افزایش ۷۰درصدی قیمت خودرو؛ سیاست‌های جدید فروش و قیمت‌گذاری خودروسازان به نفع کیست؟

قطعه نیوز: سومین مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان در حالی از سوی شورای رقابت اعلام شده که از ابتدای سال شاهد افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت خودرو در بازار بودیم.

طرح فروش محصولات ایران خودرو در حالی وارد مرحله ششم شده و قرعه کشی مربوط به این مرحله دیروز ۱۴ آبان برگزار شد که قیمت‌ها نسبت به مرحله پنجم فروش فوق العاده، حدود ۲۵ درصد رشد داشته‌اند.

هر چند رشد قیمت‌ها قانونی بوده و دوشنبه گذشته با مجوز شورای رقابت و با استناد به تورم بخشی خودرو صورت گرفته است.

اما آنچه اهمیت موضوع را ۲چندان می‌کند نواخته شدن زنگ خطر افزایش قیمت در بازار و افزایش سود برندگان قرعه کشی این محصولات به علت اختلاف قابل توجه قیمت خودروهای پیش فروش شده با قیمت خودرو در بازار است.

سودی که برندگان محصولات ایران خودرو به جیب می‌زنند

خودروسازانی که از ابتدای سال جاری طی دو مرحله به طور کلی قیمت محصولات خود را بدون کوچک‌ترین افزایش کیفیت و… حدود ۷۰ درصد افزایش داده بودند، هفته گذشته با مجوز قانونی مجددا مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی محصولات خود شدند.

سایپا بلافاصله وارد عمل شد سپس ایران خودرو در ششمین مرحله فروش فوق العاده ۲ محصول خود سمند LX و پارس بنزینی را به ترتیب با تغییرات ۲۴,۷ درصد و ۲۴.۶ درصد نسبت به مرحله پنجم وارد چرخه فروش کرد.

به این ترتیب سمند LX که در مرحله پنجم به قیمت ۹۳ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رفته بود با ۲۴,۷ درصد افزایش در مرحله ششم به قیمت ۱۱۶ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۳۷۲ تومان وارد مرحله قرعه کشی شد.

این خودرو در بازار به قیمت ۲۰۷ میلیون تومان معامله می‌شود، بنابراین با یک حساب و کتاب سرانگشتی برنده خودرو سمند LX، سودی حدود ۷۷,۳ درصد به جیب می‌زند.

خودرو پارس بنزینی هم که در مرحله پنجم پیش فروش ۹۷ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۴۷۵ تومان به فروش گذاشته شده بود در مرحله ششم با افزایش ۲۴,۶ درصدی ۱۲۱ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۴۷۵ تومان قیمت‌گذاری شد.

از آنجایی که قیمت خودرو پارس بنزینی در بازار ۲۵۰ میلیون تومان است بنابراین برندگان این خودرو در مرحله ششم ۱۰۵,۶ درصد سود می‌کنند.

درباره خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ که در لیست خودورهای پیش فروش مرحله ششم ایران خودرو با قیمت ۱۱۰ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۳۸۹ تومان قرار دارد هم می توان گفت که گرچه این خودرو در مرحله قبل عرضه نشده بود اما از آنجایی که در بازار با قیمت ۲۹۲ میلیون تومان عرضه می‌شود برندگان این خودرو در قرعه کشی سودی ۱۶۵ درصدی بدست می‌آورند.

اگر بخواهیم در قالب یک نتیجه‌گیری کلی رانت حاصل از پیش فروش محصولات ایران خودرو را اعلام کنیم نیاز به تعداد برندگان و به عبارتی تعداد کل خودروهای تحویلی در هر مرحله از فروش فوق العاده داریم اما چون این موضوع بعد از اعلام نتایح قرعه کشی حاصل می‌شود می‌توانیم به استناد به امر تطبیق به نتایج دوره قبل اتکا کنیم.

بنابراین اگر در مرحله ششم هم مانند دوره‌های قبل حدود  ۴ هزار و ۷۲۰ دستگاه خودرو به ثبت نام کنندگان واگذار شود، با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه ۳ محصول فوق در این مرحله حداقل ۶۳۰ میلیارد تومان رانت به وجود می‌آید.

افزایش قیمت خودرو تا کِی ادامه دارد؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت محصولات خودروسازان می‌گوید تا زمانی که شاهد افزایش نرخ تورم در کشور هستیم و سیاست‌گذار قیمت خودروها را منوط به تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی می‌داند، روند دنباله دار افزایش قیمت ادامه دارد.

زاوه با بیان اینکه طبق آمار بانک مرکزی تورم بخشی خودرو در ماه حدود ۸ درصد است و خودورسازان نمی‌توانند در صورت‌های مالی خود بیش از ۷ درصد سود را اعمال کنند بنابراین خودروسازان همواره در حال تولید با ضرر هستند و این شیوه قیمت‌گذاری گره‌ای از مشکلات خودروسازان را حل نمی‌کند.

حسن کریمی‌سنجری کارشناس خودرو درباره آینده بازار خودور می‌گوید سیاست‌گذار خودرویی در نظر دارد تا با افزایش فصلی (هر ۳ماه یکبار) قیمت محصولات را تا جایی افزایش دهد که خودروسازان در تولید خود دچار ضرر نشوند.

به گفته وی سیاست‌گذار برای واقعی سازی قیمت‌ها و پایان دادن به ضرر خودروسازان باید بر شبکه تولید و تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز این صنعت نظارت داشته باشد و نرخ آنها را به ثبات برساند وگرنه همچنان با سیکل معیوب افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به تبع آن افزایش قیمت بازار و تداوم ضرر خودروسازان روبرو خواهیم بود.

منبع: آنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.