منتظرترین سهامداران دنیا+جدول

قطعه نیوز: بازار سهام روزهای رویایی را پشت سر می‌گذارد. سریع‌ترین رشد تاریخ بورس تهران در روزهای ابتدایی سال ۹۹ رقم خورده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از گذشت ۲۶ روز کاری رشد خیره‌کننده ۷۱ درصدی را به ثبت رسانده‌است.

در چنین شرایطی طولانی‌تر شدن توقف نمادهای دو غول بزرگ خودرویی ایران خودرو و سایپا با سپری شدن این روزهای پرسود نوعی حسرت را برای سهامداران این سهم‌ها به همراه دارد. از طرفی روند رو به رشد قیمت سهم‌های گروه خودرویی اعم از قطعه‌ساز‌ها و خودروسازهای بزرگ، انتظارات را برای بازگشایی و رشد قیمت بزرگترین سهام این صنعت بسیار بالا برده‌است و باید منتظر پرواز شاخص خودرویی‌های بورس در روزهای بازگشایی این دو نماد باشیم.
بورس تهران شاهد هجوم سرمایه‌های سرگردان مردم است. این نقدینگی بلاتکلیف با نگاه به رشدهای عجیب و غریب قیمت‌ها روز به روز بیشتر از گذشته مجاب می‌شود تا از بازارهای موازی خارج شود و به بازار سرمایه‌ تزریق شود. برآیند رشد شاخص کل بورس نیز نشان از جهش‌های سریع‌تر روزانه می‌دهد.

اوضاع خوب بازار سهام در روزهای نخست سال، رشد روزانه شاخص کل در فروردین را به طور متوسط در محدوده ۱.۷ درصد نشان می‌دهد این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دماسنج بازار سهام از ابتدای اردیبهشت تاکنون در ۸ روز کاری بیش از ۲۷ درصد بالا رفته و دو ابر کانال ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار واحدی را در هم کوبیده است و بدین ترتیب رشد متوسط روزانه نماگر اصلی بورس در اردیبهشت را به بیش از ۳ درصد رسانده است.

به این ترتیب شاهد شتاب‌گیری روزافزون قیمت‌ها و ثبت رکوردهای متوالی در این بخش از اقتصاد کشور هستیم. صف‌های طولانی در کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان دولت و رغبت بیشتر برای اخذ کد بورسی برای استفاده از دوران پررونق و تاریخی بورس تهران عامل اصلی بروز چنین پدیده‌ای به شمار می‌آید.

اما در چنین اوضاعی توقف نمادهای بزرگ خودرویی برای سهامداران این شرکت‌ها نوعی نگرانی همراه با افزایش انتظارات به همراه داشته است. انتظاراتی که نشانه‌های بروز آن را در بازگشایی باشکوه و قدرتمند نماد «خگستر» مشاهده کردیم.

بازگشایی رویایی «خگستر»

هفته گذشته شاهد بازگشایی باشکوه نماد شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بودیم. این نماد که چند روز زودتر از نمادهای «خودرو» و «خساپا» در تاریخ ۲۴ اسفند متوقف شده بود، پس از ثبت افزایش سرمایه ۱۵۵۰ درصدی با دامنه نوسان ۱۰۰ درصدی بازگشایی شد و در کمال تعجب با تقاضای بیش از یک میلیارد سهمی در سقف مجاز روزانه کشف قیمت شد.

مرحله دوم بازگشایی بعد از کشف قیمت نیز باعث پرواز روزانه بیش از ۱۰۸ درصدی قیمت این سهم در یک روز کاری شد. چنین اقبال گسترده‌ای با وجود ثبت حجم معاملات تاثیر محسوسی بر حجم صف خرید در این نماد نگذاشت و صف خریدهای پرحجم در روزهای بعد این سهم را در تقاضای سنگین قفل کرد به نحوی که رشد هفتگی قیمت این نماد به سطح خیره‌کننده ۱۴۱ درصدی رساند. همین عامل سرمایه‌گذاران را به خرید پرقدرت نمادهای خودرویی و قطعه‌سازها ترغیب کرد.

قطعه‌سازها در چشم بازار

همانطور که اشاره شد همزمان با اقبال بیشتر به سهم‌های گروه خودرویی با بازگشایی پرقدرت نماد «خگستر»، سهام شرکت‌های قطعه‌سازی در بورس تهران نیز با موج افزایش قیمت‌ها مواجه شدند.

نکته مهم در این نمادها، مقیاس کوچک و متوسط ارزش بازار این سهم‌ها و قابلیت تجربه رشدهای پرسرعت با هجوم نقدینگی است. اهالی بورسی نیز به خوبی با این مختصات آشنا هستند. از طرفی بهبود شرایط تولید و فروش این شرکت‌ها در سال جدید با توجه به عدم توقف معنادار فعالیت این شرکت‌ها در شرایط کرونایی، با اهرم بالایی می‌تواند در وضعیت سودآوری قطعه‌سازها تاثیرگذار باشد.

از این منظر نیز این نمادها در میان اهرمی‌های بازار سهام قرار می‌گیرند و می‌توانند نسبت‌های P/E خود را با سرعت زیادی اصلاح کنند تا رشد سریع قیمت‌ها به لحاظ سودآوری نیز در محدوده توجیه‌پذیر قرار بگیرد.

هرچند گزارش‌های فروردین ماه قطعه‌سازها با توجه به نیمه‌تعطیل بودن اداره‌ها و کاخانجات در اولین ماه سال، با همین توجیه وزن چندانی در معادلات سرمایه‌گذاران نمی‌گیرد. اما گزارش‌های اردیبهشت برای این شرکت‌ها و نمادهای دیگر در کل بازار سهام بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دسته‌بندی و جداسازی شرکت‌های بنیادی و غیربنیادی بر همین اساس می‌تواند کمک بزرگی برای تشخیص ارزنده بودن یا حبابی بودن این سهم‌ها باشد. از سوی دیگر بزرگ شدن بورس با افزایش معنادار نقدشوندگی سهم‌ها در بستر بازار سرمایه با سخت‌گیری‌های اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ‌های سود بانکی نیز از عواملی هستند که نسبت میانگین P/E بازار سهام را افزایش خواهند داد و تغییر این متغیر نیز باید در محاسبات و معادلات تحلیل‌گران بورسی لحاظ شود.
در هفته گذشته از ۲۱ نماد قطعه‌ساز بورسی، ۷ نماد رشد قیمت بیش از ۲۰ درصدی را تجربه کردند. ۶ نماد رشد قیمت بین ۱۰ تا ۲۰ درصد داشتند و ۶ نماد نیز رشد کمتر از ۱۰ درصد اما مثبت را به ثبت رساندند.

تنها نماد دو شرکت لنت ترمز ایران و رادیاتور ایران بودند که در ۵ روز کاری گذشته برآیند قیمتی منفی داشتند که افت قیمت این نمادها نیز کمتر از نیم درصد در هفته و به نوعی قابل چشم پوشی‌ست.

هرچند در دوران رونق بازار سهام با رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها مولفه‌های بنیادی در اولویت‌های آخر برای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند اما لزوم سرمایه‌گذاری در سهم‌های مطمئن‌تر در گروه قطعه‌سازی خودرو برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بسیار ضروری‌ست. در جدول زیر نوسان قیمتی ۲۱ نماد قطعه‌ساز بورسی در هفته گذشته به تصویر کشیده شده است.

نوسان قیمتی ۲۱ نماد قطعه‌ساز بورسی در هفته‌ای که گذشت

خبرنگار: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.