ایران‌ خودرو و سایپا دوباره به روند صعودی بازگشتند

قطعه نیوز: میزان معاملات گروه خودرویی طی روز یکشنبه ۱۱ آبان بالغ بر ۲.۱۳ میلیارد سهم و ارزش معاملات گروه خودرویی بالغ بر ۶۵۸ میلیارد تومان بوده است.

در دادوستدهای گروه خودرویی طی روز دوشنبه، نمادهای بزرگ خودروساز مثبت شدند، به‌طوری‌که شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، آهنگری تراکتورسازی ایران، رینگ‌سازی مشهد و فنرسازی زر مثبت و در مقابل نمادهای پارس‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، نیرومحرکه، قطعات اتومبیل ایران، کرمان‌خودرو، سرمایه‌گذاری رنا، سایپا آذین، صنایع ریخته‌گری ایران و ایران‌خودرو دیزل منفی خوردند.

همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۱۲۰هزار نوبت معاملاتی ۲.۸میلیارد سهم به ارزش ۹۵۲میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات این روز بالغ بر ۲۵۷هزار میلیارد تومان شد. همچنین شاخص کل بورس نیز با کاهش بیش از ۱۵هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۲۶۴هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

فاصله گرفتن بازار از روند متعادل به دلیل نبود تقاضا

برخی فعالان بازار معتقدند بورس در نخستین روز از هفته جاری روند مثبتی را در پیش گرفت، درحالی‌که بررسی معاملات بازار در روز شنبه نشان می‌دهد با وجود سبزپوش بودن شاخص بورس، بازار با تقاضای چندانی همراه نبود. اما باتوجه به این‌که معاملات بازار در وضعیت فعلی با عرضه زیادی همراه نیست، روند منفی بازار را نمی‌توان ناشی از عرضه‌های شدید در بازار دانست؛ متاسفانه اکنون تقاضایی هم در این بازار وجود ندارد که بتواند زمینه ایجاد تعادل در بازار را فراهم کند.

تکذیبیه بانک مرکزی کفایت نکرد

دلیل اصلی روند اصلاحی شاخص بورس در روزهای اخیر، عدم اطمینان درخصوص شرایط فعلی بازار است. گرچه اکنون سهم‌هایی در بازار وجود دارند که در موقعیت بسیار خوبی برای خرید قرار گرفته‌اند، اما به دلیل بی‌اعتمادی موجود در بازار و حاشیه‌های ناشی از مطرح‌شدن شایعه افزایش نرخ سود بانکی، تقاضایی برای آن‌ها وجود ندارد.

به نظر می‌رسد در این خصوص تکذیبیه بانک مرکزی نیز کفایت نکرده و تلاش بیشتری نیاز است تا مردم بتوانند دوباره نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اطمینان پیدا کنند.

منبع: فصل اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.