چرا تایرسازان با واردات تایر از محل تهاتر مخالفند؟

قطعه نیوز: سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: با توجه به رشد تولید تایر سواری کشور در سال جاری، تعیین رقم ۲۰۰ میلیون دلار واردات تایر می‌تواند در تضاد با تولید داخل قرار بگیرد.
مصطفی تنها در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» تصریح کرد: تولید تایرهای سواری در کشور، پاسخگوی نیاز داخل است و در این زمینه کمبود وجود ندارد و واردات بی‌برنامه می‌تواند در تضاد با تولید داخل قرار بگیرد.
به گفته تنها پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری تولید تایر در مقایسه با سال گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد داشته باشد.
وی تاکید کرد: امسال تولید تایر در کشور حدود ۲۱ میلیون حلقه است که مازاد بر نیاز مصرفی داخلی است، درواقع تایرسازان در ۱۰ ماه اول امسال از کل ۱۲ ماه سال گذشته بیشتر تایر تولید کرده‌اند.
وی بیان کرد: هنوز جزییات تصمیم دولت برای واردات ۲۰۰ میلیون دلاری تایر از محل تهاتر اعلام نشده است و معلوم نیست که این رقم مربوط به واردات چه تایرهایی است.
وی اضافه کرد: با توجه به رشد تولید، در تایر سواری و تایر باری بایاس کمبود وجود ندارد و تنها در تایر رادیال سنگین نیاز به واردات وجود دارد که رقم ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات آن رقم بالایی است.
وی با بیان اینکه تقابل میزان واردات تایر با تولید داخل بستگی به جزییات تصمیم دولت در این زمینه دارد، اظهار کرد: برای اینکه رقم اعلام شده برای تهاتر تایر، در تضاد با تولید داخل قرار نگیرد، باید برای واردات تایرهای مصرفی معادن و تایرهای سنگین رادیال صرف شود.
وی افزود: در صورتی که ۲۰۰ میلیون دلار بدون برنامه و برای خرید انواع تایر مصرف شود، در جهت خلاف تولید داخل خواهد بود.
وی تاکید کرد: تایرسازان دو برابر زحمت کشیدند تلاش کردند و تمام امکانات خود را به کار گرفتند تا بتوانند با بیدار کردن ظرفیت‌های خفته این صنعت، تولید را افزایش دهند و نیاز داخل را تامین کنند.
وی بیان کرد: در سال گذشته تقاضای بازار به حدی زیاد بود که در تایرسازان انگیزه ایجاد کرد تا تولید خود را افزایش دهند و به میزان نیاز داخلی برسانند.
وی افزود: اگر قرار باشد اکنون با واردات تعداد زیادی تایر، بازار را اشباع کنند، در سال آینده تولیدکنندگان داخلی برای ادامه روند افزایش تولید انگیزه‌ای نخواهند داشت.
وی گفت: این در صورتی است اگر دست تایرسازان را باز بگذارند، آنها تلاش خواهند کرد که در سال آینده نیز رشد تولید بیشتری را رقم بزنند.
وی عنوان کرد: تایرسازان با ارز آزاد و با قیمت بالا ماشین‌آلاتی را خریداری کرده‌اند تا بتوانند تولید بیشتری داشته باشند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.