عوامل موثر بر هزینه نگهداری خودرو چه چیزهایی هستند؟

نگهداری از خودرو شامل موارد کلیدی مختلفی است که صرف هزینه به صورت دوره‌ای در این زمینه، مانع تحمیل هزینه گزاف در آینده می‌شود.

قطعه نیوز: باتوجه به افزایش قیمت خودرو، هزینه نگهداری خودرو نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

این موضوع باعث شده است صاحبان خودرو، به منظور جلوگیری از ایجاد هزینه‌های آتی، تمایل بیشتری به صرف زمان و هزینه برای نگهداری خودرو داشته باشند.

باید توجه داشت که عوامل زیادی بر روی هزینه نگهداری از خودرو تاثیرگذار هستندکه این عوامل را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

برند و مدل خودرو: نگهداری از برخی برندها و مدل‌های خودرو هزینه کمتری نسبت به برخی دیگر از برندها دارد.

مسافت پیموده شده: افرادی که برای کار یا فعالیت‌های دیگر به طور مکرر مسافت طولانی رانندگی می‌کنند، احتمالا نیاز دارند که در فواصل زمانی کوتاه‌تری برای سرویس دوره‌ای مراجعه کنند.

مدل خودرو و مسافت پیموده شده از عوامل تاثیرگذار بر هزینه نگهداری خودرو هستند

کیفیت خدمات ارائه شده توسط اتوسرویس‌ها: همه کوییک سرویس‌های خودرو یکسان نیستند. تخصص و دانش سرویس‌کاران برای تشخیص به موقع مشکلات و انام سرویس‌های به موقع بسیار مهم است.

هزینه متوسط انجام سرویس دوره‌ای برای هر خودرو

بهتر است پس از طی هر ۵ تا ۶ هزار کیلومتر مسافت، برای بررسی سطح روغن و فیلتر به متخصصین این کار مراجعه کنید.

اگر خودروی شما به مسافت طی شده برای تعویض روغن نرسیده باشد، پیشنهاد می‌شود برای سلامتی خودرو هر ۶ ماه یکبار روغن آن را تعویض کنید

به یاد داشته باشید که هرماده مصرفی حتی مواد صنعتی و شیمیایی مثل لاستیک خودرو، روغن موتور و سایر روانکارها، تاریخ انقضا دارند.

یکی از مهم‌ترین خواصی که به مرور زمان در روغن موتور خودروها تغییر می‌کند، ویسکوزیته یا همان گرانروی (غلظت روغن موتور) است.

روغن موتور به این دلیل که خاصیت پاک‌کنندگی موتور از هر نوع آلاینده‌ای را دارد، به مرور زمان خاصیت خودرا از دست داده و غلظتش بیشتر می‌شود.

بنابراین لازم به تاکید است که حتی اگر خودروی شما به مسافت طی شده برای تعویض روغن نرسیده باشد، پیشنهاد می‌شود برای سلامتی خودرو هر ۶ ماه یکبار روغن آن را تعویض کنید.

یکی از عوامل موثر بر هزینه تعویض روغن و فیلتر خودرو، نوع روغن مورد استفاده است. هزینه روغن بر حسب مقدار، مدل، روش ساخت و سطح کیفی  (API)مشخص می‌شود.

سطح کیفی (API) روغن مورد استفاده بیشترین سهم را در تعیین قیمت تعویض روغن دارد. در نظر داشته باشید که سطح کیفی (API)، غلظت و مقدار روغن مناسب هرخودرو مطابق با دفترچه راهنمای سازنده اطلاع‌رسانی می‌شود.

صرف هزینه به موقع و برنامه‌ریزی شده برای نگهداری خودرو، از ایجاد هزینه‌ها و زیان هنگفت آینده جلوگیری می‌کند

سایر موارد تاثیرگذار بر هزینه سرویس دوره‌ای خودرو:

  • سوخت خودرو
  • تعویض
  • جابه‌جایی و بالانس لاستیک‌ها
  • تعویض لنت‌های ترمز
  • باتری خودرو
  • برف پاکن شیشه‌ها
  • بیمه خودرو

نویسنده: نگار بیگی

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سینا ابوطا می گوید

    من ساینا دارم. یه بار روغن و فیلتر ماشینم و بعد از بیشتر از ۱۵هزلرتا عوض نکردم. از اون وقت هر بار روغن عوض میکنم ۲ هفته نشده سیاه سیاه میشه. درحالی که گفته بودن بعد از دو سه بار تعویض منظم و پشت سرهم موتور تمیز میشه.
    اینم بگم که من معمولا هر ماه کمتر از هزار کیلومتر از ماشین استفاده میکنم.
    حالا به من بگید چه کار باید بکنم مجبور نشم تند تند روغن عوض کنم

  2. شگرف نظر می گوید

    داداش درست دقت کن ببین چه روغنی برات میریزن. فیلتری که میندازن هم مهمه چی باشه. احتمالا از کیفیت روغن و فیلترت باشه. می‌بینی بنداز بندازه، برو خودت از بازار کیفیت خوب بخر، بده برات بریزن. یه جاهایی هم خودشون فروشگاه دارن همونجا میخری و همون و برات میریزن…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.