نیاز صنعت خودرو به ۸ قطعه فناورانه الکترونیکی رفع شد

خط تولید هشت قطعه فناورانه و بردهای الکترونیک مورد استفاده در صنعت خودرو با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در استان فارس افتتاح شد.

قطعه نیوز: خط تولید هشت قطعه فناورانه و بردهای الکترونیک مورد استفاده در صنعت خودرو با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در استان فارس افتتاح شد.

یک شرکت دانش بنیان در شیراز تولید کننده این محصولات فناورانه است و به مدد توان و تخصص نیروی انسانی این شرکت دانش بنیان هشت قطعه مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور بومی سازی شد.

این اقدام با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای کمک به صنعت خودروسازی کشور در شرایط تحریم انجام شد.
پیش از این صنعت خودروسازی با واردات نیاز خود را رفع می کرد اما با این اقدام علاوه بر اشتغال‌زایی گام مهمی برای جلوگیری از خروج ارز برداشته شد.

واردات قطع شد


برد فن های خودرو، سنسور، قفل مرکزی خودرو، قطعات مربوط به کامپیوتر خودرو، قطعات مربوط به سیستم پخش خودرو   برخی از این محصولات فناورانه هستند که در این خط تولید می‌شوند.
عمده این محصولات ایران ساخت برای تولید نیاز به فناوری پیشرفته دارند و استانداردهای اروپایی را نیز دریافت کرده‌اند. این خط ظرفیت تولید ۲۰ هزار قطعه در هر ساعت را دارد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بومی سازی قطعات، کسب دانش و سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت ها این شرکت دانش بنیان را در تولید انبوه حمایت کرده است.

۱۷ دستاورد فناورانه رونمایی شد


همچنین در این بخش از سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان فارس شرکت‌های فناور مستقر در پردیس شرکت‌های دانش بنیان فارس محصولات فناورانه خود را نمایش دادند.
در این سفر، ۱۷ دستاورد فناورانه نیز از ۱۶ شرکت رونمایی شد.
این محصولات در حوزه های قطعات پالایشگاهی، تجهیزات پزشکی، ساخت و تولید قطعات پیچیده، نرم افزار و سیستم های شبیه ساز و موتورهای الکتریکی خاص هستند.
۷۰ شرکت فناور در این پردیس مستقر هستند و با تولید محصولات فناورانه گام مهمی در رونق اقتصاد دانش بنیان برداشته اند.
در ادامه نیز ۲۰ واحد کار برای دفاتر شرکت‌های دانش بنیان که با حمایت معاونت علمی و فناوری بازسازی و تجهیز شده است به بهره برداری رسید.

افتتاح مرکز نوآوری و خلاق فناوری‌های نرم تخصصی علوم انسانی


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به استان فارس همچنین به دانشگاه شیراز رفت و مرکز نوآوری و خلاق فناوری‌های نرم تخصصی علوم انسانی گشایش یافت.
این مرکز نخستین مکان تخصصی این حوزه در جنوب کشور است. فرهنگسازی نوآوری و فعالیت‌های صنایع خلاق در حوزه‌های مختلف علوم انسانی از جمله ماموریت های این مرکز است. همچنین حمایت و آموزش تیم ها در حوزه هایی مانند روانشناسی، علوم شناختی، اقتصاد، مدیریت، هنر و خلاقیت، حقوق و تولید محتوا را انجام می دهد.
در حال حاضر هفت تیم در مرکز مستقر هستند و برای استقرار ۱۵ تیم ظرفیت دارد.

دانشگاه پایه فعالیت‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه پایه فعالیت‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است. اما نه دانشگاهی که با محیط اطراف خود تعاملی نداشته باشد. دانشگاهی که روی خیابان یا کوچه نزدیک به خود تاثیر نگذارد، هیچ گاه نمی توان انتظار داشت تا روی جامعه تاثیرگذار باشد.

نواحی نوآوری، هسته‌های شهرهای هوشمند هستند


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: اتفاقاتی که امروز در دانشگاه‌ها، خانه های خلاق و مراکز نوآوری شاهد هستیم، نواحی نوآوری را ایجاد کرده است. این نواحی هسته های شهر هوشمند را شکل می دهد که شهر را متحول می کنند. در ناحیه نوآوری شریف بیش از ۶۰۰ شرکت فناور حضور دارند که سه هزار میلیارد تومان فروش این شرکت ها است. زمانی که این نواحی در اطراف دانشگاه شکل می‌گیرد، خود دانشگاه هم بهره می‌برد.


رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: به عنوان مثال دانشگاه استنفورد دهمین هلدینگ اقتصادی دنیا با ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو است. تفاوت دانشجویی که وارد این دانشگاه می شود با سایرین این است که این دانشجو از اول ورود به استنفورد به دنبال این است که چه کارآفرینی، ثبت شرکت و تجاری‌سازی ایده را انجام دهد. دانشگاه برای تغییر جامعه است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هر کمک و حمایتی که دانشگاه شیراز نیاز دارد تا در جامعه، اقتصاد و فرهنگ تاثیرگذار باشد، انجام می‌دهد.

دولت زیرساخت ها را توسعه می دهد


رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به هزینه روی حوزه های آموزش و پژوهش گفت: بودجه کشور سه پایه دارد. آموزش، بهداشت و دفاع. تعداد زیادی پژوهشکده در کشور فعال هستند اما در مقایسه با آنها شرکت‌های فناور بسیار قوی تر عمل می کنند. نوآوری موضوعی نیست که از بخش و پول دولتی خارج شود. بلکه نوآوری کار بخش خصوصی است و جوانی که تا دیر وقت روی ایده خود وقت می گذارد. محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش است. چون دولت زیرساخت ها را توسعه می دهد و پژوهش های پایه را کمک می کند.


ستاری همچنین افزود: مراکز نوآوری یا کارخانه های نوآوری و خانه های خلاق پلتفرم هایی هستند که سرمایه بخش خصوصی را در پژوهش می آورند. ما به این پلتفرم ها احتیاج داریم.

پارک های علم و فناوری موفق آنهایی هستند که سرمایه بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی ۱۰ به یک باشد. دانشگاه نیز زیرساخت ها را فراهم می کند. دانشگاه باید عدد قابل توجهی از درآمد خود را از فروش فناوری و ارتباط با صنعت تامین کند که این همان تعامل با جامعه است.

دانشجو رود روان است


معاون علمی و فناوری همچنین بیان کرد: پژوهش های پیشرو در کشورهای پیشرفته توسط بخش خصوصی انجام می شود. کارآفرینی که دارای نوآوری است و محصول را تولید می کند. در حال حاضر دیدگاه خوبی در کشور ایجاد شده است. زمانی پژوهشکده ها در کشور راه اندازی شدند تا مشکل صنعت را رفع کنند. در حالی که دولت مجری پژوهش نیست.


ستاری با اشاره به اینکه دانشجو در دانشگاه ها رود روان است، گفت: این موضوع خود نوآوری خلق می کند. اما در پژوهشکده ها ساختار، دولتی است و انتظار نوآوری اشتباه است.

البته نیروی فوق العاده‌ای در این پژوهشکده ها هستند که به ثبت شرکت موفق می شوند. همانطور که بهترین شرکت ها در حوزه زیست فناوری از انستیتو پاستور یا رازی هستند.  تحول فرهنگی در کشور اتفاق افتاده است. زیست بوم فناوری و نوآوری به خوبی در کشور در حال رشد است. این سیستم فکری جدید روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد. زیست بومی که بیش از هفت هزار شرکت دانش بنیان و خلاق در آن فعالیت می‌کنند.


سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ روی استارتاپ‌ها افزایش یافته است


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یک روزه خود به استان فارس در جمع فناوران به تغییر دیدگاهی که در میان مسئولان و دانشگاهیان شکل گرفته است اشاره کرد.
ستاری افزود: در هر سفری که به استان فارس دارم، اتفاقات و حرکت‌های جدیدی را که در زیست بوم فناوری و نوآوری رخ می‌دهد، حس می‌کنم. افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از این رخدادها است. همچنین اتفاقات خوبی در پارک علم و فناوری استان، دره نوآوری و کارخانه نوآوری افتاده است.
ستاری با اشاره به رشد و توسعه نوآوری در استان ادامه داد: قطعا با این اتفاقات شاهد جهش خوبی در استان خواهیم بود. یک اتفاق فرهنگی رخ داده و آن تغییر دیدگاه مدیران و دانشگاهیان است. جهت گیری دانشگاه‌ها با این تغییرات به سمت راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق سوق دارد.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: این اتفاقات سال های اخیر در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور و توسعه آن می‌تواند یک الگوی خوب برای سایر بخش ها باشد. بسیاری از حوزه ها مانند دفاعی نیاز خود را از طریق شرکت ها تامین می کنند.

همچنین شرکت‌های بزرگ به سمت استفاده از توانمندی استارتاپ‌ها در حال حرکت هستند تا با سرمایه گذاری روی آنها به نتیجه لازم برسند.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه کار دولت ایجاد زیرساخت‌ها است، گفت: هر زیرساختی که روی آن سرمایه گذاری می‌کنیم در مدت زمانی کوتاه تکمیل می شود. حتما تعداد زیادی از این نیروی جوان نمی توانند از این زیرساخت ها استفاده کنند. این یک مسئله کلی در کشور است که نشان دهنده بالا بودن پتانسیل اقتصاد دانش بنیان است.


به گفته وی، نکته مهم در این میان زیست بوم دانش‌بنیان و خلاق است و سرمایه گذاری که بخش خصوصی روی آن انجام می دهد تا با این سرمایه گذاری تعداد شرکت‌ها افزایش یابد و دولت هم برای توسعه زیرساخت ها اقدامات لازم را انجام دهد. البته جهت گیری ها نیز تغییر کرده است. در پارک علم و فناوری نیز نباید تنها به بحث سخت افزاری و فیزیک پارک توجه کرد بلکه باید بحث نرم افزار را توسعه داد. به گونه ای که کل شهر درگیر مسئله شوند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری سه‌شنبه در سفری یکروزه به استان فارس مراکز نوآوری در دانشگاه های صنعتی شیراز و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی فارس را افتتاح و از دستاوردهای فناورانه در کارخانه نوآوری و پردیس‌های فناوری در شیراز بازدید کرد.

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس، وی را در این سفر همراهی می‌کرد. 

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.