خودروسازان تمایلی به تولید خودروی اقتصادی ندارند

شهریور امسال قرار بود اولین خودرو اقتصادی تولید و روانه بازار شود که با گذشت ۲۳ ماه از فرمان ۸ ماده‌ای رئیس جمهور برای ساماندهی صنعت خودرو، هنوز خودروی اقتصادی تولید نشده است.

قطعه نیوز: بعد از توقف تولید پراید که یک خودرو اقتصادی بود، قرار بود خودرو‌های اقتصادی دیگر جایگزین شوند؛ آقای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل سابق دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در این خصوص گفته: پس از توقف تولید پراید، خودروسازان نتوانستند خودرویی اقتصادی جایگزین آن کنند و شرایط اقتصادی هم به نحوی بود که توسعه محصول محقق نمی‌شد که قرار شده هر خودروساز یک خودرو اقتصادی تولید کند.

توکلی لاهیجانی با اشاره به ویژگی‌های خودرو اقتصادی گفت: ویژگی این نوع خودرو این است که بر اساس شیوه‌های نوین و ساز و کار‌های جدید طراحی و توسعه داده شده است؛ ضمن اینکه مدرن و جادار و محصولی است که مصرف سوخت کمی دارد، البته خودروی برقی ارزان هم در طراحی‌ها دیده شده که بتوانیم به سمت فناوری جدید برویم.

سال گذشته شرکت سایپا و ایران خودرو از اولین خودرو‌های اقتصادی رونمایی کردند؛ خودرو‌هایی که قرار بود در بازه قیمت ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان باشد.

این خودرو‌های اقتصادی قرار بود با همکاری قطعه سازان تولید شود؛ آقای آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی می‌گوید: نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی است که برای اولین بار قرار است با مشارکت قطعه سازان، این خودرو اقتصادی تولید شود؛ قرار است قطعه سازان از مراحل طراحی، تحقیق و توسعه تا ساخت و خدمات پس از فروش در تولید این خودروی اقتصادی مشارکت داشته باشند.

مدیر کل سابق دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می‌گوید: قطعه سازان با زنجیره تامین هم برای اینکه بتوانند قطعه‌ای اقتصادی به خودروساز تحویل دهند باید بتوانند در افزایش تعداد تولید خودروی اقتصادی نقش داشته باشند. سال‌های گذشته رابطه بین خودروساز با قطعه ساز به گونه‌ای بوده که از یا خودروساز به قطعه ساز یا بالعکس سلطه داشته اند که این باید اصلاح شود.

برای پیگیری تولید خودروی اقتصادی به سراغ وزیر صمت رفتیم، آقای علی آبادی وزیر صمت می‌گوید: بر اساس برنامه‌های تولید، بنا شده که هر خودروساز حداقل یک نوع خودروی اقتصادی تولید و عرضه کند.

علی آبادی می‌گوید: توسعه ساخت داخل در اولویت ماست، اما به نحوی که مردم هم حق انتخاب داشته باشند و با توجه به افزایش کیفیت تولیدات داخلی، مردم خودرو‌های داخلی را انتخاب خواهند کرد.

تولید خودرو اقتصادی یکی از بند‌های فرمان ۸ ماده‌ای رئیس جمهور برای ساماندهی صنعت خودرو بود، اما بعد از گذشت ۲۳ ماه هنوز محقق نشده است.

 

حامد مهربانی

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.