ده نکته ساده برای مراقبت از خودرو در تابستان

در این مطلب با ده نکته مهم برای حفظ و نگهداری خودرو در فصل تابستان آشنا می‌شویم.

قطعه نیوز: مراقبت از خودرو در هر شرایط آب‌و‌هوایی چالش‌های مختص به خود را دارد.

به گزارش «قطعه نیوز» در ادامه این مطلب، با ده نکته مهم برای حفظ و نگهداری خودرو در فصل تابستان آشنا می‌شویم:

  • سیستم خنک‌کننده موتور: بهتر است علاوه بر بررسی سطح و غلظت مایع خنک‌کننده، وضعیت سیستم خنک‌کننده موتور مانند شلنگ‌ها و اتصالات، رادیاتور، فن، رله و مخزن مایع خنک‌کننده نیز چک شوند.
  • تسمه موتور: معمولا یک کمربند مارپیچ بین دینام، فن و چند قطعه دیگر قرار دارد. مطمئن شوید که تسمه شل و یا خراب نشده است.
  • برف‌پاکن‌ها: برف پاکن‌های فرسوده رگه‌های تند و زننده‌ای را در شیشه ایجاد می‌کنند و می‌توانند بینایی شما را در حین رانندگی تحت تاثیر قرار دهند.
  • سایر مایعات ضروری: روغن موتور، روغن ترمز، روغن هیدرولیک فرمان و مایع شیشه شور را به طور مرتب چک کنید.
  • سیستم تهویه هوا: وجود تهویه مطبوع در فصل تابستان ضروری است. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به سیستم تهویه، بهتر است وضعیت گاز سیستم، فیلترکابین و سلامت قطعات مرتبط در شروع فصل گرما چک شوند.

داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گاز بَنزَن ساطع می‌کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطان‌زا است. کسانی که سوار خودرویی با پنجره‌های بسته می‌شوند، در معرض تنفس پی‌درپی این گاز سمی قرار می‌گیرند.

در عین حال توجه به این نکته ضروری است. اگر خودرو شما در مقابل تابش نور آفتاب است، بلافاصله بعد از وارد شدن به خودرو سیستم تهویه هوا را روشن کرده، پنجره‌های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود.

تحقیقات انجام شده نشان‌دهنده آن است که داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گاز بَنزَن ساطع می‌کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطان‌زاست. حتما بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودروی‌تان احساس کرده‌اید، این همان بوی گاز سرطان‌زای بنزن است.

افرادی که سوار خودرویی با پنجره‌های بسته می‌شوند، به‌طور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی‌درپی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می‌گیرند.

فضایی مناسب و آرام برای انتظار تمامی مراجعان و مشتریان خانم و آقا در مرکز کوییک سرویس «کارکوک»
  • فیلتر هوا: وجود آلایندگی در فیلتر هوا قدرت موتور را کم کرده و برای رسیدن به قدرت مورد نیاز، باید فشار بیشتری به موتور وارد شود. این موضوع باعث افزایش دما در موتور می شود که با توجه به بالا بودن دما در فصل تابستان پیشنهاد می‌شود تعویض به موقع فیلتر هوا را فراموش نکنید.
  • لاستیک: لاستیک‌ها باید در تمام طول سال به طور منظم چک شوند. فشار باد، عاج‌ها، وضعیت سایش و ترک‌ها مواردی هستند که باید بررسی شوند.

نکته: باتوجه به افزایش دما در فصل تابستان و با بالا رفتن دمای آسفالت خیابان در این فصل پیشنهاد می‌شود برای خنک نگهداشتن  و کم کردن روند استهلاک لاستیک‌های خودرو و از باد نیتروژن استفاده شود.

  • آفتاب‌گیر داشبورد: در مواقعی که رانندگی نمی‌کنید اما ماشین در معرض آفتاب است از آفتاب‌گیر استفاده کنید. آفتاب‌گیر از داشبورد در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند و کمک‌ می‌کند کابین خودرو خنک‌تر بماند.

باید توجه داشته باشید که با گرم شدن هوا، خطر وقوع حادثه در پی نگهداری بطری‌های الکل و ضدعفونی‌کننده ها در خودرو وجود دارد. البته مواد ضدعفونی کننده و الکلی خود به خود دچار حریق نمی‌شوند.

اما با به وجود آمدن شرایط خاصی، مثل تابش نور و افزایش دمای داخل خودرو می‌توانند دچار آتش‌سوزی شوند. به همین دلیل افراد باید از نگهداری اسپری‌های ضدعفونی کننده، بطری‌ها و ظروف حاوی الکل در خودرو اجتناب کنند چرا که ممکن است منفجر شده یا دچار آتش‌سوزی شوند.

  • ماشین را بشویید: وقتی شیشه جلو خودرو شما کثیف است، تابش نورآفتاب به شیشه دید شما را سخت می‌کند، همچنین تمیز نگه داشتن بیرون خودرو از رنگ خودرو در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند.
  • راننده و سرنشینان: برای انجام سفرهای تابستانی طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعات خنک‌تری از روز در خودرو باشید و عینک آفتابی وآب خنک همراه خود داشته باشید.

با رعایت همه این نکات، می‌توانید تابستان عالی داشته باشید و از رانندگی با خودرو لذت ببرید.

نویسنده: نگار بیگی
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهدی دورانی می گوید

    میذاشتید تابستون قشنگ تموم شه بعد نکات نگهداری خودرو در تابستان و می‌گفتید!
    با این حال دست شما درد نکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.