۱۰ اتومبیل فوق‌ العاده که از موتورهای شرکت فورد استفاده کردند

قطعه نیوز: شرکت فورد در کنار تولید خودرو تامین کننده موتور بسیاری از اتومبیل های معروف و قدرتمند در جهان بوده است.

شرکت فورد یکی از برترین و بزرگ‌ترین تولید‌ کنندگان اتومبیل در دنیا است که در سال ۱۹۰۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه در کنار خودروهایی که به جهان معرفی کرده در ساخت و پیکربندی اتومبیل شرکت‌های دیگر نیز دست داشته است.

بسیاری از خودروهای معروف جهان از موتورهای ساخته شده این شرکت برای تامین قدرت خود استفاده می‌کردند بدون آن که نماد و لوگوی فورد را به همراه داشته باشند. همان‌طور که مشخص است از زمان تاسیس این شرکت توسط هنری فورد، کارخانه اتومبیل‌سازی مذکور نقش پررنگی در دنیای خودروها داشته است.

در ادامه به ۱۰ نمونه از برترین اتومبیل‌هایی اشاره شده که موتور خود را از شرکت فورد دریافت کرده‌اند و به این صورت توانسته‌اند در تاریخ ماندگار شوند. گفتنی است؛ شرکت فورد تاکنون برای بیش از پنجاه اتومبیل شناخته شده در دنیا موتور مخصوص تولید کرده و همواره در صنعت اتومبیل‌سازی نقش داشته است.

اتومبیل AC Ace؛ ساخته شده در سال ۱۹۵۳

خودروی Ace یک مدل زیبا با طراحی خمیده و بدنه آلومینیومی بود که سال ۱۹۵۳ توسط شرکت AC ساخته شد. این خودرو اوایل دوران فعالیت خود با موتور شرکت AC که یک نمونه ۱۹۹۱ سی‌سی شش سیلندری بود فعالیت می‌کرد اما پس از مدتی در سال ۱۹۵۶ شرکت سازنده تصمیم گرفت موتور خود را از شرکت بریستول تهیه کند و مدل ۱۹۷۱ سی‌سی شش سیلندری را بر روی Ace قرار دهد.

با گذر زمان شرکت Bristol نیز ارائه سرویس خود را متوقف کرد و کارخانه AC تصمیم گرفت این بار در سال ۱۹۶۰ از شرکت فورد برای تأمین موتورهای خودرو کمک بگیرد. موتورهای شرکت فورد با ۲۵۵۳ سی‌سی و به صورت شش سیلندر در زیر کاپوت Ace قرار گرفتند و تا زمان اتمام تولید آن یعنی سال ۱۹۶۳ شرکت AC را تأمین می‌کردند.

خودروی Tornado Typhoon؛ تولید سال ۱۹۵۸

شرکت Tornado به عنوان کارخانه تولید قطعات با جنس الیاف شیشه‌ای شروع به کار کرد. با گذشت زمان نحوه فعالیت این مجموعه تغییر کرد و در سال ۱۹۵۸ اولین اتومبیل شرکت Tornado با عنوان Typhoon وارد بازار جهانی خودرو شد.

در آن زمان این شرکت به خریداران اتومبیل خود اجازه می‌داد تا به میزان قابل توجه‌ای بدنه و یا شاسی خودروی خود را شخصی‌سازی کنند و پیکربندی‌های لازم را برای اتومبیل Typhoon در نظر بگیرند. در آن زمان حدود ۴۰۰ نمونه از خودروی Typhoon وارد بازار جهانی شد که اکثر آن‌ها از موتور ۱۱۷۲ سی‌سی شرکت فورد استفاده می‌کردند. این خودرو می‌توانست در سال ۱۹۵۸ قدرت ۳۶ اسب‌بخار را در اختیار خریداران خود قرار دهد.

خودروی Ginetta G4؛ تولید شده در سال ۱۹۶۱

زمانی که اولین مدل Ginetta یعنی G1 به دنیا معرفی شد تنها یک نمونه از آن در جهان وجود داشت که با موتور Wolseley فعالیت می‌کرد. پس از مدتی شرکت سازنده تصمیم گرفت به تولید سری اتومبیل‌های G ادامه دهد و خودروی G2 را در سال ۱۹۵۹ وارد بازار جهانی کرد. این آغاز همکاری شرکت فورد با Ginetta بود و از همان زمان موتورهای خودروهای G توسط فورد تامین شد.

پس از مدتی در سال ۱۹۶۱ اتومبیل G4 به دنیا معرفی شد که تاکنون یکی از برترین خودروهای شرکت Ginetta شناخته می‌شود. این خودرو با کمک موتور فوق‌العاده Ford Anglia 105E توانست تا سال ۱۹۶۸ قدرت خود را به رخ اتومبیل‌های دیگر بکشد. گفتنی است؛ اتومبیل Ginetta G4 در سال ۱۹۸۱ بازسازی شد و باری دیگر از شرکت فورد برای تامین موتور خود استفاده کرد.

اتومبیل Tornado Talisman؛ ساخت سال ۱۹۶۱

پس از موفقیت شرکت Tornado در ساخت اتومبیل Typhoon این مجموعه فعالیت خود را قدرتمند‌تر از هر زمان دیگر آغاز کرد و خودرویی بسیار توسعه‌یافته‌تر را در اختیار خریداران و طرفداران صنعت اتومبیل‌رانی گذاشت. خودروی Talisman درست سه سال پس از Typhoon وارد بازار شد که از تمامی جهات توسعه‌یافته‌تر بود.

این اتومبیل قدرت خود را از موتور ۱۴۹۸ سی‌سی فورد تامین می‌کرد. متاسفانه با وجود توسعه این خودرو و برتری آن در زمان خود فروش Talisman در سال ۱۹۶۴ به شدت کاهش پیدا کرد و شرکت سازنده ناچار به بستن کارخانه‌های خود شد. در آن زمان تنها ۱۸۶ نمونه از اتومبیل Talisman تولید شده بود.

اتومبیل AC Cobra؛ تولید شده در سال ۱۹۶۵

یکی از معدود اتومبیل‌هایی که می‌توان از آن به عنوان افسانه یاد کرد خودروی Cobra از شرکت AC است. قدرت و کیفیت این اتومبیل تا حد بسیار زیادی به دلیل وجود موتور ۴.۲ لیتری ۸ سیلندر شرکت فورد است.

طراح این اتومبیل، کارل شلبی، خودروی مورد نظر را به شرکت AC نشان داد و به این نحو آن‌ها بر سر تولید انبوه Cobra موافقت کردند. موتور قرار گرفته در این خودرو با گذشت مدت کوتاهی با نمونه ۴.۷ لیتری ۲۸۹ci تعویض شد و سپس باری دیگر با مدل ۷.۰ لیتری Cobra 427 تغییر کرد.

خودروی Marcos؛ تولید سال ۱۹۶۵

اتومبیل خاص و جذاب Marcos سال ۱۹۶۴ با موتور Volvo 1800 به بازار جهانی معرفی شد اما در کمتر از یک سال شرکت سازنده تصمیم گرفت خودروی خود را با موتور چهار سیلندری Ford Cortina مجهز کند. پس از آن که در سال ۱۹۶۸ موتورهای شش سیلندری فورد عرضه شدند خودروی Marcos نیز از آن‌ها استفاده کرد.

متاسفانه شرکت سازنده Marcos در سال ۱۹۷۱ ورشکست شد و کارخانه‌های خود را جمع کرد. این مجموعه پس از ده سال باری دیگر فعالیت خود را آغاز کرد و از موتورهای شرکت فورد در خودروهای Kent، Pinto و Cologne استفاده کرد.

خودروی De Tomaso Pantera؛ ساخته شده در سال ۱۹۷۰

این اتومبیل چیزی بیشتر از یک ابرخودرو با موتور شرکت فورد بود. خودروی Pantera یک همکاری خاص بین شرکت‌های فورد و دی توماسو بود. هدف این همکاری آن بود که شرکت فورد اتومبیل پانترا را از طریق کارخانه لینکن خود به فروش برساند و این فرآیند تا زمان زیادی موفقیت‌آمیز بود.

اما شرکت فورد در سال ۱۹۷۴ هدف خود را برای فروش پانترا ناتمام گذاشت و علت آن را ساختار ضعیف و عملکرد بی‌کیفیت خواند. با این حال اتومبیل Pantera تا سال ۱۹۹۲ تولید شد و بیش از ۷ هزار نمونه از خود را به فروش رساند.

خودروی AC Ace Brooklands؛ تولید سال ۱۹۹۸

شرکت AC اواخر دهه ۸۰ میلادی تصمیم گرفت تا اتومبیل‌های اسپرت بیشتری را به بازار جهانی خودرو عرضه کند اما این مجموعه تا سال ۱۹۹۳ نمونه‌ای از اتومبیل‌های اسپرت خود را به نمایش عمومی در نیاورد. با این کار شرکت مذکور اشتباه بزرگی مرتکب شد و خودرویی را عرضه کرد که کمی قدیمی‌تر از زمان انتشار خود به نظر می‌آمد.

این شرایط زمانی بدتر شد که عرضه نهایی اتومبیل برای سال ۱۹۹۸ به تعویق افتاد. شرکت سازنده اتومبیل جدید خود را با قیمت ۸۰ هزار یورو در سال ۱۹۹۸ به فروش رساند. خودروی Brooklands با موتور سوپرشارژ ۴۹۴۲ سی سی وارد بازار شد که ۳۲۰ اسب بخار را در اختیار خریداران خود قرار می‌داد. شرکت سازنده به دلیل اقدامات اشتباه خود در سال ۲۰۰۰ بسته شد.

خودروی Sinbeam Tiger؛ تولید شده در سال ۱۹۶۴

کارل شلبی برای طراحی و فروش ایده خود به شرکت Sunbeam Alpine همان‌ کاری را کرد که با مجموعه AC انجام داد. او یک موتور ۲۶۰ci از شرکت فورد با گنجایش ۴.۲ لیتر و هشت سیلندر را زیر کاپوت طراحی جدید خود قرار داد و یک گرگ را در ظاهر بره به نمایش درآورد.

شرکت سازنده اتومبیل Tiger را به یکی از برترین تولیدات خود تبدیل کرد و در عرض سه سال بیش از ۷ هزار مدل را به فروش رساند. در سال‌‌های آخر تولید تایگر، این اتومبیل به موتور ۲۸۹ci هشت سیلندری ۴.۷ لیتری مجهز شد. گفتنی است؛ عموم فروش این خودرو به بازار آمریکا اختصاص داشت.

اتومبیل Saleen S7؛ ساخت سال ۲۰۰۰

استیو سالین شرکت Saleen را در سال ۱۹۸۳ تاسیس کرد. هدف این ساخت این کارخانه آن بود که اتومبیل‌های فورد موستانگ در آن پیکربندی و تنظیم شوند اما با گذر زمان سالین ابرخودروهای خود را وارد بازار جهانی کرد. یکی از شناخته‌شده‌ترین اتومبیل‌های این مجموعه Saleen S7 بود که با طراحی زیبا و موتور ۷.۰ لیتری فورد عرضه شده بود.

با گذر زمان موتور هشت سیلندر این اتومبیل به موتورهای توربوشارژ دو قلو تبدیل شد و در سال ۲۰۰۵ خودروی Saleen S7 نهایت سرعت ۲۴۸ مایل بر ساعت را در اختیار خریداران خود قرار می‌داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.