فیلتر امسال ۵۰ درصد گران شد/ فیلترهای خودرو بدون شناسه و استاندارد در بازار

قطعه نیوز: فیلتر خودرو در سال جاری ۵۰ درصد گران شده است و تا ماه‌های ابتدایی سال آینده حتی در صورت کاهش نرخ ارز، فیلتر ارزان نخواهد شد.

یک واردکننده و تولیدکننده فیلتر در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با بیان این خبر گفت: در ماه‌های پیش، با ورود نرخ دلار به کانال ۲۴ هزار تومان و بیشتر از آن، قیمت فیلتر ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشت و با کاهش نرخ ارز، تنها ۱۰ درصد ارزان شد، چراکه خرید مواد اولیه و فیلتر گاه با دلار بالای ۳۰ هزار تومان انجام و حواله‌ها صادر شده بود.

سید مهدی میری ادامه داد: تا خرداد ماه سال آینده فیلترهای موجود در بازار با قیمت فعلی به فروش می‌رسد و  حتی در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت فیلتر کاهش نخواهد داشت و در حال حاضر بازار پایداری خود را بر قیمت بالا حفظ کرده است.

وی شرح داد: با بالا رفتن نرخ ارز، تلاش واردکنندگان و فروشندگان فیلتر بر آن بود که تا حد امکان، از رشد قیمت فیلتر جلوگیری کنند اما زمانی که دلار وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد، امکان ادامه کار با قیمت‌های قبلی وجود نداشت.

 فیلتر به اندازه کافی وجود دارد

این فعال صنعت فیلترسازی گفت: فیلتر و مواد اولیه آن به وفور وارد می‌شود و بنابراین کمبودی در بازار وجود ندارد.

میری با اعلام اینکه در سال جاری بخشی از فیلترهای وارداتی داخلی‌سازی شده‌اند، اضافه کرد: با این حال داخلی‌سازی به این صورت بوده است که قالب، مواد اولیه و الیاف فیلتر وارداتی است و درواقع در داخل کشور مونتاژ این کالا صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: تفاوت فیلتر تولید داخل با فیلتر وارداتی در این است که تعرفه‌های مواد اولیه کمتر است اما کیفیت فیلتر وارداتی بیشتر از کیفیت نوع مونتاژی است.

وی با اشاره به اینکه بعضی تولیدکننده‌ها برای کاهش قیمت، کیفیت مواد اولیه خود را کاهش داده‌اند، بیان کرد: با استفاده از یک فیلتر مرغوب، سوزن‌های انژکتور باید بعد از ۱۲ سال تعویض شوند اما با فیلتر فعلی که در بازار موجود است، این سوزن‌ها باید بعد از یک سال تا یک سال و نیم عوض شوند.

فیلتر شناسه‌دار نشده است

میری با بیان اینکه طرح شناسه‌دار کردن کالا برای فیلتر اجرایی نشده است، ادامه داد: شناسه‌دار نشدن فیلتر در حالی است که این کالا بسیار پرمصرف و مهم است و تقاضای زیاد برای آن باعث شده است که رقابت ناسالم برای فروش زیاد باشد و قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت زیاد شوند. وی تاکید کرد: مواد اولیه وارداتی برای تولید فیلتر از کیفیت بهتری برخوردار است، برای مثال کیفیت «های‌پک» وارداتی بیشتر از «های‌پک» تولید داخل است و فیلترسازان ترجیح می‌دهند این ماده را وارد کنند. قالب‌های وارداتی نیز کیفیت بیشتری دارند.

فیلتر فاقد استاندارد است

این واردکننده و تولیدکننده فیلتر تصریح کرد:  نظارت کافی بر روی کیفیت کالای فیلتر وجود ندارد و متاسفانه برای این کالا هنوز استانداردی تدوین نشده است، این در حالی است که اگر صافی فیلتر بنزین خودرو نشتی داشته باشد، می‌تواند باعث آتش‌سوزی و انفجار خودرو شود.

میری با بیان اینکه ۳۰ درصد از فیلترهای وارداتی به صورت قاچاق وارد می‌شود، افزود: در ایران هنوز هیچ برندی از  کالای فیلتر، استاندارد دریافت نکرده است.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.