کشمکش بر سر تولید یا واردات تایر؛ ممنوعیت واردات، آری یا خیر؟

خبر ممنوعیت واردات تایرهای رینگ ۱۳،‌۱۴و ۱۵ با دستور معاونت بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی رسانه‌ای شد که گفته‌های ضد و نقیضی درباره توان تولید تایرهای این رده در داخل شنیده می‌شود.

قطعه نیوز: خبر ممنوعیت واردات تایرهای رینگ ۱۳،‌۱۴و ۱۵ با دستور معاونت بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی رسانه‌ای شد که گفته‌های ضد و نقیضی درباره توان تولید تایرهای این رده در داخل شنیده می‌شود.

حساسیت موضوع بر سر این است که سه رینگ منع شده از واردات، از دسته رینگ‌های مصرفی خودروهای داخلی پرتیراژ مانند پراید، پژو، سمند و … هستند.

در صورتی که در پی این تصمیم وزارت صمت، تولید داخل نتواند کمبود واردات را جبران کند، بازار تایر در ماه‌های آینده با کمبود، گرانی و آشفتگی روبه‌رو خواهد شد.

در حالی که واردکنندگان می‌گویند بعضی از سایزهای این سه رینگ در کشور تولید نمی‌شود و نیاز به واردات آن وجود دارد، تولیدکنندگان علت نبود تولید در این حوزه را واردات می‌دانند که با ممنوعیت آن تولید داخل توان پر کردن جای خالی لاستیک‌های وارداتی را دارد.

ممنوعیت واردات تایر تبعات سنگین دارد

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در این باره به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: هنوز بخشنامه‌ای به دست واردکننده‌ها نرسیده است اما این تصمیم بدون مشورت با واردکنندگان و کارشناسان گرفته شده است.

محمد میرعابدینی بیان کرد: تایرسازان با معاونت وزارت صمت در امور بازرگانی جلسه گذاشته‌اند و نتیجه آن چنین تصمیمی بوده است.  

شاید تولید بعضی از سایزهای رینگ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ در کشور به میران کافی باشد اما در بقیه سایزها کمبود وجود دارد یا تولید داخل صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه این تصمیم‌های غیرکارشناسی تبعات سنگین دارد، اظهار کرد: نیاز به تایرهای رینگ ۱۳ تا ۱۵ در کشور وجود دارد و وقتی میزان تولید داخل این نیاز را برطرف نکند، شکافی میان میزان مصرف و کالای موجود در بازار به وجود می‌آید.

ایجاد انحصار در تولید این نوع از تایرها موضوع دیگری است که توسط واردکنندگان مطرح می‌شود.

میرعابدینی در این زمینه گفت: بخش تولید به دنبال این است که بدون مشکل هر چه تولید می‌کند بفروشد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیران در وزارت صمت باید دانش خود را در این تصمیم‌ها به کار بگیرند، افزود: در لاستیک‌های سواری که رینگ‌های ۱۳ تا ۱۵ را شامل می شود، ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز به واردات داریم و کم‌کم نتایج تصمیم جدید مشخص می‌شود.

تایر وارداتی
تایر وارداتی

وعده تایرسازان؛ تمام نیاز کشور را می‌سازیم

سوی دیگر ماجرا تایرسازان قرار دارند که قاطعانه از تصمیم وزارت صمت دفاع می‌کنند و آن را  گامی در جهت تقویت توان تولید داخل می‌دانند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر دراین باره به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: تایرهایی که واردات آنها ممنوع شده است به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و هیچ نیازی به واردات آن نیست.

مصطفی تنها ادامه داد: ارزی را که صرف واردات این تایرها می‌شود، می‌توان برای واردات کالاهای حیاتی نظیر واکسن کرونا صرف کرد.

وی تاکید کرد: کارخانه‌ها توان تولید تایر به اندازه کشش بازار را دارند و می‌توانند تولید خود را برای رفع نیاز کشور افزایش دهند.

وی گفت: تایرسازان برای تامین نیاز بازار می‌توانند از تولید رینگ‌هایی که در حال حاضر به صورت مازاد تولید می‌شوند کم کنند و تایرهای مورد نیاز را بسازند.

وی این گفته که رینگ های ۱۳ تا ۱۵ در کشور از نظر تولید کمبود دارد را رد و تاکید کرد:  اگر کمبودی در تولید وجود داشته باشد به دلیل واردات هر سایز است.

وی بیان کرد: رینگ‌هایی ۱۳ تا ۱۵ برای تولید به ماشین‌آلات و تکنولوژی خاصی نیاز ندارد و اگر جلوی واردات گرفته شود به قدر کافی و حتی بیشتر از نیاز داخل، تولید خواهد شد.

اگر واردکننده‌های تایر که توان تجارت بین المللی دارند به سمت صادرات تایر رو بیاورند، ما توان تولید این تایرها را برای صادرات داریم.

وی عنوان کرد: عمده تایرهایی که واردات آنها ممنوع شده است تایرهایی هستند که به طور معمول در کشور تولید می‌شوند و اگر سایز خاصی برای بعضی خودروهای خاص نیاز باشد و به تایرسازان اعلام شود، آنها کالای مورد نظر را تولید می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در ماه‌های آینده با کمبود تایر روبه‌رو نخواهیم بود، گفت: در سال گذشته ۲۲ میلیون حلقه تایر سواری تولید کرده‌ایم و کل مصرف کشور از این مقدار تجاوز نمی‌کند.

وی بیان کرد: به لحاظ کمیت، تایرهای تولید شده از مصرف کشور بیشتر است و بعضی سایزها به دلیل نیاز کم در کشور تولید نشده است.

تقویت تولید داخل در سال پشتیبانی از تولید امر مثبتی است که دولت باید همواره آن را در هر تصمیم در نظر داشته باشد.

تامین نیاز داخل و عرضه به میزان احتیاج بازار نیز موضوع مهمی است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت و در صورت به هم‌ریختگی بازار دود این حرف‌ها و حدیث‌ها به چشم مصرف‌کننده خواهد رفت.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.