تولید روزانه خودروسازان به ۳۸۰۰دستگاه رسید

بازگشت به کار برخی کارگران تعلیقی در نتیجه پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان

قطعه نیوز: در ماه‌های گذشته بهای مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان و ارز افزایش چند برابری را تجربه کرد اما از سه سال پیش خودروسازان بدهی خود به قطعه‌سازان را به روز نکرده‌اند. قطعه‌سازان مدعی بودند قطعه تولیدی را با یک، سوم قیمت به دست خودروساز می‌رسانند اما آنها مطالبات قطعه‌سازان را پس از هشت ماه می‌پردازند.

از آغاز امسال ۳۷درصد جمعیت شاغلان در عرصه قطعه‌سازی مشمول تعدیل نیرو شدند و کارشناسان هشدار دادند تداوم وضعیت موجود نتیجه‌ای جز افت بهره‌وری، کاهش کیفیت تولید، توقف نوگرایی و استهلاک فناوری‌های جدید ندارد.

پس از اینکه چهاردهم بهمن‌ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه‌سازان در شرکت‌های خودروساز آغاز شد.

مقرر شد بانک‌ها طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می‌دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه‌سازان بپردازند. بر این اساس کنسرسیومی متشکل از حدود ۱۲ بانک بزرگ کشور که ریاست آن بر عهده بانک ملت است، به این منظور تشکیل شد و ایران‌خودرو و سایپا فهرست قطعه‌سازان را به این کنسرسیوم ارائه کردند.

در این زمینه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: «مطالبات این انجمن برای قطعه‌سازان و زنجیره تامین خودروسازان حدود ۲۰هزار میلیارد تومان است که در نهایت ۱۱ هزار میلیارد تومان آن مصوب شد.»

مازیار بیگلو با بیان اینکه مقرر شد ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود، اظهار کرد: «این میزان شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو می‌شود اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز تعیین نشده است. ۱۰۰درصد این چهار هزار میلیارد تومان به دست ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه‌ساز می‌رسد و برای دو تا سه ماه آنها کافی است؛ این مبلغ صرف تامین سرمایه در گردش این صنعتگران می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته مسئولان ایران‌خودرو از دستیابی به تیراژ تولید هزار و ۸۰۰ دستگاه در روز و مسئولان سایپا از تیراژ بیش از ۲ هزار دستگاه در روز خبر دادند، تاکید کرد: «هدف تعریف شده خودروسازان و انجمن قطعه‌سازان، دستیابی به تیراژ تولید دستکم پنج هزار دستگاه در روز است.»

بیگلو در خصوص تعدیل قیمت قطعات نیز گفت: «روند اصلاح قیمت‌ها آغاز شده و خودروسازان در حال دریافت مدارک قطعه‌سازان هستند؛ با این حال قیمت برخی اقلام اصلاح شده است و برای بقیه آنها نیز امید می‌رود حداکثر در چند هفته آینده اقدام‌هایی صورت گیرد.»

به گفته وی، دغدغه اصلی قطعه‌سازان، در مرحله نخست افزایش تیراژ خودرو و پس از آن تثبیت تیراژ تولید است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران همچنین پیش‌بینی کرد: «با شرایط جدید، نیروهایی که از محل کاهش روزهای کاری شرکت‌ها تعلیق شده بودند به سرعت سر کار برگردند و نیروهای تعدیل شده نیز با اعلام فراخوان شرکت‌ها بتدریج در محل کار حضور یابند.»

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.