روغن موتورهای مناسب برای موتورسیکلت های داخلی

اگر میزان غلظت روغن تغییر کند نه تنها باعث کاهش اصطحکاک نمی شود بلکه باعث ایجاد افزایش زیاد اصطحکاک شده و در نتیچه قطعات سخت تر نسبت به هم حرکت می کنند

قطعه نیوز: این سوال که چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است و چه زمانی باید آن را عوض کرد برای دارندگان موتورسیکلت همیشه مطرح بوده و هست. این روزها در بازار انواع و اقسام روغن وجود دارد و هر فروشنده ای هم یک روغن خاص را به شما پیشنهاد می کنند اما روغن موتورهایی که مناسب موتورسیکلت های تولید ایران است به ترتیب کیفیت SE, SD بر اساس استاندارد API و عملکرد و قیمت هم متفاوت است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در فصل زمستان از روغن موتورهای ۱۰w / 40w و در تابستان۲۰w / 50w استفاده کنید.

این را هم بدانید که در طراحی یک سیستم احراقی ( انجین موتورسیکلت، خودرو، قایق موتور، موتوربرق و …) که عمل روانکاری در آنها به وسیله روغن موتور انجام می شود، دارای محاسبات بسیار دقیق فضای خالی بین قطعات ( فضای خالی بین پیستون و سیلندر، فضای خالی بین چرخ دنده های گیربکس، فضای خالی بین یاتاقان های زیر شاتون و میل لننگ و …) به واسطه روغن پر شده که علاوه بر کاهش اصطحکاک باعث جور شدگی دقیق یا اصطلاحا آب بندی می شود. میزان این فضاهای خالی بسته به چگالی حجمی روغن محاسبه و طراحی می شود.

اگر میزان غلظت روغن تغییر کند نه تنها باعث کاهش اصطحکاک نمی شود بلکه باعث ایجاد افزایش زیاد اصطحکاک شده و در نتیچه قطعات سخت تر نسبت به هم حرکت می کنند که این امر باعث افزایش دما، کاهش راندمان عملکرد انجین خواهد شد که در نتیجه باعث آسیب های بسیار جدی به قطعات می شود.

میزان مواد افزودنی به روغن نسبت به آلیاژهای استفاده شده در ساخت قطعات و در نتیجه بهتر شدن میزان روانکاری، کاهش دما، کاهش سایدگی قطعات، افزایش جذب مواد معلق ناشی از سوختن بنزین و گازائیل و … است. استفاده از روغن موتورهای نامناسب نسبت به طراحی انجین ابتدا بیشتر اثر را در تعویض دنده، کاهش سرعت، افزایش مصرف سوخت، فشار به یاتاقان های میلنگ، افزایش دمای انجین، فشار به پمپ روغن، آسیب به رینگ های پیستون، آسیب به بلبرینگ های دو سر میل لنگ که دارای طراحی با عملکرد سرعت بسیار بالا هستند می شود.

در جدول زیر می توانید بهترین روغن های موتورسیکلت موجود در بازار را بشناسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. Dyvid می گوید

    سلام موتورم KEEWAY150 هست خواستم بدونم که چه نوع روغنی براش مناسب است.

    1. چارلی می گوید

      روغن غیر تراریخته طبیعت 😂😂

    2. احسان می گوید

      کاسترول جی پی بهترین گزینه هست

  2. ایوب می گوید

    روغن توتال ۱۵w-50

  3. امین می گوید

    سلام بهترین روعن موتور برای رهرو ۱۲۵ چیه؟

    1. ابراهیم می گوید

      هیچ فرقی ندارن هوندافرقی نداره ولی برای موتورهای آپاچی چرافرق داره

  4. فرهاد یوسفی می گوید

    سلام لطفا بگین بهترین روغن برای موتور هوندا کویر ۲۰۰سی سی چیه

  5. همایون می گوید

    با درود .
    بنلی ۱۳۵ دارم که روغن پیشنهادی شرکت نیکران موتور eni 10W50 هستش که خیلی گرونه و لیتری ۱۹۰ هزار تومن هستش .
    یه روغن خوب برای فصل تابستون که بتونم جایگزین اون روغن بکنم و قیمت ارزونتری داشته باشه و روی عملکرد و عمر موتورم هم تاثیر نذاره پیشنهادتون چیه ؟
    با سپاس

  6. ابوالفضل حسن زاده می گوید

    سلام خسته نباشید اقا من همیشه ۲۰ ۵۰ بهران میریزم در تابستان طبق روال همه ولی اسبک ها و انگشتی ها بعد از مدتی کار به صدا می افته پرررر صدا میده ولی وقتی تو تابستان یا زمستان ۱۰ ۴۰ میریزیم صدا اصلا نداره و کارکرد موتور هم بهتره حالا به نظر شما کلا تو هندا ۱۲۵، ۱۰ ۴۰ بریزیم بهتر نیست ممنون میشم راهنمایی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.