فیلتر روغن بی‌کیفیت چه بلایی سر موتور خودرو می‌آورد؟

قطعه نیوز: استفاده از فیلتر روغن بدون کیفیت و نامرغوب، همچنین تعویض دیرهنگام فیلتر روغن می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد کند.

به گزارش «قطعه نیوز»، تعویض دیرهنگام فیلتر روغن باعث می‌شود فیلتر در انجام مناسب عمل تصفیه ناموفق عمل کند. تعویض به موقع و استفاده از فیلترهای باکیفیت، از کوتاه شدن عمر موتور جلوگیری و هزینه نگهداری و تعمیر را کم می‌کند.

روغن موتور همراه با فیلتر روغن نقش مهمی در عملکرد خودرو ایفا می‌کنند. بنابراین در سرویس‌های دوره‌ای و هنگام تعویض روغن، به نوع خودرو و توصیه‌های شرکت سازنده توجه کنید.

فیلتر روغن ارزان نخرید

از جمله نکاتی که باید در هنگام خرید و نصب فیلتر به آن توجه شود، استاندارد بودن فیلتر است.

بعضی از تعویض روغنی‌ها و اتوسرویس‌ها به مشتریان خود فیلترهایی عرضه می‌کنند که قیمت کمتری دارند.

این فیلترها از نظر کیفیت و استاندارد دارای نقض هستند، چراکه سازنده آن، قسمت‌های حیاتی فیلتر مانند سوپاپ اطمینان را حذف کرده‌ و مواد نامرغوب در تولید فیلتر به کار برده است که باعث آسیب به موتور خودروها و کم شدن طول عمر موتور و تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور به صاحبان خودروها می‌شود.

تفاوت فیلتر روغن اصلی و باکیفیت بالا با نمونه تقلبی با قیمت پایین

تعویض دیرهنگام فیلتر روغن باعث سوختن موتور می‌شود

گاهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بعضی از مشتریان یا تعویض روغنی‌ها به ازای  هر دو بار تعویض روغن، یک بار فیلتر روغن را عوض می‌کنند. بهتر است از انجام این کار خودداری کنید، زیرا فیلتر ناخالصی‌های روغن اول را می‌گیرد و دیگر نمی‌تواند روغن را تصفیه کند. علاوه بر آن، منافذ فیلتر پر شده است و نمی‌تواند به مقدار کافی روغن را از خود عبور دهد.

تعویض نکردن به موقع فیلتر روغن جرم گرفتن بخش الیافی آن را به دنبال دارد. جرم گرفتن این بخش، عبور روغن را دشوار می‌کند و روغن کمتر به استوانه مرکزی می‌رسد.

در نتیجه این عمل فشار زیادی به پمپ روغن آمده و احتمال سوختن آن را بیشتر می‌کند. علاوه بر آن، فشار روغن در چنین شرایطی بیشتر است که باعث آسیب دیدن موتور خودرو می‌شود.

در این شرایط، برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور، واشر یا سوپاپ اطمینانی در مسیر روغن قرار می‌دهند که در زمان بالا بودن فشار باز می‌شود و روغن را بدون فیلتر به موتور خودرو می‌فرستد.

در صورتی که این واشر مشکل پیدا کند، آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد می‌کند، چراکه پمپاژ روغن از درون فیلتر به موتور انجام می‌شود و اگر روغن کثیف و آلوده باشد، به مقدار کافی و راحت عبور نمی‌کند.

در دورهای بالای موتور، روغن به آن نمی‌رسد و استهلاک موتور به شدت بالا می‌رود و در مدتی کوتاه ضریب کمپرس موتور به دلیل خوردگی پیستون‌ها کم می‌شود که در نهایت می‌تواند سوختگی موتور را به دنبال داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.