سبقت خودروسازان ایران و جهان از کرونا

قطعه نیوز: درحالی‌که هر روز به شمار قربانیان کرونا در جهان افزوده شده و خبرها حاکی از رکود فعالیت‌های اقتصادی در اکثر بخش‌هاست، جدیدترین آمارها از رشد تولید و فروش خودو به صورت هم‌زمان در آمریکا، چین، اروپا و ایران حکایت دارد.

پس از آنکه بازار خودرو در آمریکا در اوایل سال جاری میلادی به سبب شیوع ویروس کرونا با رکود شدیدی روبرو شد، ‌جدیدترین آمارها از رونق وضعیت تولید خودرو در بازارهای این کشور خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش اس‌اندپی گلوبال مارکت، میزان فروش خودرو در سه ماه سوم سال جاری میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی با کاهش ۹.۲ درصدی روبرو شده است.

این در حالی است که این رقم در سه ماه دوم سال جاری میلادی افت ۳۳.۳ درصدی تجربه کرده بود.

مقایسه میزان فروش خودرو در سه ماه سوم و سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ از رونق میزان فروش خودرو در بازارهای آمریکا حکایت دارد.

آمارها نشان می‌دهد خودروهای شاسی بلند و کامیون در سه ماه سوم سال جاری میلادی بیشترین مشتری را در آمریکا داشته است.

میزان فروش خودو در ماه سپتامبر (مرداد- شهریورماه) به یک میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی با افزایش ۳.۴ درصدی روبرو شده است.

آمارها نشان می‌دهد میزان فروش خودروی شاسی بلند و کامیون در ماه سپتامبر افزایش ۷۶.۳ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین با افزایش تقاضا برای خرید خودرو در بازارهای آمریکا، بهای آنها نیز رو به افزایش گذاشته است.

گفتنی است در ماه سپتامبر میزان فروش خودروی مسافری در چین نیز در مقایسه با سایر کشورهای دیگر روند افزایشی داشته و با هشت درصد افزایش به ۲ میلیون و یکصد هزار دستگاه رسیده است.

آمارها نشان می‌دهد میزان فروش خودرو در چین در ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ دستگاه رسیده است.

بازار خودرو در اروپا نیز در ماه سپتامبر با نخستین رشد ماهانه خود در سال جاری میلادی روبرو شده است.

در ماه سپتامبر فروش خودروی اروپا در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته با افزایش یک درصدی روبرو شده و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

تولید خودرو در ایران

بر اساس این گزارش، بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۹ هزار و ۵۲۱ دستگاه وانت از سوی خودروسازان داخلی از آغاز امسال تا پایان شهریورماه است؛ آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۳۹.۴ درصدی نشان می‌دهد.

خودروسازان داخلی در این مدت ۴۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی سواری تولید کردند که در هم‌سنجی با سال گذشته رشد ۱۹ درصدی داشته است.

در این مدت تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون با افت ۱۰.۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ۸۱۹ دستگاه کاهش یافت.

برپایه آمارهای منتشره سامانه کدال در نیمه نخست امسال ایران خودرو ۲۱۱ هزار و ۶۵۰ دستگاه خودرو تولید کرد و جمع فروش محصولات این گروه خودروسازی ۱۳ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان بوده است.

در این مدت، گروه سایپا ۱۶۴ هزار و ۴۷۳ دستگاه خودرو تولید کرد و جمع فروش محصولات این گروه خودروسازی در مدت یاد شده به ۵۴۰۱.۸ میلیارد تومان رسید.

همچنین در ۶ ماهه امسال پارس‌خودرو ۴۷ هزار و ۴۴۶ دستگاه خودرو تولید کرد و جمع فروش محصولات این شرکت یک‌هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.