عملکرد خدمات پس از فروش در سال ۹۹ رضایت‌بخش نبود

قطعه نیوز: کمبود قطعه باعث ضعف در عملکرد مراکز خدمات پس از فروش در سال ۹۹ شد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: گزارش شرکت بازرسی نشان می‌دهد عملکرد مراکز خدمات پس از فروش در سال ۹۹ در حد انتظار نبوده است.

عباسعلی غیاثی ادامه داد: گزارش سازمان بازرسی بیانگر این است که با وجود افزایش امتیاز نمایندگی‌ها، اما به دلیل کمبود قطعه عملکرد مراکز خدمات پس از فروش ضعیف شده است.

وی با بیان اینکه کمبود قطعه هر سال وجود دارد و مختص امسال نیست، اظهار کرد: این کمبود هم در مورد قطعات داخلی و هم خارجی وجود دارد. گاهی تولیدکننده‌های داخلی کالای لازم را به مراکز خدمات پس از فروش ارائه نمی‌دهند.

غیاثی اضافه کرد: برای وارد کردن قطعات خودروهای خارجی نیز مشکل تامین ارز وجود دارد. در سال جاری تامین ارز روند خوبی را طی نکرد و نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشت.

وی افزود: کمبود قطعه در سال ۹۹ در حالی بود که مراجعه‌کنندگان به شبکه خدمات بیشتر شده بود چراکه قطعه در بازار کمتر یافت می‌شد و احتمال تقلبی بودن  قطعات بازار نیز زیاد بود.

وی گفت: در مجموع نمی‌توان گفت وضعیت خوب بوده است اما با توجه به تحریم‌ها، خدمات ارائه شده در مراکز و نمایندگی‎ها، نسبت به تعمیرگاه‌های متفرقه بهتر بوده است که البته باید هم اینگونه باشد، چراکه مراکز خدمات پس از فروش به مردم ضمانت ارائه خدمات مطلوب داده‌اند.

وی عنوان کرد: نسبت به سال قبل با توجه به تحریم مقداری افت کیفیت در خدمات داشته‌ایم.

امکان واردات قطعات بی‌کیفیت در صورت رفع تحریم‌ها وجود دارد

دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو گفت: نگرانی کنونی این است که اگر درهای کشور باز شود، کسانی که برای وارد کردن قطعه اهلیت ندارند، ممکن است به سمت واردات قطعات تقلبی بروند که برای ما و قطعه‌سازان داخلی لطمه بزرگی خواهد بود.

غیاثی ادامه داد: کسانی که تجربه واردات قطعه دارند، قطعات اصلی را وارد می‌کنند اما کسانی که در این کار مبتدی هستند، می‌توانند با واردات قطعات تقلبی برای شبکه خدمات پس از فروش دردسر درست کنند.

وی تاکید کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ایم که اهلیت واردکنندگان قطعه را بررسی کنند و در اعطای مجوز به افراد بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: بعضی شرکت‌های ترکیه‌ای قطعه را با هر برند و بسته‌بندی که سفارش بگیرند در تهران به سفارش دهنده تحویل می‌دهند.

غیاثی همچنین بیان کرد: قطعه در مراکز خدمات پس از فروش گران‌تر است چراکه این مراکز باید ارزش افزوده پرداخت کنند و این باعث شکل گرفتن این ذهنیت در مردم شده است که قطعه در مراکز خدمات گران‌تر است.

وی ادامه داد: از این فضا استفاده می‌شود و قطعات تقلبی در بازار ارزان‌تر فروخته می‌شود. مردم نیز با توجه به گرانی قطعه در نمایندگی‌ها ترجیح می‌دهند به جای مراکز ارایه خدمات مجاز به تعمیرگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

وی افزود: این در حالی است که قطعات تقلبی مال و جان مردم را به خطر می‌اندازد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.