وجود رانت در واردات تایر؛ عده‌ای با ارز ۴۲۰۰ تومان تایر وارد می‌کنند

قطعه نیوز: دبیر انجمن واردکنندگان تایر اعلام کرد: وجود رانت در واردات تایر باعث چند نرخی شدن قیمت تایر در بازار شد.

محمد میرعابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» عنوان کرد: تا پیش از مصوبه دولت مبنی بر تغییر گروه کالایی تایر از یک به دو و خروج آن از شمول ارز ۴۲۰۰، تعدادی از واردکنندگان تایر در گمرک داشتند که مابه‌التفاوت ارز را پرداخت و تایر را به بازار وارد کردند.

وی ادامه داد: چند شرکت خاص با رانتی که داشتند از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی و ارز ۴۲۰۰ معاف شدند و تایر را با قیمتی ارزان‌تر از دیگران وارد بازار کردند.

وی تاکید کرد: وجود رانت، رغبت واردکنندگان را برای واردات تایر به کشور کم کرده است و باعث شده است که در حال حاضر شاهد کاهش بسیار زیاد واردات تایر باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: در ماه‌های ابتدایی سال که بر اثر کرونا واردات تایر دچار مشکل شد، تایرسازان داخلی قیمت محصولات خود را بالا بردند و در حال حاضر عرضه و تقاضا متعادل نیست، درواقع عرضه کم و تقاضا زیاد است.

وی اعلام کرد: حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از لاستیک سواری و بیش از ۷۰ درصد از لاستیک سنگین مورد نیاز کشور وارداتی است.

حذف ارز ۴۲۰۰ بر نرخ لاستیک بی‌اثر است

دبیر انجمن واردکنندگان تایر عنوان کرد: لاستیک از ماه‌ها پیش با ارز نیمایی وارد می‌شود و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر نرخ لاستیک نخواهد داشت.

میرعابدینی اضافه کرد: از اواخر فروردین سال جاری لاستیک از گروه یک خارج شده است و مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ نیست.

میرعابدینی بیان کرد: تغییر نرخ لاستیک در ماه‌های آینده بستگی به نرخ ارز دارد. در حال حاضر تایر با دلار ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و اگر دلار افزایش پیدا کند، نرخ لاستیک افزایش پیدا می‌کند و اگر نرخ ارز پایین بیاد، قیمت تایر نیز کم خواهد شد.

وی با بیان اینکه نوسان نرخ ارز اثر خود را برقیمت کالا تا سه ماه بعد نشان می‌دهد، اظهار کرد: مدتی است نرخ ارز در حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باقی مانده است، در حالی که قیمت در سال جاری تا ۳۱ هزار تومان نیز رشد داشت و لاستیک‌هایی که با آن ارز وارد کشور شد، تاکنون به فروش رسیده است و تایر در ماه‌های آینده با نرخ ارز ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.