خودرویی‌های بورس ۱۰۰هزار میلیارد تومانی می‌شوند؟

قطعه نیوز: شاخص بورس تهران در جریان معاملات هفته گذشته با جهش ۱۵ درصدی به رقم ۷۴۱ هزار و ۹۳۱ واحد رسید. با احتساب این رشد پرشتاب، نماگر اصلی بازار سهام از ابتدای سال جاری رشد خیره‌کننده ۴۵ درصدی را به ثبت رسانده است و بزرگترین پرواز تاریخ خود را تجربه می‌کند.

هجوم بی امان پول‌های سرگردان، شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات را نیز به نصیب نگذاشته و دماسنج خودرویی‌ها نیز طی هفته گذشته رشد ۸.۴ درصدی داشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که به روزهای پایانی توقف غول‌های خودرویی در بورس نزدیک می‌شویم.
پول‌های سرگردان از نیمه دوم سال گذشته رفته‌رفته به بورس تهران تزریق شدند. ایست بازارهای موازی، حس عقب ماندن از جریان‌های سودآور در بازار سهام و مهیا بودن بستر این بازار برای جذب نقدینگی‌های بلاتکلیف با عبور پیروزمندانه از انواع و اقسام ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک جایگاه بورس را در میان عموم بیش از پیش تقویت کرد.

با شروع سال جدید و اشاره‌های پرتکرار دولت و مسئولین اقتصادی مبنی بر جذابیت بازار سهام و عرضه اولیه بزرگ سهام شرکت تامین اجتماعی با جذب نقدینگی نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان در یک روز ماجرای بورس را به کلی تغییر داد. شتاب ورود پول از بازارهای موازی نظیر حساب‌های بانکی، بازار ارز و حتی سکه به تالار شیشه‌ای معادلات بازار سهام را به کلی عوض کرده است.

با وجود کسب سودهای رویایی در بازه زمانی کوتاه، فروشندگان روزانه مغلوب جریان تقاضا می‌شوند و پرشتاب‌ترین روند صعودی شاخص کل را از ابتدای سال تاکنون تجربه می‌کنیم. روزهای بسیار خوبی برای فعالان بازار رقم می‌خورد و همان اندازه ارزش دارایی سهامداران نمودار صعودی اکید را طی می‌کند نگرانی‌ها از ریزش‌های احتمالی تقویت می‌شوند.

در بازاری که براساس عرضه و تقاضا قیمت‌ها مشخص می‌شوند و با کسب سودهای بزرگ روز به روز بر پتانسیل فروش و حفظ بازدهی افزوده می‌شود، حضور سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و بی تجربه که تاکنون چهره مضطرب‌کننده ضرر را به چشم ندیده‌اند، مزید بر علت خواهد شد.

اصلاح قیمت‌ها و ریزش‌های احتمالی علاوه بر بالا بردن احتمال تصمیم‌گیری‌های عجولانه و احساسی در میان تازه‌واردان، مسیر ورود پول به بازار سهام را نیز مختل خواهد کرد. هرچند تاکنون چنین شرایطی تنها برای چند روز و به صورت موقت برقرار بوده‌است اما با توجه به موارد یاد شده، ادامه این مسیر پرشتاب می‌تواند انتظار برای مواجهه با چنین روزهایی را بیش از پیش کند.

از سوی دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران که با تیره وتار شدن چشم‌انداز قیمت جهانی نفت، همان برآورد درآمدزایی اندک خود را از صادرات طلای سیاه از دست داده‌است، به درستی بازار سهام را محل مناسبی برای تامین نقدینگی و فاصله گرفتن از کسری بودجه عظیم می‌داند. کسری بودجه‌ای که انتظارات تورمی قدرتمندی را نیز به همراه خواهد آورد.
در چنین شرایطی علاوه بر موضوع عرضه سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) به عموم مردم، عرضه‌های خرد دولتی در سهم‌های بزرگ نیز ادامه دارد. معادله‌ای که خودرویی‌ها نیز می‌توانند نقش پررنگی در آن ایفا کنند و باید دید تضاد میان مالکیت خصوصی خودروسازهای بزرگ و اعمال نفوذ دولتی بر این شرکت‌ها در این فرآیند چگونه حل خواهد شد.

عبور شاخص جدید خودرویی‌ها از مرز ۶۰ درصد

چند هفته‌ای است که در گزارش‌های بورسی «قطعه نیوز» شاخص جدید خودرویی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای محاسبه میزان بازدهی سهام مجاز گروه خودرویی، تاثیر توقف نمادهای بزرگ را بر شاخص این صنعت حذف کرده و شاخص جدیدی را برای این گروه بورسی تعریف کرده‌ایم.

این شاخص در هفته گذشته و همپای شاخص کل رشد ۱۵.۴ درصدی را تجربه کرد. با این حساب این شاخص بازتعریف شده از زمان توقف نمادهای بزرگ صنعت تا پایان روز چهارشنبه هفته گذشته بیش از ۶۲ درصد رشد را در ۲۴ روز کاری به ثبت رسانده‌است. امری که روز به روز انتظارات را از میزان رشد قیمت سهام متوقف و محروم از بورس پررونق افزایش می‌دهد.

سناریوهای بازگشایی غول‌ها

روز سه‌شنبه هفته گذشته ابوالقاسم شمسی جامخانه، عضو هیئت عامل خصوصی‌سازی در گفتگو با سایت دنیای بورس گفته بود: نامه ثبت افزایش سرمایه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال شده است و به این ترتیب مرحله نهایی در این اداره طی خواهد شد.

با این تفاسیر آخرین گام تا بازگشایی این نمادها نیز برداشته شده است و اگر اتفاق خاصی نیفتد، هفته جاری را باید آخرین روزهای انتظار یک ماه و نیمه سهامداران «خودرو» و «خساپا» بدانیم.

اما در این وضعیت و در حالی‌که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نزدیک به ۵۰ درصد از زمان توقف این نمادها رشد داشته است و با رشد ۶۲ درصدی شاخص سهام مجاز گروه خودرویی در این بازه زمانی و رشدهای ۴۰-۸۰ درصدی نمادهای مجاز، انتظار جهش قیمت‌ها در روز بازگشایی بالاست.

سناریوی اول این است که سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با رشد قیمت بیش از ۵۰ درصد بازگشایی شوند. از آنجایی که تجربه‌های مشابه در نمادهای کوچکتر با مخالفت ناظر بورس همراه بوده‌است، حتی در صورت هماهنگ شدن عرضه و تقاضا در چنین قیمت‌هایی، احتمال وقوع این سناریو بسیار ضعیف است.

سناریوی دوم این است که این سهم‌ها در محدوده ۵۰ درصد قیمتی بازگشایی شوند. وقوع چنین امری می‌تواند باعث رشد ۱۷۵۰۰ میلیارد تومانی ارزش سهام خودرویی خواهد شد (به بیان دیگر اضافه شدن یک شرکت با ارزش فعلی ایران خودرو) که شاخص این گروه را ۲۰ درصد رشد خواهد داد و ارزش بازار این صنعت در بورس تهران را به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان خواهد رساند.

سناریوی سوم که احتمالا نزدیک‌ترین سناریو به واقعیت خواهد بود، بازگشایی نمادهای «خودرو»، «خساپا» و «خگستر» با فاصله قیمتی در محدوده ۳۰ درصد خواهد بود. این سناریو رشد ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ درصدی شاخص گروه را به همراه خواهد داشت و ارزش سهام گروه خودرویی را به بیش از ۹۸ هزار میلیارد تومان خواهد رساند.

در چنین وضعیتی تقاضای خرید به دلیل عقب ماندن از جریان کلی بازار و هم‌گروهی‌ها می‌تواند تقویت شود و به تشکیل صف‌های خرید منجر شود. این در حالی‌ست با توجه به حضور خریداران بزرگ حقوقی و احتمال از دست رفتن کرسی هیئت مدیره در غول‌های خودرویی باید دید دولت حاضر به عرضه سهام خود در در این سهم‌ها به صورت خرد خواهد شد یا نه.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.