علت روشن شدن چراغ آمپر آب

روشن شدن چراغ آمپر آب، مشکل شایعی است که برای برخی رانندگان اتفاق می‌افتد و و باعث نگرانی آن‌ها می‌شود. این مشکل در فصل گرما و با افزایش دما شروع می‌شود و از پایین آمدن آمپر سوخت هم هولناک‌تر است. معطل شدن در گوشه خیابان از یک طرف و هزینه‌های سنگین تعمیر یک موتور معیوب از سوی دیگر این نگرانی را دوچندان می‌کند.

روشن شدن چراغ آمپر آب به معنی بالا رفتن بیش از حد دمای آب موجود در رادیاتور و در نتیجه دمای موتور می باشد که باید سریعا نسبت به رفع آن و خنک کردن اتومبیل اقدام شود. در گذشته راهکارهایی را برای خنک کردن سریع موتور خودرو معرفی کردیم که علاقه مندان می توانند از طریق مطلب مربوطه به مطالعه این راهکار ها بپردازند. اما گاهی اوقات این چراغ بدون اینکه آب رادیاتور به دمای بالا برسد روشن می شود که نشان دهنده وجود اشکال در نحوه عملکرد سیستم خنک کننده موتور می باشد. در این بخش قصد داریم تا دلایل احتمالی روشن شدن چراغ آمپر آب خودرو را معرفی کرده و به بررسی هر کدام از این دلایل و بررسی راه حل های احتمالی برای رفع آن بپردازیم.

علت روشن شدن چراغ آمپر آب
همانطور که اشاره شد، مهمترین و شایع ترین دلیلی که می تواند این چراغ هشدار دهنده را که معمولا با یک چراغ قرمز رنگ در کنار درجه آمپر آب نشان داده می شود، روشن کند، بالا رفتن دمای آب رادیاتور و در نتیجه موتور می باشد. البته در برخی خودروها، این چراغ هشدار دهنده به شکل یک دما سنج قرمز رنگ نیز نمایش داده می شود که تصویر آن را مشاهده می کنیم.

پس از روشن شدن این چراغ، اولین کاری که باید نمود متوقف ساختن خودرو و خنک کردن سریع موتور می باشد که راهکارهای آن در گذشته بیان شده است. اما گاهی اوقات چراغ آمپر بدون اینکه آب رادیاتور کاملا داغ یا جوش آورده باشد روشن می شود که می تواند دلایل دیگری داشته باشد. در ادامه ما سعی کرده ایم تا همه دلایل محتمل برای روشن شدن چراغ آمپر آب را همچون مباحث قبلی پیرامون روشن شدن چراغ روغن یا چراغ باطری، معرفی و مورد بررسی قرار دهیم.

هوا گرفتن رادیاتور
یکی از شایع ترین دلایلی که منجر به روشن شدن چراغ آمپر می شود، عدم هواگیری صحیح رادیاتور می باشد. این موضوع معمولا باعث می شود که به جای آب، مقداری بخار آب نیز در لوله ها جریان پیدا کند که طبیعتا میزان دمای آن از آب بسیار بیشتر بوده و منجر می شود تا سنسورهای تعیین دمای آب یا فشنگی آب، میزان دمای بیشتری را ثبت کند و چراغ هشدار را روشن نماید.

ایجاد اشکال در فن های خنک کننده رادیاتور
این مشکل باعث داغ شدن آب موجود در رادیاتور و در نتیجه داغ شدن بیش از حد موتور می گردد. وجود اشکال در فن رادیاتور را باید هر چه سریعتر برطرف نمود و در صورت ایجاد چنین مشکلی در حین رانندگی، باید خودرو را متوقف و خاموش نمود تا موتور بیش از این داغ نگردد.

کم شدن سطح آب رادیاتور
این مشکل نیز از جمله مشکلاتی است که باعث داغ شدن موتور خودرو شده و صرفا یک خطا در سیستم خنک کننده خودرو نیست. بهتر است پس از خنک شدن موتور، درب رادیاتور را باز کرده و میزان سطح محلول آن را بررسی کنید و مقدار کاستی سطح آب را با آب یا ضدیخ و ضدجوش، جبران نمایید.

خطا در فشنگی
اگر فشنگی آب خودرو خراب شده باشد یا عملکرد صحیحی نداشته باشد، در نتیجه ممکن است گزارشات اشتباه به ECU ارسال کرده و در نتیجه به طور خود به خود و اشتباه، چراغ آمپر روشن شود و یا به صورت چشمک زن، روشن و خاموش شود. در این مواقع بهتر است به کمک یک متخصص ابتدا از خراب بودن فشنگی، اطمینان حاصل کرده و سپس فشنگی معیوب را با یک فشنگی سالم، تعویض نمایید.

وجود خطا در ECU
گاهی اوقات نیز وجود برخی خطاها در ECU و کامپیوتر خودرو سبب روشن شدن بی دلیل چراغ آمپر می شود که معمولا با مراجعه به مراکز دیاگ، و دیاگ زدن خودرو، این مشکل رفع می گردد.

منبع: اسمارت کار

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محسن ترابی می گوید

    از مطلبی که نوشتین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کاراو اینترنتی انجام میدم. هر چیزی که میخوامو اینجا پیدا می کنم و سایت هایی مثل سایت شما با ارائه مطلبای بدرد بخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با ۲ تا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم شما صاحبای سایت گرم که انقدر کارمون رو راحت کردین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.