قطعی برق تولید قطعه را کم کرد

قطعی برق بر میزان تولید قطعه‌سازان تاثیر گذاشته است

قطعه نیوز: شاید مشخصه بارز تابستان امسال برای ایرانی‌ها قطعی برق باشد.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، کمبود تولید در برابر حجم مصرف برق باعث شد تا مدیران دولتی به فکر کاهش مصرف برق از طریق قطع جریان منازل بیفتند.

پس از خانه‌ها به منظور کاهش بار از دوش مردم، قطعی برق برای مدتی از شهرها به کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی منتقل شد و با گذشت زمان قطعی برق گریبان خانه‌ها و کارخانه‌ها را با هم گرفت.

تولیدکنندگان که نه تنها با کاهش تولید بلکه با خرابی دستگاه‌ها در اثر قطع ناگهانی جریان برق مواجه شدند به صرافت افتادند تا در رایزنی با دولت به قطعی برق برنامه مشخصی بدهند و روزها و ساعت‌های آن را مشخص کنند تا تولیدکنندگان پیش از آن از موضوع خبر داشته باشند و بتوانند برای کارکرد یا خاموشی ماشین‌آلات خود برنامه‌ریزی کنند.

قطعه‌سازان نیز از تولیدکنندگان دیگر مستثنی نیستند و قطعی برق گلوی تولید آنها را نیز فشرده است.

قطع برق قطعه‌سازان بر میزان تولید قطعه و خودرو و در نهایت بازار این کالاها تاثیرگذار است.

مواد اولیه در دستگاه‌ها به ضایعات تبدیل می‌شود

سخنگوی انجمن تایرسازان درباره اثرات قطع برق در این صنعت به «قطعه نیوز» گفت: قطع برق بر میزان تولید تایر اثر دارد و آن را کاهش می‌دهد.

مصطفی تنها بیان کرد: بسیاری از کارخانه‌ها در صنعت تایر برق اضطراری دارند که بخشی از نیاز آنها را تامین می‌کند، با این حال پاسخگوی همه نیاز خط تولید آنها نیست، برای مثال نیاز خط تولید به برق، شش مگاوات است و سه مگاوات آن در کارخانه تامین می‌شود.

وی درباره آسیب‌های ناشی از قطع برق به کارخانه‌های تولید قطعه گفت: وقتی برق قطع می‌شود، مواد اولیه در دستگاه باقی می‌ماند و ضایعات خیلی سنگینی ایجاد می‌کند.

وی افزود: تولیدکننده‌های تایر ناچارند برق تولیدی خود در زمان قطع برق را برای این دستگاه‌ها استفاده کنند.

کارخانه‌های کوچک توان خرید ژنراتور ندارند

نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه هم از وارد آمدن ضرر زیاد به تولیدکنندگان قطعات موتوسیکلت خبر داد.

حبیب‌الله محمودان به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: قطعی برق لطمه زیادی به قطعه‌سازان موتورسیکلت زده است.

وی ادامه داد: یک موتور برق دستگاه‌های تولید قطعه را پوشش می‌دهد اما جوابگوی دستگاه‌های حرارتی و تزریق پلاستیک نیست و موتورژنراتورها نمی‌توانند برق دستگاه‌های سنگین را تامین کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن، بسیاری از قطعه‌سازان توان خرید موتور برق را ندارند و کارخانه‌های کوچک‌تر با قطعی برق ضرر می‌کنند.

قطعی برق منجر به کمبود قطعه می‌شود

یک سازنده قطعات الکترونیکی خودرو نیز درباره قطعی برق در این صنعت گفت: قطعی برق باعث می‌شود قطعه‌ساز نتواند محصول خود را به دست خودروساز برساند و این بر تولید خودروسازان تاثیرگذار است.

امید رضایی عنوان کرد: قطع برق در مقطعی از زمان به حدی زیاد شده بود که جبران زیان ناشی از آن امکانپذیر نبود.

وی گفت: وقتی زمان قطعی برق یک یا دو ساعت باشد شرکت‌هایی که تک شیفت هستند، با تغییر ساعت کار، اضافه کاری یا شیفت اضافه، کمبود تولید را جبران می‌کنند اما این موضوع درباره شرکت‌هایی که چند شیفت کار می‌کنند بسیار دشوار یا غیرممکن است.

وی عنوان کرد: مساله این است که قطعی برق پیش از تعطیلات هفته گذشته به روزانه هفت تا هشت ساعت می‌رسید. این قطعی‌ها سرسام‌آور بود و مشکلات زیادی برای خطوط تولید ایجاد می‌کرد.

ژنراتورها برای خطوط تولید خاص قابلیت استفاده ندارد

این فعال صنعت قطعه گفت: قطعه‌سازها توان استفاده از ژنراتور را ندارند و این بر معضلات آنها در زمان قطعی برق می‌افزاید، حتی سازندگان قطعه که از این تکنولوژی بهره می‌برند نمی‌توانند آن را برای خطوط تولید خاص به کار ببرند.

رضایی شرح داد: بعضی از دستگاه‌ها به نوسانات برق حساس هستند و قطعی برق و کاربرد ژنراتور ممکن است به آنها آسیب بزند. کاربرد موتور برق برای این دستگاه‌ها در نهایت دو ساعت ممکن خواهد بود و با تولید برق در کارخانه نمی‌توان کمبود را جبران کرد.

وی اظهار کرد: تعدد ساعات برق رفتگی و منسجم نبودن آن نیز معضل حادی به حساب می‌آید و در حین تعطیلی کرونایی تبعات قطعی برق را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: تعطیلی‌ها و قطعی برق، تولید و درآمد تولیدکننده را کم کرده اما هزینه‌های پرسنلی را کاهش نداده است. این افزایش هزینه‌های تولید به قیمت تمام شده قطعه اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام تولیدکننده‌ها و نه تنها قطعه‌سازان بابت این مسائل متضرر شده‌اند و امید است که دولت جدید در این زمینه تمهیداتی بیندیشد تا حداقل بخشی از زیان از طرق دیگر قابل جبران باشد.  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.