اقدامات لازم برای نگهداری خودرو در بهار

تنظیم باد لاستیک، تعویض روغن و فیلتر، کنترل آب رادیاتور و درپوش آن، مهمترین اقدامات بهاره خودرو است.

قطعه نیوزکسانی که تردد طولانی‌مدت ندارند و تنها در شهر از خودرو استفاده می‌کنند، به دلیل این‌که لاستیک خودرو خیلی گرم نمی‌شود، به تنظیم باد نیازی ندارد، اما افرادی که تردد بیرون شهری دارند باید به این مورد بسیار توجه کنند، زیرا هنگامی که لاستیک با جاده اصطکاک برقرار می‌کند، گرم شده و منبسط شدن هوای داخل آن، موجب افزایش فشار می‌شود.

به دلیل اینکه برف پاک‌کن‌ها در فصول سرد سال بسیار فعالیت می‌کند و در بهار نیز عموماً بارش وجود دارد، باید همیشه تحت کنترل قرار گیرد و تمیز شود پس بهتر است هر زمانی که شیشه خودرو را تمیز می‌کنید، تیغه‌های برف پاک‌کن را نیز تمیز کنید، زیرا برخی از آلودگی‌ها موجب چسبندگی تیغه‌ها می‌شود که در صورت توجه نکردن به این موضوع موجب خرابی آن‌ها نیز خواهد شد.

تعویض مکان لاستیک‌های خودرو

با توجه به اینکه الگو و مسیر حرکت خودرو یکسان نیست، همه لاستیک‌ها نیز به طور یک‌نواخت دچار سایش نمی‌شود به همین دلیل نیاز است نسبت به تعویض مکان لاستیک‌ها اقدام کنیم. در خودرو‌هایی که هر چهار حلقه لاستیک یک سایز و نوع است، تعویض مکان به دو صورت پروانه‌ای و موازی انجام می‌شود. معمولاً مکان لاستیک بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر تعویض می‌شود، اما در غیر این صورت حتماً باید دو سال یک‌بار این عمل انجام شود.

تعویض روغن و فیلتر
هنگامی که وارد فصل بهار می‌شویم در صورتی که از روغن‌های چهارفصل استفاده نمی‌کنید، باید نسبت به تعویض روغن و فیلتر اقدام کنید، اما در صورتی که از روغن‌های چهار فصل استفاده می‌کنید باید قبل از رسیدن به کیلومتر ۱۰ هزار نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
در بهترین حالت روغن و فیلتر خودرو باید بین پنج تا شش هزار کیلومتر تعویض شود، زیرا عمر مفید درج شده بر محصول برای شرایط ایده‌آلی است که هیچ‌گاه رخ نمی‌دهد. توصیه متخصصین این است که حتماً روغن و فیلتر هم زمان با یکدیگر تعویض شود.
دیگر مسئله‌ای که باید در فصل بهار کنترل شود آب رادیاتور است که به طور کلی هر ۲۰ هزار کیلومتر یک بار باید تعویض شود. حتی در صورتی خودرو بهترین شرایط را دارد، مهم است که آب به صورت کامل تعویض و ههم مسیر خنک‌کننده شست‌وشو شود، زیرا این کار موجب بهبود عملکرد خنک‌کنندگی خودرو در بهار و تابستان می‌شود. هنگامی که آب رادیاتور تعویض می‌گردد، درپوش آن نیز باید عوض شود؛ البته شست‌وشوی مسیر خنک‌کننده باید توسط متخصصان و مکانیک‌ها انجام شود. در فصل گرما به دلیل این‌که مقدار تبخیر بسیار است، درب باک بنزین نیز باید آب‌بندی شود و پیشنهاد می‌شود این قطعه سه الی چهار سال یک‌بار تعویض شود.
چک کردن باتری و شمع خودرو
یکی از مشکلات مهم و رایجی که برای باتری رخ می‌دهد، سولفاته شدن آن است و با توجه به اینکه با شروع فصل بهار و تابستان استفاده از کولر خودرو نیز افزایش می‌یابد، فشار بسیاری به باتری وارد می‌شود به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از فشار، سولفاته شدن باتری کنترل شود.
از دیگر نکاتی که پیش از فصول گرم باید به آن توجه شود، تعویض شمع خودرو است و پیشنهاد می‌شود قبل از ۵۰ هزار کیلومتر این قطعه تعویض شود. حتی در صورتی که مکانیک مشکلی در شمع مشاهده نکرد، بهتر است این تعویض انجام شود.

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.