فاصله زیاد تا تولید خودروی هیبریدی داخلی

در حال حاضر فاصله نسبتا زیادی با تولید خودروی هیبریدی واقعی داریم.

قطعه نیوز: فرزانه گفت: در حال حاضر فاصله نسبتا زیادی با تولید خودروی هیبریدی واقعی داریم.

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی می توانیم گام بزرگی در زمینه تولید خودرو‌های هیبرید در تیراژ بالا برداریم؟

گفت: ما در حال حاضر فاصله نسبتا زیادی با تولید خودروی هیبریدی واقعی داریم.

مونتاژ یا واردات؟

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: شاید مناسب‌تر باشد ابتدا یک مونتاژ کار خوب و با کیفیت در این زمینه شویم و در مرحله بعد به سوی تولید حرکت کنیم. در دنیای صنعت و به ویژه خودروسازی تعریف و نمود عملی بسیار متفاوتی از پروسه  مونتاژ تا تولید وجود دارد.

او گفت:به نظر می‌آید در گذشته نگاه بلند مدت و عمیق به  اهمیت ویژه و جایگاه خودرو‌های هیبرید در بازار کشور وجود نداشته است.

در حدود ۱۱ سال پیش و زمانی که خبر امضاء تفاهم نامه برای تولید سمند و پراید هیبریدی رسانه‌ای شد، از سوی برخی مقامات در وزارت صنعت و ایدرو گفته شد که برای خودروهای سطح میکروهیبرید، پیشنهاد افزایش قیمت ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی داده شده است!

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:همان زمان اعلام شد که طی ۱۸ ماه آینده (از نیمه‌های نخست سال ۱۳۸۹ به بعد) نمونه اولیه خودرو‌های هیبریدی در کشور رونمایی خواهد شد که البته هیچ کدام از این دو رویداد رخ نداند که دور از انتظار هم نبود.

تا مادامی که بازار خودروی کشور در شرایط رقابت آزاد و حضور بدون محدودیت با برند‌های بزرگ خودروسازی قرار نگیرد، نمی‌شود انتظار داشت که خودروسازان به دنبال ارتقای تکنولوژی خود و تولید محصولات به روز دنیا به ویژه در بحث هیبرید بروند.

بازار جهانی خودرو هیبریدی

فرزانه گفت: طراحی و تولید خودرو‌های هیبریدی در زمره تکنولوژی‌های جدید در دنیا محسوب می شود،برای مثال شرکتی مثل مرسدس بنز به تازگی نمونه تولید عمده تجاری با نام EQA (برپایه کراس اوور GLA) را به عنوان ارزان‌ترین خودروی برقی خود و یا پورشه مدل تایکان را حدودا ۱۰ سال بعد از عرضه تسلا مدل S روانه بازار کرده اند.

پس در پله نخست ما نیازمند واردات تکنولوژی این خودرو‌ها و به قولی خرید دانش فنی آن از شرکت‌های پیشرو هستیم.

خودرو هیبریدی

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: در این میان می‌تواند یکی از راه‌های مناسب جهت فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر مصرف کنندگان با این قبیل خودرو‌ها، نخست ایجاد خدمات پس از فروش گسترده و قوی و سپس واردات (ادامه دار و تعداد بالا) نمونه‌های موفق و ارزان قیمت اتومبیل‌های هیبریدی به کشور جهت تجهیز کردن ناوگان عمومی حمل و نقل شهری، چون اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، خودروهای نیرو‌های انتظامی و پلیس (حتی در قالب موتور سیکلت) و خودرو‌های سازمانی و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها باشد.

سرمایه‌گذاری در تولید داخلی

او گفت: در پله دوم پیشنهاد می شود به جای سرمایه گذاری در بخش صنعت خودروی کشورهایی، چون مصر، ونزوئلا، سنگال، بلاروس، آذربایجان و… که در طی این سال‌ها به چند صد میلیون دلار رسید و به هیچ وجه موفقیت آمیز هم نبود، این سرمایه‌ها را در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته شود.

با دعوت از خودروسازان بزرگ بین المللی برای ورود به کشور و تسهیل شرایط مناسب سرمایه گذاری در این زمینه به همراه انتقال دانش و فن آوری را برای آن‌ها فراهم کرد که این امور می تواند به مرور زمان ما را در زمره یکی از کشور‌های دارنده این تکنولوژی قرار دهد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: موفقیت در طرح‌های خودروسازی نیازمند سرمایه گذاری چند دهه‌ای است و یکی از کشور‌های موفق و نمونه جهت حضور و سرمایه گذاری خودروسازان به نام برای تولید خودرو‌های هیبریدی، آفریقای جنوبی است که سرمایه گذاری و موفقیت برندهایی، چون تویوتا و فولکس واگن در بیش از ۳ دهه اخیر در آن‌ها زبانزد است.

فرزانه گفت: معتقدم آینده متعلق به خودرو‌های هیبریدی و تمام الکتریک است و فراگیر شدن این تکنولوژی حتی در مسابقات رسمی اتومبیلرانی نشان از اهمیت بالای آن دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.