سایه سنگین انتخابات ریاست‌جمهوری و برجام بر مانع‌زدایی در قطعه‌سازی

قطعه نیوز: یک فعال صنعت خودرو و قطعه‌سازی، گفت: آمار نشان می‌دهد که در سال ۹۹، حدود ۵۰۰ هزار خودرو در ایران‌خودرو و حدود ۴۲۰ هزار خودرو نیز در سایپا تولید شده است که در مجموع بیانگر تولید بیش از ۹۰۰ هزار خودرو است.
امید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: بنگاه‌های تولیدی در حوزه خودرو خود را بر اساس این تیراژ وفق داده‌اند و در نیروی انسانی، خرید مواد اولیه و فروش محصول خود با توجه به این آمار، تعادل ایجاد کرده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر اگر به هر دلیلی تعداد کالای نهایی تولیدی آنها که مورد نیاز خودروساز است، دچار کاهش شود، تامین‌کننده و حتی خودروساز با مشکل مواجه می‌شود.
به گفته رضایی، اگر میزان تولید در سال جاری برابر با محصولات سال قبل باقی بماند، با توجه به تورم موجود، شرایط برای بنگاه‌های قطعه‌سازی مطلوب نخواهد بود.
وی شرح داد: با توجه به قیمت تمام شده خودرو و قطعه و اصرار شورای رقابت بر فروش با قیمت حداقلی، اگر در سال جاری، تولید به میزان تیراژ سال قبل باقی بماند، شرکت‌ها وضعیت مطلوبی نخواهند داشت.
این فعال در صنعت قطعه‌سازی در ادامه تاکید کرد: شرایط مطلوب برای قطعه‌سازان، منوط به افزایش تیراژ در حدی است که بتواند قیمت‌های تورمی نهاده‌های تولید را مهار کند.
رضایی با بیان اینکه هر سال تولیدکنندگان با افزایش حقوق و دستمزد و قیمت مواد اولیه مواجه هستند، ادامه داد: در این شرایط اگر قیمت مواد اولیه مطابق با تورم یا بیشتر از آن افزایش داشته باشد، قیمت محصول نهایی نیز به همان میزان باید رشد کند.
وی عنوان کرد: اگر قیمت نهایی قطعه به اندازه تورم بالا نرود، فروش باید به لحاظ تیراژی رشد کند، در غیر این صورت میزان افزایش قیمت محصول نهایی در جهت پشتیبانی و رشد تولید نخواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه امید به افزایش تیراژ در سال جدید برای فعالان صنعت قطعه بسیار حیاتی است، گفت: تحقق رشد تولید خیلی هم دور از انتظار نیست، چراکه در سال جاری خوشبختانه هر دو خودروساز با خودروهای جدید به بازار می‌آیند و این در صورت وجود ثبات مدیریتی در خودروسازی‌ها، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای قطعه‌سازان باشد.
انتخابات ریاست‌جمهوری، عامل تعویق شش ماهه تصمیمات صنعتی
این فعال صنعت قطعه‌سازی بیان کرد: در سال جدید چند موضوع وجود دارد که بر صنعت خودرو و قطعه تاثیرگذار خواهد بود، اول انتخابات ریاست جمهوری است که باعث می‌شود همه نگاه‌ها و تلاش‌ها معطوف به انتخابات، تبلیغات آن و سیاستگذاری‌ها باشد.
رضایی اضافه کرد: در چند ماه ابتدای سال، با وضعیتی روبه‌رو هستیم که کسی تصمیم مهمی نمی‌گیرد و اقدام خاصی انجام نمی‌دهد. درواقع در ماه‌های آخر فعالیت دولت، معمولا دولت‌مردان تصمیماتی نمی‌گیرند که در دولت بعد با نقد مواجه شود و تعهداتی برای دولت بعدی ایجاد کند. مجلس نیز معمولا صبر می‌کند تا دولت تازه روی کار بیاید.
وی افزود: بعد از انتخابات نیز چند ماه طول می‌کشد تا دولت جدید مستقر شود و برای وزیران خود رای اعتماد بگیرد، از همین رو در شش ماه اول امسال شرایط غیرقابل پیش‌بینی در جهت قوانین اجرایی و تصمیم گیری‌های دولتی خواهیم داشت.
وی بیان کرد: اگر وزیران مرتبط با صنعت، رای اعتماد نگیرند بر کار خودروسازان و قطعه‌سازان اثر خواهد داشت و اگر رای اعتماد بگیرند، حدود ۵ ماه پس از شروع سال کار پیش خواهد رفت.

صنعت قطعه چشم‌انتظار برجام و بودجه

این فعال صنعت خودرو و قطعه‌سازی موضوع دیگر که در سال ۱۴۰۰ بر صنعت خودرو تاثیرگذار است را برجام دانست.
رضایی همچنین با اشاره به بودجه مصوب مجلس گفت: تحلیل‌های کارشناسان نشان می‌دهد که دولت با کسری بودجه مواجه است و نحوه تامین این کسری برای صنعت کشور اهمیت دارد.
وی افزود: بخشی از این کسری به طور احتمالی از طریق مالیات تامین خواهد شد و این بر همه صنعت کشور اثر دارد و اگر رشد تولید در صنعت رخ ندهد، می‌تواند بنگاه‌ها را با چالش مواجه کند.
وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز نیز بر کار قطعه‌سازان اثر خواهد داشت، اضافه کرد: تولیدکنندگان باید در سال جدید نگاه خود به بازار را تغییر بدهند، چراکه حساسیت مدیریت منابع مالی در سال جاری نسبت به سال ۹۹ بیشتر است.
وی ادامه داد: از آنجا که نتایج چنین اتفاقاتی در ید قدرت قطعه‌سازان نیست، تولیدکنندگان خودرویی باید مواردی که به خانواده صنعت خودرو برمی‌گردد را مورد توجه قرار بدهند و به پلتفرم‌های جدید صنعت خودرو بپردازند که فرصتی ایده‌آل برای افزایش تیراژ است.
وی عنوان کرد: تا پیش از این پلتفرم‌های جدید در صنعت خودرو وجود داشته است اما اهمیت پلتفرم‌های جدید در این است که در زمان تحریم طراحی شده‌اند و به تولید انبوه رسیده‌اند و این به معنای این است که همه محدودیت‌های جدید در آن دیده شده است.
وی افزود: عمق خودکفایی و ارزبری در این پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده است و قطعه‌ساز ما باید از این فرصت طلایی استفاده کند تا شرایط کمترین تاثیر را بر تولیدات او داشته باشد.
وی بیان کرد: من به وجود پلتفرم‌های جدید خوشبین هستم چراکه امکانات جدید در آن می‌تواند استقبال مشتری‌ها را به دنبال داشته باشد.
وی گفت: سال جدید می‌تواند برای واحدهای قطعه‌سازی سال خوبی باشد، در صورتی که بستر تولید خود را برای ورود به سال جدید آماده کرده باشند؛ ولی اگر نتوانند خود را با پروژه های جدید هماهنگ کنند شرایط سال جدید می‌تواند تهدید بزرگی برای آنها باشد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. شهابی می گوید

    اگر همه قطعه سازها مطالبات شون رو بگیرن، بهتر از تمام صنعتگران در کشور کار میکنن. اما متاسفانه در این صنعت فقط تعداد خاصی از قطعه سازان همیشه مطالبات و دریافت میکنن و سر بقیه بی کلاه میمونه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.