شاخص «تامین قطعات» با الزامات قانونی شاخص‌های ارزیابی نمایندگی‌های مجاز انطباق ندارد

قطعه نیوز: نتایج ارزیابی نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های عرضه کننده خودرو در سال ۹۸ نشان می‌دهد شاخص تامین قطعات از دسته شاخص‌هایی است که کمترین میزان انطباق با الزامات قانونی را در بین شاخص‌های ارزیابی نمایندگی‌های مجاز داشته‌ است.

دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» در این خصوص گفت: در این ارزیابی، شاخص‌های فرایند مدیریت ارتباط با مشتری، پذیرش تا ترخیص و سفارش‌گذاری و تامین قطعات، پایین‌ترین میزان انطباق با الزامات قانونی را در بین شاخص‌های ارزیابی نمایندگی‌های مجاز داشته‌اند.

به گفته عباسعلی غیاثی، شاخص های فضای فیزیکی، سوابق آموزشی و فرایند ضمانت نیز بالاترین میزان انطباق با الزامات قانونی را در بین شاخص‌های ارزیابی نمایندگی های مجاز از خود نشان داده‌اند.

وی بیان کرد: نتایج ارزیابی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۸ همچنین حاکی از آن است که عواملی نظیر فرایند آموزش و مهارت کارکنان شبکه نمایندگی‌ها و ستاد خدمات پس از فروش و مکانیزم نظارت بر شبکه نمایندگی‌های مجاز با وجود اینکه امتیازات مطلوبی در حوزه اجرا به دست آورده‌اند اما در حوزه پایش اثربخشی عملکرد مطلوبی نشان نداده‌اند.

وی عنوان کرد: به طور حتم شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در برنامه های اصلاح و بهبود عملکرد به این نکات و سایر عواملی که وضعیت خدمات رسانی را با کیفیت و سرعت بیشتر به ارمغان بیاورد، خواهند پرداخت.

کاهش رضایت مدیران نمایندگی‌ها از عملکرد شرکت عرضه‌کننده خودرو

دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو با بیان اینکه ارزیابی آخرین وضعیت خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در سال ۱۳۹۸ در سطح ۴۸ شرکت خودرویی انجام شد، ادامه داد: ارزیابی ۳۰ شرکت در حوزه خودرویی سبک و ۱۸ شرکت در حوزه خودرویی سنگین در ۴ حوزه اصلی ارزیابی نظاممدیریتی شرکت خدمات پس از فروش، نمایندگی های مجاز، میزان رضایتمندی مشتریان و رضایت مدیران نمایندگی ها از عملکرد شرکت عرضه کننده خودرو صورت گرفت.

غیاثی اعلام کرد: شاخص وضعیت انطباق سیستم خدمات پس از فروش با الزامات آئین‌نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سطح شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۰  درصد بوده است که نسبت به سال ۹۷، حدود ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته غیاثی، امتیاز نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در سال ۹۸، بیانگر رقم حدودی ۸۳ درصد است که نسبت به سال گذشته، با افزایش هفت دهم درصدی همراه بوده است. همچنین متوسط امتیاز رضایت‌مندی مشتریان خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال ۹۸ معادل حدود ۷۴ درصد است که نسبت به سال قبل، رقم یک و یک دهم درصد رشد داشته است.  

وی بیان کرد: متوسط امتیاز رضایت مدیران نمایندگی‌ها از عملکرد شرکت عرضه‌کننده خودرودر سال ۹۸ نیز برابر با حدود ۶۷ درصد بوده است، در حالی که  این امتیاز در سال گذشته، کمی بیش از ۷۰ درصد بوده است.

غیاثی نتایج ارزیابی شرکت‌های فعال در بخش خودروهای سنگین را مورد اشاره قرار داد و گفت: این شرکت‌ها بیش از ۱۲  نمایندگی دارند که نتایج ارزیابی نشان می‌دهد در حوزه نظام مدیریتی، شرکت بهمن دیزل، در حوزه نمایندگی‌های مجاز، شرکت ماموت دیزل و در حوزه رضایت‌مندی مشتریان نیز شرکت ماموت دیزل مقام اول را به خود اختصاص داده اند

طبق گفته غیاثی، شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو سواری با کمتر از ۱۰ نمایندگی و شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو سنگین با کمتر از ۱۲ نمایندگی در دسته‌بندی دیگری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

گفتنی است ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو (سازندگان و وارد کنندگان)، همه ساله بر اساس الزامات دستورالعمل شرایط ضوابط و ارزیابی خدمات پس از فروش صنعت خودرو مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می پذیرد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.