چالش کمبود تراشه‌های الکترونیکی در قطعه‌سازی؛ به زودی خودروهای ته‌نشین خودروسازی‌ها افزایش می‌یابد

امسال صنعت خودرو کشور تحت تاثیر کمبود قطعات الکترونیکی خواهد بود و برآورد می‌شود که کمبود قطعه تا آبان و آذر سال جاری ادامه داشته باشد ولی مشخص نیست تبعات آن تا پایان سال به چه صورت باشد.

قطعه نیوز: شیوع کرونا در جهان باعث کمبود قطعات الکترونیکی خودرو شده است و همه خودروسازان و قطعه‌سازان دنیا از آن متاثر شده‌اند. این مشکل در ایران نیز وجود دارد و تعداد خودروهای ته‌نشین در پارکینگ‌ها را افزایش خواهد داد.

یک فعال صنعت قطعه‌سازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه نیوز» با بیان این نکته افزود: شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا نیز که این قطعات را از طریق پیش‌سفارش تامین می‌کرده‌اند با کمبود جدی قطعه روبه‌رو شده‌اند.

امید رضایی ادامه داد: تفاوت شرکت‌های بزرگ جهان در برخورد با موضوع کمبود قطعات آی‌سی با شرکت‌های ایرانی در این است که آنها قدرت چانه‌زنی بیشتر و دست بالاتری دارند، این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی به دلیل تحریم‌ها در معاملات دست پایین‌تری دارند.

 وی بیان کرد: تبعات کمبود این قطعات افزایش خودروهای ته نشین در پارکینگ‌های خودروسازان ایرانی خواهد بود.

تبعات کمبود قطعات الکترونیکی تا پایان سال نامشخص است

این فعال صنعت قطعه‌سازی بیان کرد: نمی‌توان برآورد کرد که این مشکل تا چه زمانی ادامه خواهد داشت ولی مشخص است که ادامه این روند به افزایش تولید قطعات های‌تک منجر خواهد شد.

رضایی اضافه کرد: امسال صنعت خودرو کشور تحت تاثیر کمبود قطعات الکترونیکی خواهد بود و برآورد می‌شود که کمبود قطعه تا آبان و آذر سال جاری ادامه داشته باشد ولی مشخص نیست تبعات آن تا پایان سال به چه صورت خواهد بود.

وی گفت: یکی از راهکارهای موجود برای تامین قطعات های‌تک این است که برخی از قطعات را با آی سی‌هایی که در بازار موجود است جایگزین کرد.

رضایی: وی بیان کرد: تبعات کمبود تراشه‌های الکتریکی افزایش خودروهای ته نشین در پارکینگ‌های خودروسازان ایرانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه این کار نیاز به تست دارد و زمان‌بر است، ادامه داد: باید پیش از وقوع چنین اتفاقاتی در طراحی‌ خودرو راه حل جایگزین داشته باشیم و هزینه‌های آن را بپردازیم تا روزی که مشکل ایجاد می‌شود از این راهکارها استفاده کنیم.

تولید آی سی در ایران امکان‌پذیر است اما به‌صرفه نیست

به گفته این قطعه‌ساز، تولید آی سی در ایران از نظر فنی امکان‌پذیر است اما صرفه اقتصادی ندارد و مشخص نیست که آیا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای حل بحران کمبود این قطعات دیده شده است یا خیر.

رضایی عنوان کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که چیپ‌های الکترونیکی تولید می‌کنند اروپایی و  آمریکایی هستند و به دلیل شرایط تحریمی از فروش مستقیم محصولات خود به ما اجتناب می‌کنند.

وی اظهار کرد: قطعات آی سی در مواردی مصارف دوگانه نظامی- صنعتی دارند که این موضوع خرید آنها را به مراتب سخت‌تر می‌کند و حتی تامین با واسطه این آی سی‌ها هم با مشکلات بیشتری مواجه است و هزینه‌های تامین را بالاتر می‌برد.

خط تولید قطعه

ایرانی‌ها امکان پیش خرید قطعات آی سی را ندارند

این فعال صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه قطعات آی سی، مصرف تثبیت شده‌ای در صنعت خودرو دنیا دارد، گفت: این قطعات به دو شکل معامله می‌شود، اول اینکه شرکت‌های بزرگ این قطعات را سفارش می‌دهند و به طور انحصاری برای آنها تولید و نرم افزار مورد نظر بر آن نصب می‌شود و سفارش این خودروسازها سالیانه است.  

رضایی ادامه داد: نوع دوم معاملات مربوط به قطعه‌سازان است که این سازندگان هم برای خود سفارش سالیانه می‌گذارند.

وی تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی در حال حاضر به دلیل نبود خرید مستقیم از شرکت سازنده و کمی تیراژ، برای پیش سفارش با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی گفت: علاوه بر چنین مشکلاتی، پیش‌سفارش نیاز به پیش‌پرداخت دارد که گردش نقدینگی خودروساز و قطعه‌سازان را سنگین می‌کند، به خصوص در شرایط کنونی که صنعت خودروی کشور با مشکل نقدینگی روبه‌رو است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.