سه تهدید بزرگ صنعت قطعه‌سازی در صورت رفع تحریم‌ها؛ قطعات چینی بازار را می‌گیرد

در صورت به نتیجه رسیدن برجام، سه خطر بزرگ واردات قطعات، واردات خودرو و کاهش نرخ ارز، قطعه‌سازی کشور را تهدید می‌کند.

قطعه نیوز: یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در صورت به نتیجه رسیدن برجام، سه خطر بزرگ قطعه‌سازی کشور را تهدید می‌کند.
امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: اول واردات خودرو است که هم برای خودروسازها و هم برای قطعه‌سازها تهدید بزرگی محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: چینی‌ها در بحث تولید خودرو در سال‌های گذشته پیشرفت زیادی کرده‌اند و این بار اگر قوی‌تر به بازار خودروی ایران وارد شوند، مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند، به طوری که در مدت یک یا دو سال ۵۰ درصد از بازار خودروی کشور را در دست خواهند گرفت.

کاهش نرخ ارز قطعه‌سازان را متضرر می‌کند

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: تهدید دیگر کاهش نرخ ارز است. قیمت خودروی خارجی به نرخ ارز نیز وابسته است و اگر نرخ ارز در کشور کاهش پیدا کند، محصولات خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی نمی‌تواند با آنها رقابت کند.


کاکایی افزود: تجربه نشان داده است هر گاه وضع مالی کشور به دلیل فروش نفت خوب بوده است، نرخ ارز به صورت دستوری پایین نگه داشته شده است.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته به دلیل کمبود و نبود ارز به داخلی‌سازی پرداخته شد، اما بارها دیده‌ایم که در صورت وجود ارز کسی به داخلی‌سازی اهمیت نمی‌دهد. درواقع درباره آن صحبت می‌شود اما به عمل نمی‌رسد.


وی ادامه داد: این بیماری هلندی است و به احتمال زیاد قیمت ارز کاهش پیدا خواهد کرد که برای کل تولید کشور و در کنار آن برای صنعت قطعه نیز مخاطره‌آمیز است.

بعد از تحریم قطعات چینی بازار ایران را می‌گیرند

به گفته این کارشناس خودرو، بعد از رفع تحریم‌ها، حتی در صورت ممنوعیت واردات خودرو، کالاهای چینی‌ به دلیل ارزانی، برای تولید داخلی یک خطر به حساب می‌آیند که اگر مسولان به این موضوع توجه نکنند، به راحتی می‌تواند تمام دستاوردهای زمان تحریم را بر باد بدهد.


کاکایی اضافه کرد: فشار بر روی خودروساز برای کاهش قیمت نهایی زیاد است و خودروساز می‌تواند قطعات چینی را با نرخ پایین‌تری تهیه کند.

وی بیان کرد: با این حال اگر مسوولان بیدار باشند، می‌توان از این فرصت استفاده کرد، چراکه اکنون قطعه‌سازان کشور دانش و فناوری پیدا کرده‌اند و می‌دانند کجای کار به کمک نیاز دارند.


وی افزود: قطعه‌سازان می‌توانند امکانات لازم برای تولید را وارد کنند و در این حالت گشایش مرزها به نفع تولید داخل تمام می‌شود، اما متاسفانه در سه دوره اخیر دولت چنین روش هوشمندی ندیده‌ایم.

حمایت از تولید تیغ دو لبه است

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه حمایت از تولید یک تیغ دو لبه است، افزود: اگر حمایت از تولید، مطلق باشد، ممکن است بعضی سازنده‌ها از آن سوء‌استفاده کنند.


کاکایی ادامه داد: در اینجا به اقدامات هوشمندانه نیاز داریم و تعیین نرخ ارز به نظرم مهمتر از نرخ تعرفه است.

این اشتباه همیشه صورت می‌گیرد که واردات و تولید را با تعرفه مدیریت می‌کنند، اما تعرفه درواقع مکانیزمی برای جبران ناکارآمدی‌های اقتصاد در تولید یک کالا است.

وی گفت: این اشتباه همیشه صورت می‌گیرد که واردات و تولید را با تعرفه مدیریت می‌کنند، اما تعرفه درواقع مکانیزمی برای جبران ناکارآمدی‌های اقتصاد در تولید یک کالا است.


وی افزود: اگر نرخ ارز به صورت واقعی تعیین شود، یک رقابت واقعی صورت می‌گیرد، اما معمولا دولت‌هایی که نفت دارند، به بیماری هلندی دچار می‌شوند و برای پول نفت خرج می‌تراشند.

تقویت کارشناسان گمرکی و دولت الکترونیک لازمه مقابله با غول واردات

کاکایی درباره راهکار صحیح مقابله با واردات و تقویت داخلی‌سازی در صورت رفع تحریم‌ها، گفت: گمرک باید از کارشناسان متخصص بهره ببرد و فناور‌محور شود.

باید مواظب باشیم که انحصار ایجاد نشود، چراکه اگر یک کالا تولید داخل داشته باشد، اما مشخصات فنی و ظرفیت آن کفایت نیاز داخلی را نداشته باشد، صنایع بالادستی متضرر می‌شوند.


وی اضافه کرد: اکنون واردات خودرو ممنوع است اما قطعات منفصله وارد و معافیت مالیاتی هم برای آن در نظر گرفته می‌شود.
وی گفت: کارشناسان گمرک باید به صورت جزیی قطعات را شناسایی کنند و اجازه سوء‌استفاده ندهند. همچنین دولت الکترونیک که در سرتاسر ایران اطلاعات یکسانی دارد، باید به کار بیفتد.

وی عنوان کرد: در عین حال باید مواظب باشیم که انحصار ایجاد نشود، چراکه اگر یک کالا تولید داخل داشته باشد، اما مشخصات فنی و ظرفیت آن کفایت نیاز داخلی را نداشته باشد، صنایع بالادستی متضرر می‌شوند.


کاکایی عنوان کرد: در این فرایند باید سازمان ملی استاندارد نیز قوی ظاهر شود. کشوری که می‌خواهد صنعتی شود باید ساختار دولت آن نیز صنعتی باشد، در حال حاضر متاسفانه نظام اقتصادی ما حامی دلالی و واسطه‌گری است.

وی تاکید کرد: راحت‌ترین کار تعرفه است اما درست‌ترین کار نیست.


وی افزود: پیشرفت فناوری اطلاعات به ما کمک می‌کند در این زمینه رشد کنیم، زیرساخت‌های قانونی نیز نیاز داریم و با توجه به رشد فناوری در زمان کرونا، می‌توانیم در کمتر از یک سال این موضوع را به نتیجه برسانیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.