نیاز به واردات برای تامین نیاز خودروهای هیبرید؛ موتور سه سیلندر ایران خودرو سابقه چینی دارد

تولید خودروی برقی و هیبرید در ایران به این زودی محقق نمی‌شود. اقداماتی که در این زمینه صورت می‌گیرد با کمک فنی چین انجام می‌شود و عملا ۹۹ درصد کار را آنها پیش می‌برند.

قطعه نیوز: تصویب آزادسازی واردات خودرو در مجلس سیل اظهارنظرهای زیادی را به دنبال داشت.

در یکی از آخرین اظهار نظرها، مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودرو حتی واردات خودروهای معمولی گازسوز نیز آزاد شده و بحث درباره خودروی دو نیرو بوده است.

وی به ساخت داخل خودروهای هیبرید اشاره کرده و تصویب این طرح را مغایر با حمایت از تولید داخلی دانسته است.

به گفته میرسلیم: در دنیا هم بدون پشتیبانی و حمایت کاری پیش نمی‌رود چرا که قیمت تمام شده آن دو برابر است.

میرسلیم با اشاره به اقداماتی که برای تولید خودروی هیبریدی در کشور شده گفت: با این اصلاحیه از تشویق تولید و اشتغال جوانان جلوگیری می‌شود لذا با تصویب این طرح، تولید و بررسی‌های تحقیقاتی لطمه می‌خورد و جوانان فعال در این حوزه دلسرد می‌شوند. در شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت خواهد شد.

اظهارات میرسلیم در حالی است که تولید خودروی برقی در کشور با وجود تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته، بی‌نتیجه مانده است و کارشناسان معتقدند تولید خودروی هیبرید در ایران به این زودی‌ها محقق نخواهد شد.

تحقیقات تولید خودروی هیبرید در ایران توسط چینی‌ها انجام می‌شود

یک طراح خودرو در این باره به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: تولید خودروی برقی و هیبرید در ایران به این زودی محقق نمی‌شود.

علیرضا محمدزاده ادامه داد: تحقیقات و اقداماتی که در ایران در زمینه تولید خودروی برقی و هیبرید صورت می‌گیرد با کمک فنی چین انجام می‌شود و درواقع ۹۹ درصد کار را آنها پیش می‌برند.

وی عنوان کرد: نسخه برقی تارا در واقع همان پژو ۳۰۱ است که در چین برقی شده است و در ایران بر روی آن کار می‌کنند تا با عنوان خودروی برقی ایرانی به بازار عرضه شود.

محمدزاده تاکید کرد: با توجه به چنین مسائلی ما نمی‌توانیم به این زودی خودروی برقی یا هیبرید داخلی بسازیم و آن را تجاری کنیم.

این فعال در حوزه طراحی خودرو همچنین اظهار کرد: بعد از سال‌ها به تازگی یک موتور سه سیلندر به عنوان خودروی ملی رونمایی شده است که آن موتور هم سابقه چینی دارد.

وی درباره برآوردها از زمان تجاری شدن اولین خودروی هیبرید گفت: ساخت خودروی هیبرید نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارد و در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور بر روی این موضوع کار می‌کنند و تا جایی که روشن است به این زودی نمی‌توانند خودروی هیبرید تجاری بسازند، چراکه تحریم و مشکلات زیادی وجود دارد که اجازه ورود به آن وادی را نمی‌دهد.

وی افزود: البته این دو خودروساز می‌توانند به صورت نمایشی خودرو را رونمایی کنند اما همانطور که خودروهای برقی قبلی به بازار نیامده است، رونمایی‌های جدید هم به سرعت نمی‌توانند وارد بازار شوند.

این طراح خودرو بیان کرد: فرایند تولید خودروی هیبرید یک فرایند بسیار پیشرفته است. نه اینکه در ایران امکان‌پذیر نباشد، بلکه بسیار زمان‌بر است.

محمدزاده اضافه کرد: ایران اگر بخواهد در این زمینه ورود کند به صورتی که نه در شعار بلکه در واقعیت خودروی هیبرید بسازد، نیاز به یک سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز صحیح دارد که بعید است در این موارد تاکنون برنامه‌ریزی صورت گرفته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.