افزایش تولید و فروش ایران‌خودرو در مقابل کاهش تولید و فروش سایپا / پارس‌خودرو بدون تغییر قابل ملاحظه به عملکرد ۷ ماهه پایان داد

قطعه نیوز: سه شرکت خودروساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در ماه‌های سپری شده‌ی سال جاری با چالش‌های مختلفی در تولید، قیمت‌گذاری و فروش روبه‌رو بوده‌اند، بررسی‌ عملکرد ۷ ماهه آن‌ها نشان می‌دهد ایران‌خودرو تنها خودروسازی بوده که با افزایش میزان تولید و فروش روبه‌رو شده، سایپا با افت همراه بوده و پارس‌خودرو بدون تغییر قابل توجه به عملکرد ۷ ماهه خود پایان داده است.

با توجه به زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز سایپا و ایران خودرو، توافق‌نامه‌ای صورت گرفت تا قیمت‌گذاری این شرکت‌‌ها به نحوی باشد تا در نیمه‌ی دوم سال جاری از زیان خارج شوند. برخلاف سایپا و ایران خودرو شرکت پارس خودرو در نیمه‌ی نخست امسال نه تنها زیان ده نبوده، بلکه رشد فزاینده‌ای در درآمدزایی، نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.

از طرفی با نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی، شرکت‌های خودروسازی مجاز به افزایش قیمت تا سقف ۲۵ درصد شده‌اند که می‌تواند خبر خوبی برای خودروسازان باشد.

در ادامه به اختصار به عملکرد سه شرکت خودروساز بزرگ، در هفت ماه گذشته‌ی سال جاری می‌پردازیم.

ایران خودرو

ایران‌خودرو در هفت ماه گذشته با مجموع درآمد تقریبی نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش بیش از هزار درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

خودرو ۱

مجموع تولیدات ایران‌خودرو در سال جاری ۲۶۶,۰۲۴ دستگاه خودرو بوده و میزان فروش ۲۲۸,۲۶۸ خودرو بوده است. میزان تولید و فروش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب افزایش ۵۳ و ۲۶ درصدی داشته است.

سایپا

شرکت سایپا در بازه زمانی هفت ماه گذشته از محل فروش ۱۶۳,۴۴۱ دستگاه اتومبیل به درآمد ۶۴۷۹.۶ میلیارد تومانی رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

خساپا ۱

روند منفی و کاهشی در درآمد به دست آمده برای سایپا در میزان تولید و فروش هم قابل مشاهده است. مجموع تولیدات سایپا در هفت ماه گذشته از سال جاری ۱۸۸,۲۷۰ دستگاه و ۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده؛ هم‌چنین فروش ۱۶۳,۴۴۱ دستگاه اتومبیل در مدت زمان گذشته از سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.

پارس خودرو

شرکت پارس خودرو در بازه زمانی ۷ ماهه سال جاری با کسب درآمد ۱۴۵۱.۷ میلیارد تومانی افزایش چشمگیر ۳۰۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

خپارس

اما میزان تولیدات و فروش پارس خودرو در ۷ ماه گذشته از سال ۹۹ تغییر قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته است. مجموع تولید پارس خودرو ۵۸,۱۷۶ دستگاه بوده و مجموع فروش ۵۰,۷۸۴ دستگاه که هرکدام به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۶ و ۳ درصدی داشته‌اند.

منبع: اقتصاد آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.