تایرهای تولید داخل نیاز بازار را تامین می‌کند؟

قطعه نیوز: بسیاری از سایزهای تایر مورد نیاز کشور که در حال حاضر وارد می‌شود، تولید داخلی ندارد یا میزان تایر تولید شده در کشور پاسخگوی نیاز بازار ایران نیست.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با بیان این مطلب، درباره اینکه گفته می‌شود تایرهای سواری داخلی، نیاز کشور را پاسخ می‌دهد، گفت: بسیاری از سایزهای تایر در کشور تولید نمی‌شود.


محمد میرعابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» تاکید کرد: بیش از ۳۰ درصد از نیاز کشور به تایرهای سبک و حدود ۷۰ درصد از تایرهای سنگین از طریق واردات تامین می شود.


وی با بیان اینکه تایرهای سایز ۱۷ تا ۲۱ در حال حاضر نیاز به واردات دارند، ابراز کرد: اینکه گفته می‌شود میزان تولید تایرهای سواری در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته ‌است، باید در آمار سنجیده شود و آنچه روی کاغذ آورده می‌شود، ممکن است با واقعیت متفاوت باشد.


وی افزود: رشد تولید ممکن است در یک سایز خاص صورت گرفته باشد که سایر سایزهای تایر همچنان نیاز به واردات داشته باشند.
وی گفت: بسیاری از سایزهای تایر مورد نیاز کشور که در حال حاضر وارد می‌شود، تولید داخلی ندارد یا میزان تایر تولید شده در کشور پاسخگوی نیاز بازار ایران نیست.


وی بیان کرد: رینگ ۱۷ و ۱۸ به تازگی در داخل تولید می‌شود اما از آنجا که این سایز برای خودروهای در رده قیمتی بالای ۷۰۰ میلیون تومان به کار برده می‌شود و هنوز از نظر سطح کیفی تکلیف آن معلوم نیست، خریداران در استفاده از این لاستیک‌ها احتیاط می‌کنند و لاستیک وارداتی را ترجیح می‌دهند.

رینگ ۱۷ و ۱۸ به تازگی در داخل تولید می‌شود اما از آنجا که این سایز برای خودروهای در رده قیمتی بالای ۷۰۰ میلیون تومان به کار برده می‌شود و هنوز از نظر سطح کیفی تکلیف آن معلوم نیست، خریداران در استفاده از این لاستیک‌ها احتیاط می‌کنند و لاستیک وارداتی را ترجیح می‌دهند.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک اضافه کرد: لاستیک‌های وارداتی استانداردهای جهانی را دارند، در حالی لاستیک‌های ایرانی نتوانسته‌اند استانداردهای جهانی را پاس کنند.

میرعابدینی عنوان کرد: در داخل کشور تایرهای با سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تولید می‌شود اما میزان تایر تولید شده در این سایزها در کشور پاسخگوی نیاز داخل نیست و اگر تولید خودرو در کشور رشد کند، تایرسازان نمی‌توانند پاسخگوی نیاز بازار باشند و تنها می‌توانند نیاز خودروسازان را تامین کنند.


وی گفت: اگر میزان تولید تایر پاسخگوی نیاز داخل است چرا وقتی قیمت مصوب لاستیک ۵۰۰ هزار تومان است در بازار حدود یک میلیون به فروش می‌رسد؟ این اختلاف قیمت نشان می‌دهد عرضه و تقاضا با هم متناسب نیست و درواقع عرضه کمتر از تقاضا است.


وی تصریح کرد: تایرهای سواری وارداتی تعرفه ۴۰ درصدی دارند و مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند و با توجه به این موضوع تایرهایی که از مبادی غیررسمی وارد می‌شود، تفاوت قیمت ۵۰ درصدی با دیگر تایرهای وارداتی دارد و بنابراین واردات این تایرها منطقی به نظر نمی‌رسد.


میرعابدینی گفت: سال گذشته تایر در بازار دو قیمتی بود و یکی با دلار ۴۲۰۰ و دیگری با دلار ۲۷ هزارتومانی وارد شد.
وی بیان کرد: تایرهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شده بود در بازار به فروش می‌رسید، در سال جاری تعداد این تایرها کم شده است و وقتی این تایرها در بازار به اتمام برسد، واردات جان می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.