سیاسی‌کاری‌ها مانع تولید خودروی هیبرید در ایران

قطعه نیوز: ظرفیت و دانش تولید خودروی هیبرید در کشور وجود دارد ولی سیاست‌های مدیران در جهت تولید این خودروها نیست.
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» درباره توان صنعت قطعه‌سازی کشور در زمینه تولید قطعات خودروی هیبرید گفت: دانش فنی تامین قطعات خودروی هیبریدی در کشور وجود دارد اما سیاست‌های لازم در این زمینه تدوین نشده است.
مهدی خرازان درباره قطعات خودروی هیبرید شرح داد: کلمه هیبرید به معنی دوگانه است و تفاوت این نوع از خودروها با خودروهای معمولی در این است که در خودروی هیبرید، دو مولد قدرت وجود دارد، یک مولد بنزنی و یک مولد الکتریکی.
وی ادامه داد: در این خودروها برای تامین برق مصرفی موتورهای الکتریکی، به باتری لیتیومی نیاز است.
به گفته خرازان، زمانی که موتور بنزینی کار می‌کند علاوه بر تولید انرژی لازم برای حرکت خودرو از طریق این قوای محرکه، شارژرهایی را به کار می‌اندازد که مانند دینام عمل کرده و برق تولید می‌کنند. این برق، باتری را شارژ می‌کند. از این انرژی ذخیره شده در باتری‌ها برای راه‌اندازی موتور الکتریکی استفاده می‌شود.
وی شرح داد: در خودروهای هیبرید، زمانی که به شتاب و قدرت زیاد نیاز داریم، موتور بنزینی کار می‌کند و زمانی که در شهر با سرعت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر حرکت می‌کنیم، یا در پشت چراغ قرمز قرار گرفته‌ایم، انرژی و قدرت زیادی نیاز نداریم و در این هنگام موتور بنزینی می‌تواند خاموش باشد و موتور الکتریکی مورد استفاده قرار بگیرد.
وی افزود: این موضوع مصرف سوخت را به شدت کاهش می‌دهد، به طوری که مصرف خودروی هیبرید در این شرایط به حدود ۳ تا ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.
وی با بیان اینکه به جز موتور، سایر اجزا در خودروی هیبرید با سایر خودروها مشابه است، گفت: موتور الکتریکی، باتری‌های لیتیومی و سیستم‌های کنترل دُور، قطعات مخصوص خودروهای هیبرید هستند.

نمونه‌سازی قطعات خودروهای هیبرید در کشور انجام شده است


این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: خودروسازان کشور تاکنون چند بار قوای محرکه خودروهای هیبرید را نمونه‌سازی کرده‌اند. در بخش خصوصی نیز ظرفیت‌های لازم در این زمینه وجود دارد و دانش فنی آن در کشور موجود است.
خرازان عنوان کرد: مهمترین مساله در مسیر تولید خودروی هیبرید، سیاستگذاری‌ها و قوانین موجود در کشور است. اینکه چه سیاست‌هایی وجود داشته باشد، به چه کسانی مجوز تولید داده شود و چه حمایت‌هایی صورت بگیرد و قوانین ثبات داشته باشد، موضوعات مهمی هستند.
وی تصریح کرد: قوانین در حوزه خودروهای هیبرید بی‌ثبات است، به این صورت که تعرفه واردات خودروهای هیبرید یا تصمیم درباره واردات یا ساخت داخل آن ثابت نیست و تغییر می‌کند.
خرازان افزود: تغییرات سیاستی در این حوزه باعث می‌شود سرمایه گذاران نتوانند به این حوزه اعتماد کنند، که نتیجه آن فرار سرمایه از این بخش است.
وی با بیان اینکه مجوزهای لازم در حوزه تحقیق و تولید خودروهای هیبرید صادر نمی‌شود، گفت: این در حالی است که ما دانش فنی برای تولید موتور الکتریکی و باتری لیتیومی را در کشور داریم.
وی گفت: برای نتیجه‌گیری در این حوزه، نیاز به چند سال کار، تامین زیرساخت‌ها و سرمایه‌گزاری است، حتی بعضی تجهیزات را می‌توان در فاز اول وارد کرد و در فازهای بعد به ساخت داخل آن اقدام کرد.
وی تاکید کرد: مهمترین گلوگاه این است که یک سیاست واحد وجود داشته باشد، در حال حاضر افراد دلسوز در حوزه مسوولیتی این بخش وجود ندارد و علاوه بر آن مدیران به موضوعات با دید بلندمدت نگاه نمی‌کنند. به طور معمول برای چند سال بعد برنامه‌ریزی ندارند و به دنبال حل مشکلات به صورت کوتاه مدت هستند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.