دولت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان را به عهده بگیرد/ نمایندگان مجلس صنعت خودرو را نمی‌شناسند

یک کارشناس صنعت خودرو درباره بدهی روزافزون خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: وقتی دولت به خودروسازان دستور سرمایه‌ گذاری در مناطقی را داده است که نتیجه‌بخش نبوده، باید ضرر آن را بپردازد

قطعه نیوز: یک کارشناس صنعت خودرو درباره بدهی روزافزون خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: وقتی دولت به خودروسازان دستور سرمایه‌ گذاری در مناطقی را داده است که نتیجه‌بخش نبوده، باید ضرر آن را بپردازد.

امرالله امینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: وقتی دولت به خودروسازان دستور داده است که در کشورهای خارجی سرمایه‎گذاری کند و این اقدام نتیجه‌ای در پی نداشته است، باید تکلیف ضرر آن را دولت روشن کند.

وی اضافه کرد: پول‌هایی که در سایت‌های خارجی هزینه شده بر باد رفته است و خودروسازان به دلیل این سرمایه‌های بر باد رفته نمی‌توانند بدهی خود را به قطعه‌سازان بپردازند.

وی گفت: وقتی بدهی‌ها پرداخت نمی‌شود قطعه‌سازان نمی‌توانند تیراژ خود را بالا ببرند و این یک سیکل معیوب است، بنابراین دولت باید ضرر ناشی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بدهی قطعه‌سازان را بر عهده بگیرد.  

بهره وری خودروسازان پایین است

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تیراژ خودرو به دلیل کمبود قطعات پایین است که باز هم این موضوع به بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان مربوط می‌شود.

امینی افزود: بهره‌وری خودروسازان به دلیل مدیریت ناصحیح، نبود آموزش و تکنولوژی نامناسب پایین است.

هدف از عرضه خودرو در بورس مشخص نیست

امینی با بیان اینکه هدف از عرضه خودرو در بورس مشخص نیست، اظهار کرد: بحث ورود کالا به بورس پیش‌فرض‌هایی دارد که این یش‌فرض‌ها در مورد خودرو مشخص نیست.

وی عنوان کرد: معلوم نیست هدف از بورسی کردن خودرو چیست؟ آیا کوتاه کردن دست واسطه‌ها است؟ در این صورت باید گفت با بورسی شدن خودرو دست واسطه‌ها کوتاه نخواهد شد.

معلوم نیست هدف از بورسی کردن خودرو چیست؟ آیا کوتاه کردن دست واسطه‌ها است؟ در این صورت باید گفت با بورسی شدن خودرو دست واسطه‌ها کوتاه نخواهد شد.

وی تاکید کرد: در دنیا سابقه عرضه خودرو در بورس وجود ندارد و خودرو باید به تولید انبوه برسد. وقتی تیراژ تولید بالا برود، قیمت متوسط تولید پایین می‌آید و خودرو ارزان می‌شود.

وی مطرح کرد: خودرو بازار رقابتی دارد و اینکه ما آن را به بورس و شورای رقابت بسپاریم موضوع را حل نمی‌کند.

وی درباره بررسی طرح عرضه خودرو در بورس گفت: نمایندگان مجلس صنعت خودرو را نمی‌شناسند، حوزه خودرو پیچیده است و نیاز به تخصص دارد.

تولید خودرو

صاحب نظران باید درباره صنعت خودرو نظر بدهند

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اصل ماجرای خودرو به این برمی‌گردد که زمام صنعت خودرو در دست دولت است و مدیران آن را دولت تعیین می‌کند، به همین دلیل خودروسازی‌ها بهره‌وری و کارایی کافی ندارند و به نوعی حیاط خلوت دولت هستند که به آنها دستور می‌دهد در کجا سرمایه‌گذاری کنند.

امینی تاکید کرد: باید خودروسازی کشور از ید دولت خارج شود و بخش خصوصی قوی آن را در دست بگیرد و تکلیف بدهی خودروسازان به بانک و قطعه‌سازان روشن شود.

در دنیا سابقه عرضه خودرو در بورس وجود ندارد و خودرو باید به تولید انبوه برسد. وقتی تیراژ تولید بالا برود، قیمت متوسط تولید پایین می‌آید و خودرو ارزان می‌شود.

وی گفت: لازم است از صاحب نظران دعوت کنند تا ریشه‌ها بررسی و راه حل‌ها تعیین و اجرا شود.

به گفته امینی، بخشی از زیان خودروسازان به بالا بودن قیمت تمام شده مربوط است که گران شدن قطعه و مواد اولیه فولادی یکی از دلایل آن اعلام می‌شود و لازم است برای کاهش قیمت خودرو به قطعه ساز و خودروساز اجازه واردات مواد اولیه ارزان داده شود.

وی عنوان کرد: تغییر دولت‌ها نیز وضعیت صنعت خودرو را تغییر نمی‌دهد، بلکه لازم است نظرات افرادی به کار گرفته شود که صاحب نظر دانشگاهی باشند و به دولت متصل نباشند. در این صورت مشکل صنعت خودرو قابل حل است.

وی گفت: صنعت خودرو برای هر کشور لازم است و درواقع این صنعت پیشران تولید در یک کشور محسوب می‌شود اما باید از قید و بندهای موجود رها شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.