توضیح معاون وزیر صمت به «قطعه نیوز»: لزوم تغییر قانون برای کاهش سود مواد اولیه قطعه‌سازی/قیمت خودرو هر سه‌ماه منطقی می‌شود

قطعه نیوز: تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعیین سرپرست جدید در ماه‌های گذشته و اعلام حمایت از صنعت خودروسازی به خصوص بخش خصوصی و قطعه‌سازان، برای این بخش امیدوارکننده بود.

در ابتدای خردادماه سال جاری در نشست مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت با قطعه‌سازان و خودروسازان، این مدیر به معاون صنایع خود دستور اکید برای رسیدگی به مشکلات قطعه‌سازان را صادر کرد. حالا بعد از گذشت حدود دو ماه از آن جلسه، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، در گفت‌وگوی اختصاصی با «قطعه نیوز» از اقدامات انجام شده در این خصوص گفت:

برای انجام تعهدات جلسه‌ای که میان مسوولان وزارت صنعت با خودروسازان و قطعه‌سازان برگزار شد، تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

چهار موضوع در آن جلسه مطرح شد که ما در معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به مرور در حال پیگیری آن هستیم. اصل داستان بحث اصلاح قیمت­‌ها بود که اکنون آن را دنبال می‌کنیم. بحث تخصیص ارز موضوع دیگری بود که ما و بخش‌های دیگر وزارتخانه در حال حاضر پیگیر تامین آن هستیم.

تعمیق ساخت داخل نیز یکی دیگر از موضوعات آن جلسه بود که هفته گذشته در آخرین میزی که برای آن تشکیل شد، و ۶۶ میلیون دلار رقم داخلی‌سازی آن بود. برنامه امسال هم تحقق حدود ۳۰۰ میلیون دلار داخلی‌سازی برای دو خودروساز است.

مشکلات بنگاه­‌های قطعه‌سازی در حوزه‌های مختلف مانند بیمه، تامین اجتماعی و… را هم به ما اعلام کنند و ما از ظرفیت ستادهای تسهیل ملی و استانی استفاده و به آن رسیدگی می‌کنیم.

به تامین ارز اشاره کردید، با توجه به کمبود ارز در کشور و اولویت اختصاص آن به کالاهای اساسی، آیا ارز کافی برای قطعه‌سازان تامین خواهد شد؟

تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در ماه‌های ابتدایی امسال نشان می‌دهد ارز لازم برای آن تامین شده است. نمی‌توانیم بگوییم ارز لازم تامین نشده است، چراکه اگر تامین نشده بود، تولید صورت نگرفته بود، اما برای سرعت دادن به آن سعی داریم از امکاناتی که در اختیار داریم استفاده کنیم، موضوع را از شرکت‌های زیرمجموعه و بانک مرکزی پیگیر هستیم و بخشی از آن هم ارز حاصل از صادرات است که با صادرکنندگان درباره آن در حال مذاکره هستیم.

یکی از گلایه‌های قطعه‌سازان بالا بودن سود تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان نهاده‌های تولید در برابر سود پایین قطعه‌سازان است، برای حل این معضل تاکنون اقداماتی انجام داده‌اید؟

مواد اولیه یعنی فلزات، پلیمر و پتروشیمی، در بورس عرضه می‌شود و مدل عرضه آن هم به این صورت است که قیمت پایه‌ای آن بر اساس قیمت جهانی ضربدر نرخ تسهیل ارز تعیین می‌شود، بنابراین وقتی نرخ ارز تغییر می‌کند، قیمت آن هم عوض می‌شود.

بله ولی سوال من این است که با توجه به اینکه بخش خودرو از بالا بودن سود چنین موادی گله‌مند است آیا امکان کاهش سود آنها به نفع زنجیره تولید وجود دارد؟

فعلا قوانین بالادستی که بر اساس آن این مواد در بورس عرضه می‌شود، چنین است، مگر اینکه قانون اصلاح شود و این مواد برای عرضه داخلی به نوع دیگری قیمت‌گذاری شود.

با توجه به عزمی که سرپرست وزارتخانه برای حل مشکلات صنعت خودرو نشان می‌دهد، آیا قوانین کافی در راستای انجام حمایت از خودروسازی وجود دارد؟

قوانین در کشور زیاد است. عمده ترین بحث، یکپارچه‌سازی قوانین و حذف قوانین مخل تولید است. به بعضی قوانین هم برای تسهیل تولید نیاز داریم چراکه بیشتر قوانین ما برای شرایط عادی تدوین شده است، در حالی که الان در جنگ اقتصادی هستیم و نیاز داریم تا قوانینی برای کمک به تولید تصویب شود.

اکنون برای این موضوع از ظرفیت‌های شورای هماهنگی سران استفاده می ­شود ولی مجلس هم می­‌تواند به عنوان تسهیل گر ورود پیدا کند و بعضی قوانین که شاید به نوعی مانع ایجاد کرده است را در یکپارچه‌سازی یا اصلاح قوانین رفع کند. البته مجلس هم حتما کار کارشناسی انجام خواهد داد، ولی ما در حال حاضر از یک سو ظرفیت ستاد اقتصادی دولت را داریم و از سوی دیگر خروجی موضوعاتی که در دولت قابل رسیدگی نیست در شورای سران به آن رسیدگی می‌شود. در دو سال گذشته این  ستاد و شورا، مصوبات خوبی هم داشته است.

این روزها صحبت از افزایش قیمت خودرو است، اصلاح قیمت خودرو به چه شکل خواهد بود؟

منحنی رشد قیمت خودروساز از سال ۹۷ تا پایان خرداد امسال شیب کمی داشته است و افزایش آن عمدتا ناشی از افزایش نرخ ارز است. عده‌ای به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند و خود را با رشد نرخ ارز منطبق می‌کنند.

امیدواریم با تلاش کنونی بانک مرکزی و مدیریتی که در تقاضا در حال اعمال است، نرخ ارز تثبیت شود و به دنبال آن با افزایش تیراژ تولید و عرضه خودرو به بازار قیمت‌ها متعادل‌تر شود. قیمت‌های اعلامی خودرو توسط شورای رقابت سه ماهه است و قرار است بررسی‌هایی برای بازنگری تورم بخشی، اِلِمان‌های تولید و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، صورت گیرد و قیمت‌ها منطقی شود، اینطور نیست که بخواهیم قیمت خودرو را افزایش دهیم، بلکه قیمت نهاده‌ها بررسی می‌شود و بر اساس تاثیر آن در تولید، قیمت‌ها منطقی می‌شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.