نبود قطعات «های تک» دلیل زیاد شدن خودروهای ته‌نشین در کارخانه؛ قطعه‌سازان نقدینگی ندارند

تعداد خودروهای ته‌نشین در پارکینگ‌های خودروسازان به دلیل نبود قطعات «های تک» به ۱۵۰ هزار دستگاه رسیده است.

قطعه نیوز: نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: تعداد خودروهای ته‌نشین در پارکینگ‌ها به ۱۵۰ هزار دستگاه رسیده است.

مهدی مطلب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: دلیل این موضوع به کمبود قطعات و به خصوص نوع «های تک» برمی‌گردد.

وی شرح داد: کمبود قطعه در کشور اکنون به دو دلیل وجود دارد، اول به آن دسته از قطعات‌ «های تک» مربوط است که از خارج از کشور خریداری می‌شود و به دلیل طولانی بودن روند تخصیص ارز و ثبت سفارش دیر به دست تولیدکننده می‌رسد.

وی افزود: بعد از اینکه قطعات «های تک» به گمرک وارد می‌شود برای ترخیص با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است، در نتیجه این قطعات به موقع به خط تولید خودروساز و قطعه‌ساز نمی‌رسد.

وی گفت: نرسیدن به موقع قطعه به خط تولید باعث می‌شود که خودروها به جای تحویل به مشتری و تجاری شدن به کف پارکینگ منتقل شوند.

کمبود نقدینگی قطعه‌سازان عامل افزایش تعداد خودروهای ته‌نشین

این فعال صنعت قطعه بیان کرد: بخش دوم کمبود قطعات به مواد اولیه داخلی مربوط می‌شود که آن هم در اثر مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان رخ می‌دهد.

مطلب‌زاده گفت: سرمایه در گردش به حد کافی در دست سازندگان قطعه وجود ندارد و درواقع مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نشده و در دست خودروسازان بلوکه شده است.

وی با بیان اینکه این مطالبات روند افزایشی شدیدی دارند، گفت: اکنون حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به ۶۵ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته مطلب‌زاده، با توجه به اینکه خرید مواد اولیه در بازار نقدی است و از طریق اعتباری نمی‌توان خرید انجام داد و همچنین نقدینگی لازم در دست سازندگان قطعه وجود ندارد، در نتیجه تیراژ کمتری از قطعات ساخته می‌شوند و به دست خودروسازان می‌رسند و به دنبال آن، تعداد خودروهای کف‌نشین افزایش پیدا می‌کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروساز قطعات را وارد کرده است اما من مستنداتی در این زمینه ندیده‌ام

وی درباره عملکرد خودروساز برای جبران کمبود قطعات گفت: خودروساز کاری نمی‌تواند در این زمینه انجام بدهد، مگر اینکه از طریق واردات آن را تامین کند که آن هم مستلزم زمان است.

مطلب‌زاده عنوان کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروساز قطعات را وارد کرده است اما من مستنداتی در این زمینه ندیده‌ام.

عرضه فولاد برای قطعه‌سازان کم شده است

نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور اظهار کرد: عرضه فولاد مورد نیاز قطعه‌سازان پیش از این هم کمتر از میزان تقاضا بود و اکنون باز هم کمتر شده است.

مطلب‌زاده اضافه کرد: اگر قطعی برق ادامه داشته باشد و تولید فولادسازان کاهش پیدا کند، اثر منفی را بر قیمت فولاد خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در بازار آزاد نیز که بیشتر نیاز قطعه‌سازان به فولاد از آن تامین می‌شود، قیمت‌ها افزایشی است، چراکه عرضه وجود ندارد و تقاضا زیاد است.

به گفته مطلب‌زاده، اکنون سهمیه فولاد قطعه‌سازانی که فولاد را از سامانه بهین‌یاب تهیه می‌کنند به یک سوم تقلیل پیدا کرده است و مابقی نیاز این تولیدکنندگان از بازار تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعی برق تولید فولادسازان را کاهش داده و فولاد را در بازار گران کرده است، شرح داد: نمی‌توان آمار درستی درباره میزان کاهش تولید فولاد ارائه داد.

وی گفت: در حال حاضر بیشتر با بحث روانی کاهش تولید روبه‎‌رو هستیم، چراکه در یک روند معمول، واسطه‌ها فولاد را از کانال‌های مختلفی تامین  و آن را انبار می‌کنند و در شرایط تعطیلی کارخانه‌ها به فروش می‌رسانند.  

وی افزود: ارائه این آمار درباره اینکه چقدر تولید فولاد در دو هفته گذشته کاهش و در ازای آن رشد قیمت داشته است، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.