مهمترین خسارت عدم تعویض به موقع فیلتر کابین خودرو چیست؟

عوض نکردن به موقع فیلتر هوای کابین خودرو مشکلات و خسارات زیادی را به دنبال دارد. با اینحال بیشتر مردم از تعویض فیلتر هوا در سرویس‌های دوره‌ای خودرو امتناع می‌کنند.

قطعه نیوز: فیلتر هوای کابین  یکی از اجزای خودرو است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش «قطعه نیوز»، معمولا هنگامی که افراد برای انجام سرویس دوره‌ای خودروی خود به یک کوییک سرویس مراجعه می‌کنند، از تعویض فیلتر کابین خودداری می‌کنند.

تنها به این دلیل که نمی دانند فیلتر هوای کابین چقدر برای سلامتی خودشان و سرنشینان خودرو مهم است.

در ادامه به بررسی دلایل ضروری تعویض فیلتر کابین می‌پردازیم:

  • آلودگی

آلودگی، رایج‌ترین دلیل برای تعویض منظم فیلتر هوای کابین است. از آنجا که فیلترکابین اساسا تمام چیزی است که بین هوای بیرونی و هوای داخلی خودروی شما قرار گرفته است، بسیاری از دودهای خروجی کثیفی را که سایر وسایل نقلیه ایجاد می‌کنند، ذرات آلوده، گردوغبار، گرده گیاهان و سایر آلایندگی‌ها را  مسدود می‌کند. تعویض منظم فیلتر کابین به شما کمک می‌کند تا از عدم ورود این آلاینده‌های نامطلوب به داخل کابین خودرو مطمئن شوید.

  • آلرژی‌ها

فیلتر هوای کابین علاوه بر آلاینده‌ها، ذرات معلق آلرژی‌زا را که می‌توانند به فضای کابین خودرو شما وارد شوند نیز به شدت کاهش می‌دهد. گرده‌ها به راحتی می‌توانند بدون فیلتر هوا وارد وسیله نقلیه شما شوند و ممکن است حساسیت‌ها و مشکلات بسیاری را برای سرنشینان خودرو ایجاد کند.

برای تعویض فیلتر هوای کابین خودرو و سرویس دوره‌ای خودرو باید به مراکز استاندارد و باکیفیت مراجعه شود

عدم تعویض به موقع فیلتر کابین و یا استفاده از فیلتر کابین بی‌کیفیت باعث به وجود آمدن مشکلات ذیر می‌شود:

  1. کاهش جریان هوای ورودی به سیستم تهویه مطبوع خودرو
  2. کاهش فشار پرتاب باد سیستم تهویه مطبوع در داخل کابین خودرو
  3. بسته شدن منافذ اوپراتور و رادیاتور بخاری
  4. رشد قارچ ها و باکتری در محل قرارگیری اواپراتور و رادیاتور بخاری ( زیرا این محیط در کابین خودرو به شکلی طراحی شده است که نور آفتاب به آن نمی تابد و مرطوب است.)

از باد گرفتن فیلتر کابین جدا خودداری کنید. به این دلیل که باد گرفتن، باعث می‌شود منافذ فیلتر کابین باز شده و باعث عبور آلاینده‌های بیشتر می‌شود

پس استفاده از فیلتر هوای کابین مناسب و استاندارد و تعویض به موقع آن باعث به وجود نیامدن مشکل آلودگی در این محیط و مانع از ایجاد بوی نامطبوع داخل کابین خودرو و عملکرد بهتر و بی‌سر و صدا سیستم تهویه مطبوع خودرو می‌شود.

نکته قابل توجه این است که به دلیل نحوه طراحی اکثر خودروها و محل قرارگیری فیلترکابین، پیشنهاد می‌شود که فیلتر کابین خودرو خود را در یک اتو سرویس مجهز با تجهیزات استاندارد تعویض کنید.

لازم به تاکید است که عمر مفید فیلتر کابین بسته به شرایط محیطی که خودرو در آن تردد می‌کند، متفاوت است و پیشنهاد می‌شود که در بازه‌های زمانی کمتری اقدام به بررسی وضعیت فعلی فیلتر کابین خودرو خود و در صورت نیاز تعویض آن کنند.

درنظر داشته باشید که با مراجعه به یک اتوسرویس استاندارد و مجهز علاوه بر انجام صحیح تمام خدمات مورد نیاز شما، مشاوره فنی و تخصصی دررابطه با الزام تعویض قطعات به شما داده می‌شود تا درصورت صلاحدید اقدام به تعویض قطعه مورد نظر کنید.

باور اشتباه در مورد فیلتر کابین خودرو:

از باد گرفتن فیلتر کابین جدا خودداری کنید. به این دلیل که باد گرفتن، باعث می‌شود منافذ فیلتر کابین باز شده و باعث عبور آلاینده‌های بیشتر می‌شود.

نکته قابل توجه در این خصوص این است که با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا بهتر است به منظور گردش بهتر هوا در داخل خودرو دریچه‌ ورودی هوا به داخل کابین باز باشد.

نویسنده: نگار بیگی
عکس: ستاره حیدری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.