انعقاد برجام برای قطعه‌سازان مشکل‌ساز می‌شود/ میز پنجم ساخت داخل تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در صورت بازگشت برجام، می‌‌تواند برای صنعت قطعه چالش ایجاد کند.
مهدی مطلب‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: در صورت انعقاد برجامی دیگر و آزاد شدن مقدار زیادی ارز بلوکه شده، با وجود گشایش در اقتصاد کشور، می‌تواند برای صنعت مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند.

پول‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی به صورت خودرو به کشور برمی‌گردد

وی تاکید کرد: کشورهای طرف مذاکره، پول‌های آزاد شده را به صورت دلار، یورو و ریال به ایران نخواهند داد، بلکه در عوض آن، کالا به ایران صادر خواهند کرد. برای مثال پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی به صورت خودرو به کشور برخواهد گشت.


وی افزود: با وجود چنین تهدیدی، اگر پیش‌بینی‌های لازم برای حمایت از صنعت داخلی صورت نگیرد و قوانین به درستی تدوین نشود، کارخانه‌های داخل کشور ضربه مهلکی خواهند خورد.
مطلب زاده عنوان کرد: از دولت خواسته‌ایم که برای استفاده از این ارز به سود صنعت داخلی، برنامه‌ای در نظر بگیرد.

تعرفه‌ها در راستای حمایت از صنایع داخلی تعیین شود

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل شود که صنایع داخلی آسیب نخورند و تعرفه‌ها به صورتی باشد که از صنعت داخلی حمایت‌های لازم صورت بگیرد.
وی اعلام کرد: قطعه‌سازان طرحی در این راستا تدوین کرده‌اند و به وزارت صمت تحویل داده‌اند. روز گذشته نیز در سازمان گسترش و نوسازی صنایع جلسه‌ای برگزار شد که در جریان آن درباره تقاضای قطعه‌سازان در صورت به نتیجه رسیدن توافقات صحبت به میان آمد.


وی با انتقاد از اینکه دولتمردان در هنگام مذاکرات، از انجمن‌های تخصصی نظرخواهی نمی‌کنند، گفت: دولت استفاده لازم را از نظرات انجمن‌ها نمی‌برد، در حالی که مسائل هر صنعت در این انجمن‌ها مطرح می‌شود و نظرات آنها می‌تواند برای حفظ منافع ملی در مذاکره‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

میز پنجم ساخت داخل تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو اعلام کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته بود و در آن درخواست برگزاری میز داخلی سازی پنجم در هفته آخر فروردین را مطرح کرده بود.


مطلب‌زاده ادامه داد: وزات صمت به دلیل کرونا یا مشغله‌های دیگر هنوز با این درخواست موافقت نکرده است و تاریخی هم برای آن تعیین نشده است، با این حال قطعه‌سازان و خودروسازان از مهر ماه سال گذشته آمادگی خود را برای برگزاری این میز اعلام کرده‌اند.

وی در بخش پایانی صحبت خود بیان کرد: تولید قطعه طبق روال گذشته در حال انجام است و در اسفند و فروردین به صورت معمول صورت گرفته است.


وی گفت: نقدینگی که در اسفند ماه گذشته از محل ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات انجام شد، در حدود دو ماه مصرف می‌شود و بعد از آن یعنی در ماه خرداد امسال در صورت تزریق نشدن نقدینگی جدید، تولید قطعه در کشور با سکته‌ای روبه‌رو خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.