یکه‌تازی خودروسازان داخلی در عرصه‌ بی‌رقیب

قطعه نیوز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن تشبیه رقابتی نبودن خودروسازی داخلی به یکه‌تازی خودروسازان، خواستار واگذاری این صنعت از دولت به بخش خصوصی شد.

رضا علیزاده پیرامون افزایش قیمت خودروهای داخلی و ۷۰ میلیون تومانی شدن قیمت پراید طی روزهای اخیر و ادعای خودروسازان مبنی بر اینکه سود این افزایش قیمت به جیب تولیدکنندگان مواد اولیه می‌رود، بیان کرد: مشکل عمده صنعت خودروی ما سوء مدیریت و اداره خودروسازی به شکل بنگاه دولتی است که هزینه‌ها را بالا می‌برد. همچنین ازآنجایی‌که رقابتی در این حوزه وجود ندارد، تلاشی برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو ایجاد نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل رقابتی نبودن بازار خودرو و یکه‌تازی دو شرکت خودروساز ایران‌خودرو و سایپا توجهی به خواست و مطالبه مصرف‌کننده نمی‌شود. همچنین این شرکت‌ها بیش از ۱۵ هزار نیروی مازاد دارند که هزینه‌های سرباری را به خودروسازی تحمیل می‌کنند و این هزینه‌های مازاد روی قیمت خودرو اضافه می‌شوند و به جیب مصرف‌کننده فشار می‌آورند.

علیزاده در پاسخ به اینکه خودروسازان معتقدند سود متوازن توزیع نمی‌شود و بیشترین سود را تولیدکنندگان مواد اولیه دریافت می‌کنند، تکذیب کرد و افزود: این ادعایی است که از طرف خودروسازان طرح می‌شود و البته ممکن است این ادعا درست هم  باشد، ولی به دلیل عدم اعتمادی که در جامعه ایجادشده است، طرح چنین ادعایی از سوی شرکت‌های خودروسازی در جامعه قابل‌پذیرش نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در ادامه به چالش‌های پیش روی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین چالش‌ صنعت خودروی ما دولتی بودن آن است، درحالی‌که بنگاه به این سنگینی نباید دولتی اداره شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر درگذشته خودروسازی‌ها وارد چرخه رقابت و خصوصی‌سازی می‌شد، چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آمد، اظهار کرد: اگر خودروسازی وارد چرخه رقابت و خصوصی‌سازی می‌شد، دولت دست از تصدی‌گری برمی‌داشت، هم خودروی باکیفیتی داشتیم وهم قیمت‌ رقابتی تمام‌شده آن به نفع جیب مردم بود. درحالی‌که با این شرایط خودروسازان سالانه چند هزار میلیارد تومان، زیان انباشته ثبت می‌کنند.

علیزاده در ادامه پیرامون دولتی بودن صنعت خودرو، تأکید کرد: هیچ کجای دنیا صنعت سنگینی مثل خودرو دیگر دولتی اداره نمی‌شود. با این شرایط خودروسازی در کشور، هر مدیری هم منصوب شود، نمی‌تواند این صنعت را ساماندهی و مدیریت کند، مگر اینکه به‌طور واقعی به بخش خصوصی واگذار شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در پایان با تأکید بر اینکه دولت بنگاه‌دار خوبی نیست، اعلام کرد: دولت تنها باید به رفع موانع و سیاست‌گذاری بپردازد و تا ساختار فعلی اصلاح نشود، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری صنایع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.