حذف دلار از معاملات خودروسازان به دنبال گسترش ارتباط با چین؛ نقش یوآن و یورو پررنگ‌تر از دلار شد

دلار در حال حذف شدن از مبادلات مالی دو خودروساز بزرگ کشور است.

قطعه نیوز: گزارش‌های موجود در بورس نشان می‌دهد که دلار در حال حذف شدن از مبادلات مالی دو خودروساز بزرگ کشور است.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»؛ گزارش‌های مالی ارائه شده از سوی ایران خودرو و سایپا به بورس، بیانگر این است که در سه ماهه نخست امسال، فقط شرکت سایپا از دلار استفاده کرده است.

 رقم استفاده سایپا از این ارز کمتر از ۱۳ هزار دلار اعلام شده است که میزان کمی را نشان می‌دهد.

ایران خودرو و پارس خودرو در بهار امسال از دلار در مبادلات خود بهره نبرده‌اند و عمده ارز مصرفی آنها شامل یوآن چین و یورو اتحادیه اروپا بوده است.

گزارش‌ها همچنین بیانگر مصرف ۱۸۸ میلیون یوآنی توسط ایران خودرو در بهار سال جاری است. مصرف یوآن توسط سایپا و پارس خودرو نیز در این مدت به ترتیب حدود ۲۵ میلیون و ۹ میلیون یوآن بوده است.

مبادلات زیاد با چین مصرف یوآن را بالا برد

یکی از دلایل کاهش مصرف دلار، افزایش معاملات با چین است که به طور ناخودآگاه مصرف یوآن را بالا می‌برد.

مدیرعامل سابق سایپا در این باره به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: ارتباطات کشور ما با چین یک عامل کاهش مصرف دلار و استفاده بیشتر از یوآن است.

سعید مدنی ادامه داد: بیشتر مبادلات خودروسازی‌های کشور با شرکت‌های چینی است و بنابراین رشد مصرف یوآن در برابر کاهش استفاده از دلار می‌تواند توجیه داشته باشد.

وی گفت: کشور چین نیز اکنون در عمل به تدریج در حال جایگزینی یوآن با دلار است.  

وی بیان کرد: احتمال دارد علت دیگر کاهش مصرف دلار، کنترل قیمت آن در بازار باشد.

مدنی عنوان کرد: پیش از این مبادلات با چین با دلار انجام می‌شد و احتمال می‌رود که جایگزینی یوآن به جای دلار به درخواست چین انجام شده باشد، چراکه این اقدام مبادلات با چین را تسهیل می‌کند.

سعید مدنی

 مدیرعامل سابق سایپا اظهار کرد: بازگشت دلار به معاملات به رشد اقتصاد کشورهایی مانند چین بستگی دارد. این کشورها با رشد سریعی به پیش می‌روند و حرف اول را در مبادلات خواهند زد.

مدنی اضافه کرد: اگر دلار سه دهه پیش را با یوآن یا سایر ارزها مقایسه کنیم می‌بینیم که این ارزها در برابر دلار حرفی برای گفتن نداشته‌اند و دلار قدرت بالایی داشته است و سرنخ آن نیز در دست آمریکا بوده است که هرگاه خواسته ارز چاپ کرده‌ است.

وی گفت: چین اکنون حدود ۱۶ درصد از اقتصاد دنیا را در دست دارد و با سرعت زیادی در حال نزدیک شدن به سهم ۲۵ درصدی آمریکا است، بنابراین یوآن در آینده حرف بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

وی شرح داد: من معتقدم با افزایش برنامه‌های توسعه‌‌ای چین و اروپا و رشد اقتصادی که خواهند داشت، نقش اصلی از دلار گرفته خواهد شد و یورو و یوآن نیز جایگاه خود را پیدا خواهند کرد.

مدنی عنوان کرد: توجه داشته باشید که نقش ۵۰ درصدی آمریکا در اقتصاد جهان اکنون به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و به همین نسبت ممکن است دلار ضعیف‌تر شود و در رده ارزهای دیگر قرار بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.