست هم در حال انعقاد قرارداد برای خرید ۲ تا ۳ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی برای جایگزینی با موتورهای بنزینی است.

وی همچنین از اقدامات وزارت نیرو همزمان با طرح ایدرو برای تامین جایگاه های شارژ موتورسیکلت های برقی خبر داد و گفت: به هر حال باید بدانیم در آینده موتور بنزینی به سمت جایگزینی با موتور برقی می رود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.