صدای پای بزرگان خودرویی در بورس به گوش می‌رسد

قطعه نیوز: هفته گذشته برای بورس تهران روزهای بسیار خوبی را رقم زد. شاخص کل با پرواز ۸.۱ درصدی به سطح تجربه نشده ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که فعالان بورسی تمام روزهای هفته را منتظر بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بودند.

حجم فروش‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز این عرضه اولیه افزایش یافته بود اما با این وجود تداوم حضور پررنگ سرمایه‌های جدید تاثیر کمی بر روند رو به رشد قیمت‌ها گذاشت. در همین مدت شاخص سهام گروه خودرویی رشد ۳.۳ درصدی را به ثبت رساند که بیانگر رشد رشتاب قیمت سهام این صنعت در غیاب بزرگان است.

بازارهای جهانی هنوز درگیر تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا هستند. این در حالی‌ست که بانک‌های مرکزی سرتاسر دنیا با حمایت‌های مالی و اتخاذ سیاست‌های پولی برای کاهش هزینه اخذ وام نقش موثری در عدم ثبت ریزش‌های بزرگ ایفا کرده‌اند.

اما ادامه‌دار بودن دوران قرنطینگی بین‌المللی با کاهش سهم خدمات و تولیدات مربوط به آن علاوه بر کاهش قدرت تاثیرگذاری نهادهای اینچنینی، اوضاع قیمت‌ها را می‌تواند خراب‌تر از گذشته کند. قیمت جهانی مواد خام به جز نفت هنوز سقوط‌های بزرگی را تجربه نکرده‌اند و پس از واکنش سریع در روزهای اولیه دوران کرونایی، به نظر می‌رسد در محدوده معینی در حال نوسان هستند.

اما پازل نفتی شرایط جالبی ندارد. کاهش بزرگ سهم حمل و نقل بین‌المللی و داخلی، تقاضای نفت برای تولید بنزین، گازوئیل و سوخت جت را به شدت کمرنگ کرده‌است. در همین حال سقوط قیمت جهانی نفت در پی عدم حصول توافق میان عربستان و روسیه در هفته‌های گذشته باعث آشفتگی بزرگ در این بازار شد.

سقوط قیمت طلای سیاه به مرز ۲۰ دلار یکی از سریع‌ترین ریزش‌های تاریخ این ماده خام را رقم زد. اما با تمهیدات اتخاذ شده توسط تولیدکنندگان بزرگ نفت در دنیا آرامش نسبی به این بازار برگشت. آرامشی که دوام چندانی نداشت و در هفته گذشته شاهد بازگشت قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار بودیم.

بازار سهام در کل دنیا نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و پس از ریزش‌های سنگین با مسکن تزریق پول دچار پَنیک نشده‌اند و روند بلاتکلیف با چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای دارند.

در چنین شرایطی و در حالی‌که سیگنال‌های خوبی از بازارهای جهانی مخابره نمی‌شود، بازار سهام داخلی هر هفته شاهد شکسته شدن رکوردهای جدید است. شاخص کل از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۲۵.۹ درصدی داشته است که به معنی افزایش ۴۸۵ هزار میلیارد تومانی ارزش بورس در سال ۹۹ و با گذشت ۱۵ روز کاری است.

مهمترین دلیل چنین شتاب‌گیری در بازار سهام، هجوم بزرگترین موج از سرمایه‌های سرگردان به سمت تالار شیشه‌ای است. هجومی که بزرگترین عرضه اولیه تاریخ (عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) به ارزش ۶۸۸۰ میلیارد تومان را در یک روز و با مشارکت ۲ میلیون ۶۱ هزار کد حقیقی بلعید.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از مردم به دلیل ازدحام بالا و عدم پذیرش کارگزاری‌ها طی روزهای اخیر نتوانستند کد بورسی بگیرند و در این عرضه اولیه شرکت کنند. دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بورسی روزهای بسیار شلوغی را پشت سر گذاشت و بسیاری از افراد با پول‌های داغ هنوز پشت سد ورود به بورس مانده‌اند.

با این مقدمه نسبتا طولانی در مورد حال و روز این روزهای بورس به سراغ وضعیت سهام شرکت‌های خودرویی و قطعه‌ساز می‌رویم.

شاخص جدید خودرویی

هفته گذشته با خارج کردن میزان تاثیر توقف نماد شرکت‌های بزرگی چون ایران خودرو، سایپا و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو وضعیت رشد مجموعه سهم‌های قطعه‌ساز و خودروساز بورسی را از ابتدای سال تاکنون بررسی کردیم.

رشد ۳۳ درصدی شاخص بازتعریف شده در قیاس با رشد ۲۱ درصدی شاخص کل در هفته گذشته حکایت از پیشرو بودن رشد سهام مجاز برای خرید و فروش صنعت خودرو در بورس می‌داد. آمار‌ها نشان می‌دهد که ارزش سهام گروه خودرویی در بورس تهران از مرز ۸۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده‌است.

از آنجا که ۳۵ هزار میلیارد تومان از این ارزش بازار راکد و بدون حرکت است، ارزش سهام مجاز خودرویی به در حال حاضر به بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۴۱ درصدی را از روزهای پایانی سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد.

بنابراین سهام گروه «خ» در قیاس با رشد ۳۰.۶ درصدی شاخص کل از تاریخ ۲۶ اسفند رشد بیشتری داشته‌‌اند و به بیان دیگر بازدهی این صنعت از کل بورس در این دوره پررونق بیشتر بوده‌است.

اما روند هفتگی شاخص جدید در مقایسه با شاخص کل خبر از کند شدن حرکت خودرویی‌ها نسبت به رشد بازار می‌دهد. شاخص جدید این گروه در هفته گذشته رشد ۶.۲ درصدی در قیاس با رشد بیش از ۹ درصدی شاخص کل داشته‌است.

به نظر می‌رسد بازدهی مناسب، نمادهای این گروه را به گزینه‌های اصلی پورتفوی سهامداران برای فروش جهت تامین نقدینگی عرضه اولیه تبدیل کرده‌است. امری که می‌تواند با بازگشت تقاضا روند گروه خودرویی را نیز تقویت کند.

اما از سوی دیگر تداوم توقف نمادهای بزرگ می‌تواند با مبهم کردن زمان بازگشایی اقبال به صنعت خودرویی‌ها را نیز کمرنگ کند.

احتمالات بازگشایی نماد غول‌های خودرویی

وزیر اقتصاد در روزهای گذشته خبر از عرضه سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) داده است. قرار است این عرضه‌ها در صنایع مختلف بورسی با تخفیف‌های مشخص شده صورت بپذیرد.

یکی از گروه‌های مطرح شده در مصوبه هیئت وزیران، صنعت فلزات اساسی و خودروسازی است. قرار است عرضه سهام این صندوق به عموم مردم با تخفیف ۲۵ درصدی نسبت به میانگین ارزش ۳۰ روز گذشته صورت بپذیرد و براساس اظهارات فرهاد دژپسند، اولین عرضه در تاریخ ۱۵ اردیبهشت خواهد بود.

اگر تغییری در برنامه عرضه‌ها ایجاد نشود، برای برهم نخوردن معادلات، نمادهای متوقف گروه خودرویی باید طی روزهای آینده بازگشایی شوند تا تخفیف اعمال شده براساس میانگین ارزش ۳۰ روز گذشته به ارزان فروشی سهام این صنعت منجر نشود.

از سوی دیگر ادامه توقف نمادهای خودرویی نمی‌تواند با رشد پرقدرت سهام مجاز همراه شود. پرواز قیمت‌ها در کل بازار انتظارات را به صورت روزافزون از قیمت بازگشایی نمادهای «خودرو»، «خساپا» و «خگستر» بالا می‌برد امری که به لحاظ منطقی و با توجه به حساسیت ناظر بازار امکان اجرایی شدن آن کم خواهد بود.

بنابراین بهترین زمان برای بازگشایی نمادهای یاد شده در هفته جاری خواهد بود و در غیراینصورت احتمال بروز برخی مشکلات هم در سمت عرضه سهام دولتی و هم در سمت واکنش سهام خودرویی مجاز وجود دارد.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.