قطعه‌سازان در انتظار اقدامات دولت جدید/ لزوم مشارکت خودروسازان در ساخت قطعات «های‌تک»

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: پیشنهاد‌های ده‌گانه‌ای در دولت قبل توسط قطعه‌سازان به خودروسازان و دولت پیشنهاد شد تا بتواند سازندگان قطعات خودرو را برای تولید بیشتر تشویق کند.

مهدی مطلب‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار«قطعه نیوز» بیان کرد: چهار مورد از این مشوق‌ها به خودروسازان مربوط می‌شد که آنها به طور تلویحی اجرای آن را پذیرفته‌اند.

وی عنوان کرد: شش مورد دیگر با دولت مرتبط است ولی دولت قبل وقعی به پیشنهادات مطرح شده نگذاشت.

خودروساز قطعه داخلی را با قیمت کالای خارجی بخرد

مطلب‌زاده درباره چهار مشوق مرتبط با خودروسازان گفت: اولین مورد درباره خرید قطعه توسط خودروساز با قیمت تمام شده بود، به این معنا که خودروساز قطعه را از سازنده داخلی با همان قیمتی خرید کند که از منبع خارجی تهیه می‌کند.

وی عنوان کرد: این کار باید برای یک یا دو سال از آغاز سرمایه‌گذاری در تولید قطعه‌ صورت بگیرد.

وی ذکر کرد: علاوه بر آن خودروساز ضمانت خرید بلندمدت به قطعه‌ساز بدهد، یعنی اینطور نباشد که قطعه‌ساز سرمایه‌گذاری کند و خودروساز بعد از مدتی قطعه را از او نخرد.

مطلب‌زاده گفت: مورد دوم این است که خودروساز قطعه را از سازنده‌ای که به تازگی سرمایه‌گذاری کرده است تا زمان مستهلک شدن سرمایه، به صورت نقد بخرد و پرداخت پول آن را به چند ماه بعد منتقل نکند.

خودروساز ضمانت خرید بلندمدت به قطعه‌ساز بدهد، یعنی اینطور نباشد که قطعه‌ساز سرمایه‌گذاری کند و خودروساز بعد از مدتی قطعه را از او نخرد.

وی ادامه داد: مورد سوم این بود که قراردادهای خرید عادلانه و به صورت برد-برد باشد و خودروساز ضمانت خرید تک‌سورس بدهد، یعنی متهد شود که وقتی قطعه‌ساز برای ساخت قطعه سرمایه‌گذاری می‌کند، کالا را فقط از او تهیه کند.

مطلب‌زاده تاکید کرد: قطعه‌ساز در زمان سرمایه‌گذاری پول را از بانک قرض کرده است و بنابراین برای بازگشت سرمایه در زمان استهلاک آن، برنامه‌ریزی کرده است.

خودروساز در ساخت قطعات «های‌تک» با قطعه‌ساز شریک شود

این فعال صنعت قطعه گفت: ساخت بعضی قطعات مانند «های‌تک» به سرمایه زیادی نیاز دارد که تامین آن از توان قطعه‌ساز خارج است، لذا خواستار این هستیم که خودروساز در ساخت این قطعات مشارکت داشته باشد.

مطلب‌زاده درباره شش مشوق پیشنهادی برای دولت اظهار کرد: اعطای تسهیلات بلندمدت با بهره پایین به قطعه‌سازان یکی از خواسته‌های این سازندگان است، چراکه اکنون بهره بانکی ۱۸ درصد عنوان می‌شود اما درواقعیت ۲۴ درصد است و سرمایه‌گذاری با این ارقام صرفه اقتصادی ندارد.

برای وزیر جدید نیز این گزارش‌ها ارسال شده است و باید دید در ادامه آیا به صنعت خودرو اولویت خواهند داد؟

وی افزود: خواسته دوم این است که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات به قطعه‌سازی اختصاص یابد چراکه منابع این صندوق باید برای توسعه هزینه شود و سرمایه‌گذاری در ساخت قطعه نیز در جهت توسعه ملی است.

وی خواستار تدوین مشوق‌های مالیاتی برای قطعه‌سازان شد و افزود: سالانه ۲۵ درصد از درآمد قطعه‌ساز به عنوان مالیات پرداخت می‌شود و اگر دولت از این رقم صرف نظر کند، می‌توان آن را در تولید بیشتر سرمایه‌گذاری کرد و این تولید بیشتر در سال‌های بعد مالیات بیشتری برای دولت ایجاد خواهد کرد.

مالکیت معنوی برای تولیدات قطعه‌سازان به رسمیت شناخته شود

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: حمایت رسانه‌ها از تولید قطعه و خودرو و همچنین تکریم مالکیت معنوی در زمینه دانش فنی و نتایج تحقیق و توسعه شرکت‌ها از دیگر خواسته‌های قطعه‌سازان است.

مطلب‌زاده گفت: بسیار دیده شده است که یک شرکت زمان و هزینه زیادی صرف تحقیق و توسعه می‌کند اما به محض اینکه به یک تکنولوژی دست پیدا و کالای مورد نظر را تولید می‌کند، یک تولیدکننده زیرپله‌ای آن را کپی می‌کند و همه زحمات شرکت هدر می‌رود.

وی افزود: با توجه به این موضوع تصویب قانونی برای حفاظت از مالکیت معنوی لازم است.

وی تاکید کرد: خواسته آخر این است که وقتی برای داخلی‌سازی یک قطعه سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، واردات مشابه آن ممنوع شود.

مطلب‌زاده درباره عملکرد دولت جدید درباره این پیشنهادها گفت: قطعه‌سازان پیش از اینکه رییس جمهور جدید تعیین شود با ابراهیم رئیسی جلساتی داشت و همه موارد لازم را با وی درمیان گذاشت.

وی افزود: برای وزیر جدید نیز این گزارش‌ها ارسال شده است و باید دید در ادامه آیا به صنعت خودرو اولویت خواهند داد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.