تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو با توجه به شرایط قطعه‌سازان ممکن نیست

قطعه نیوز: اردیبهشت سال گذشته برنامه خودروسازان برای تولید خودرو در سال ۹۹ ساخت یک میلیون و۲۰۰ هزار دستگاه خودرو عنوان شد.
این رقم با توجه به چالش‌های پیش روی قطعه‌سازان از همان ابتدای سال غیرقابل تحقق به نظر می‌رسید. به طوری که حتی فعالان صنفی قطعه و خودرو تلویحا تحقق این رقم را مورد تردید قرار داده بودند.


اکنون با آغاز سال ۱۴۰۰ بار دیگر رقم یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه به عنوان برنامه تولید خودروسازان داخلی اعلام می‌شود، رقمی که حتی از برنامه محقق نشده سال ۹۹ نیز بیشتر است و این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آمادگی لازم در قطعه‌سازان برای همراهی با خودروسازان در تحقق این آمار وجود دارد یا خیر.


نایب رییس هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در این باره با برشمردن دلایل محقق نشدن رقم در نظر گرفته شده برای سال ۹۹ گفت: در سال گذشته یکی از خودروسازان بیشتر از میزان مشخص شده خودرو تولید کرد اما خودروساز دیگر نتوانست به میزان لازم تولید داشته باشد.


مهدی مطلب‌زاده ادامه داد: محقق نشدن آمار هدف تولید خودرو در سال گذشته چند علت داشت. یک دلیل اینکه، دو محصول عمده شرکت‌های خودروسازی یعنی پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید خارج شد که اگر این دو خودرو همچنان تولید می‌شدند، تولید به بیشتر از رقم فعلی نیز می‌رسید.


وی اضافه کرد: همزمان تولید محصولات CKD نیز از رده خارج شد و درواقع آمار تولید با پشتیبانی تولیدکنندگان داخلی حاصل شد. اگر پشتیبانی تولیدکنندگان داخل نبود، با خروج سی‌کی‌دی‌ها تولید در سال ۹۹ به میزان فعلی نیز نمی‌رسید.


وی تاکید کرد: خودروساز داخلی به ازای هر محصول چند ده میلیون زیان می‌دهد و بنابراین برای او منفعت این است که تعداد کمتری محصول تولید کند و دلیل این زیان هم قیمت‌گذاری دستوری خودرو است.

وی گفت: قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی رخ می‌دهد که مواد اولیه خودرو و قطعه با نرخ آزاد و جهانی در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. اگر خودروساز زیان ندهد و قیمت دستوری کنار گذاشته شود، میزان تولید از رقم‌های اعلام شده نیز بالاتر می‌رود.


وی عنوان کرد: قطعه‌سازی کشور به لحاظ ظرفیت توان تامین قطعات برای تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو را در سال دارد اما اگر قرار باشد قطعه‌سازی فقط قطعه تولید کند و به خودروساز بدهد و خودروساز به دلیل زیان مالی نتواند مطالبات قطعه‌سازان را به موقع پرداخت کند، کار ساخت قطعه متوقف می‌شود.


وی تصریح کرد: مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان هر سال افزایشی بوده است، در چنین شرایطی صنعت تولید قطعه متوقف خواهد شد.
وی درباره اقدامات لازم برای تحقق آمار تولید اعلامی برای سال جدید گفت: نیاز به مشوق‌هایی برای قطعه‌سازان وجود دارد، قطعه‌سازان پیشنهاداتی را در ۱۰ بند ارائه داده‌اند.
مطلب‌زاده افزود: خودروسازی ۴ بند مشوق‌های پیشنهادی قطعه‌سازان را پذیرفته است اما دولت ۶ بند مابقی واکنشی نشان نداده است.


وی با بیان اینکه شعارهای سال‌های پیشین نظیر جهش تولید محقق نشده است، اضافه کرد: هر ارگان به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند و تا زمانی که موانع تولید برداشته نشود، جهش تولید محقق نمی‌شود.


وی گفت: چگونه می‌توان با بهره بالای بانکی تولید انجام داد؟ مگر سود تولید چقدر است؟ مگر تولید می‌تواند با زیان انجام شود؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.