تکلیف سهام شرکت های قطعه سازی و خودروسازی در بازار سرمایه چه شد؟

یک کارشناس بازار سرمایه ، گفت: در صورت ورشکستگی دو خودروساز بزرگ نه تنها قطعه سازان بلکه تمام صنایع وابسته به صنعت خودرو دچار آسیب و زیان شدید خواهند شد

قطعه نیوز: حمید میرمعینی در خصوص آخرین وضعیت سهام شرکت های قطعه سازی و خودروسازی در بازار سرمایه اظهار داشت: اگرچه قیمت گذاری در صنعت خودرو، شرکت های قطعه سازی را به لحاظ تامین مالی و دریافت مطالبات خود دچار مضیقه کرده اما قطعه سازان در مقایسه با خودروسازان کمتر دچار زیان ناشی از قیمت دستوری خودرو شدند و در واقع سود این شرکت ها کاهش یافته است.

 وی با بیان اینکه شرایط در شرکت های خودروسازی متفاوت است، ادامه داد: متاسفانه دو خودروساز بزرگ به سبب زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو به مرز ورشگستگی رسیده و این موضوع دوام زیادی نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هم اکنون تامین مالی دو خودروساز بزرگ با وجود افزایش زیان انباشته نه از طریق فروش محصول بلکه عمدتا از محل انتشار اوراق و تسهیلات بانکی تامین می شود، یادآور شد: در صورت ورشکستگی دو خودروساز بزرگ نه تنها قطعه سازان بلکه تمام صنایع وابسته به صنعت خودرو دچار آسیب و زیان شدید خواهند شد چراکه صنعت خودرو از صنایع مادر بوده و با بیش از ۱۰۰ صنعت دیگر در ارتباط است.

میرمیعینی تصریح کرد: قیمت گذاری تکلیفی که اکنون بر صنعت خودرو حاکم است با هیچ منطق اقتصادی همخوانی ندارد و تا کنون هیچ عایدی برای مصرف کننده، تولید کننده و سرمایه گذاران صنعت خودرو به همراه نداشته و اهداف مدنظر سیاست گذار را نیز محقق نکرده است و تنها دلالان از این فرصت سواستفاده کرده اند.

وی افزود: در صورت تداوم شرایط کنونی خودروسازان نه تنها امکان توسعه محصول به لحاظ کمی و کیفی را نخواهند داشت  بلکه قادر به عرضه محصولات با کیفیت فعلی نیز نخواهد بود و کیفیت ها به دلیل عدم تامین به موقع منابع مالی به شدت افت پیدا کرده و در نهایت تیراژ تولید و اجرای تعهدات خودروسازان با اختلال مواجه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: اگر زیان انباشته تحمیل شده به خودروسازان منجر به اصلاح ساختار از طریق افزایش سرمایه چه از محل آورده ها و چه تجدید ارزیابی دارایی شرکت های خودروسازی شود و به موازات اصلاح ساختار، قیمت گذاری دستوری نیز حذف شود شرکت های خودروسازی از این بحران خارج خواهند شد.

 

منبع خبر خودرو

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.