اثر عرضه خودرو در بورس بر مطالبات قطعه‌سازان و بازار چیست؟

قطعه نیوز: عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس قیمت خودرو را رقابتی خواهد کرد اما حجم نقدینگی تولید شده از این طریق اینقدر زیاد نیست که پاسخگوی همه مطالبات قطعه‌سازان باشد.
شهرام آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» در خصوص راهکار مناسب برای تزریق نقدینگی حاصل از عرضه خودرو در بورس به قطعه‌سازان گفت: در حالت کلی زمان زیادی می‌برد تا اثرات فروش خودرو از طریق بورس را در شرایط موجود ببینیم و برای تاثیرگذاری بر صنعت قطعه، عرضه خودرو در بورس کفایت نمی‌کند.
وی اضافه کرد: ممکن است عرضه خودرو در بورس بر قیمت فروش خودرو تاثیرگذار باشد و قیمت دستوری خودرو را آزاد ‌کند، اما با توجه به حجم کم عرضه خودرو در بازار و کاهش تولید در سال‌های گذشته، چندان پاسخگوی طلب قطعه‌سازان نخواهد بود.
وی عنوان کرد: عرضه خودرو در بورس ممکن است مقداری بر افزایش نقدینگی تاثیر داشته باشد، چراکه قیمت خودرو، رقابتی خواهد شد اما این حجم نقدینگی تولید شده، آنقدر زیاد نیست که پاسخگوی همه مطالبات قطعه‌سازان باشد.

عرضه خودرو در بورس راهکاری موقتی است

این کارشناس صنعت خودرو درباره اثرات عرضه خودرو در بورس گفت: تا وقتی عرضه و تقاضا به تعادل نرسد، راهکارهایی مانند عرضه خودرو در بورس موقتی است.
آزادی تاکید کرد: روش‌هایی مانند عرضه خودرو در بورس راه حل مناسبی برای حل مشکلات صنعت خودرو در بلندمدت و رفع نیاز مردم نیست.
وی عنوان کرد: اگر نتوانیم ظرفیت تولید خودرو را افزایش دهیم و پاسخگوی نیاز مردم و متقاضیان در بازار باشیم، ارائه راهکارهایی مانند عرضه خودرو در بورس موقتی است و با آن نمی‌توانیم درمانی برای صنعت خودرو ارائه دهیم و تحولی در صنعت خودرو ایجاد کنیم.
آزادی گفت: میزان بدهی و زیان انباشته خودروسازان به حدی زیاد است که عرضه خودرو در بورس نمی‌تواند در مدت زمان کوتاهی آن را جبران کند.
وی افزود: علاوه بر در نظر گرفتن زمان لازم، هزینه‌های اضافه صنعت خودرو را نیز باید از بین ببریم، برای مثال سود بالای وام‌هایی که به خودروسازی داده می‌شود قیمت تمام شده خودرو را افزایش می‌دهد.
آزادی اظهار کرد: با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کشور، سود تسهیلات بانکی، مبلغ گزافی است و لازم است برای سامان دادن به صنعت خودرو، نقدینگی با بهره کم در اختیار خودروساز قرار بگیرد تا بتواند قیمت تمام شده را کنترل کند و خودروی مطلوب را با قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار دهد.
به گفته این استاد دانشگاه برای ایجاد تحول در صنعت خودرو لازم است تولید افزایش پیدا کند و قیمت‌ خودرو بر اساس قیمت تمام شده و با سود مناسب برای خودروساز تعیین شود.
آزادی تاکید کرد: تا زمانی که خودروسازان به ظرفیت اسمی خود یعنی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال نرسند و تورم نیز مهار نشود، خودروسازی از زیان خارج نخواهد شد.
عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد: هزینه‌های تولید خودروسازان در حال حاضر به اندازه ظرفیت اسمی است، اما تولید آنها ۵۰ درصد ظرفیت را پوشش می‌دهد.
آزادی ادامه داد: راهکار این است که دولت از طریق مقررات مانند کاهش تعرفه واردات قطعات و نیز کاهش سود و عوارضی مانند ارزش افزوده به صنعت خودرو کمک کند.
وی افزود: با چنین روش‌هایی می‌توانیم صنعت خودرو را به شرایطی که در سال ۸۸ تا ۹۰ داشت و با ظرفیت کامل تولید می‌کرد، برگردانیم.
وی بیان کرد: در کنار روش‌هایی مانند عرضه خودرو در بورس باید راهکارهای دیگری مانند تنوع بخشیدن به محصولات و کمک به تحقیق و توسعه برای تولید محصولات جدیدتر هم به کار برد تا خودروسازان محصولات قدیمی‌تر را از رده خارج کنند.
وی افزود: با خارج شدن خودروهای قدیمی از خط تولید و تولید با کیفیت و تکنولوژی بالاتر، افزایش قیمت توجیه‌پذیر خواهد بود. ما نمی توانیم محصول قبلی را با همان کیفیت و با قیمت بالاتر عرضه کنیم، بلکه باید تکنولوژی و کیفیت را ارتقا دهیم. لازمه این موضوع نیز همکاری صنعت قطعه، خودرو و دولت است.
خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.