ارز نیمایی به موتورسیکلت‌سازان اختصاص یافت اما در اختیارشان قرار نگرفت

قطعه نیوز: عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت از تخصیص ارز نیمایی به موتورسیکلت‌سازان خبر داد.

رضا خیالی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: بانک مرکزی هفته پیش رقمی را به عنوان ارز نیمایی به موتورسیکلت‌سازان تخصیص داد ولی تا این لحظه هنوز بانک ارز را در اختیار ما قرار نداده است.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌سازان درخواست تخصیص ارز را ثبت کرده‌اند و مبلغ مورد نظر در حساب آنها مسدود شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در انتظار هستیم تا ببینیم این ارز را چه زمانی و از چه طریقی تامین کنیم و باید از بانک مرکزی بگیریم یا به سراغ صرافی برویم که قیمت آن با ارز نیمایی در بانک متفاوت است و در این صورت ممکن است نرخ ارز دریافتی برای موتورسیکلت‌سازان از ارز نیمایی بالاتر تمام شود.

خیالی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا اواخر تیرماه ارزی به سازندگان موتورسیکلت تخصیص پیدا نکرده بود. در این زمان جلسه‌ای با سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و به ایشان اعلام کردیم که کارخانه‌ها به دلیل ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرک در حال تعطیل شدن هستند و نیاز به ارز دارند.

این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: آقای مدرس خیابانی در جلسه یاد شده، در تماس تلفنی با ایمیدرو و سازمان توسعه تجارت خواستار رسیدگی به موضوع شدند و شخصی را هم مامور کردند تا تخصیص حدود ۵۰ میلیون دلار از طریق بانک مرکزی را برای حل مشکل روز تولیدکنندگان موتورسیکلت پیگیری کند.

خیالی با بیان اینکه اولویت کالایی موتورسیکلت ۲۲ است و برای تخصیص ارز نیمایی اولویت ندارد، اظهار کرد: آقای مدرس خیابانی هم در زمات تصدی و در آن جلسه گفتند که تخصیص ارز نیمایی در حال حاضر با مشکل رو به رو است و ایشان سعی دارند که ارز حاصل از صادرات را از طریق صادرکنندگان تامین کنند.

به گفته خیالی، جلسات موتورسیکلت‌سازان با صادرکنندگان سیمان، آبزیان و فولاد و ایمیدرو با وجود پیگیری آقای مدرس خیابانی به نتیجه نرسید اما در همان زمان، بانک مرکزی بخشی از ارزهای صادراتی را در کل کشور به صنایع تخصیص داد.

وی ادامه داد: با تخصیص این ارز، موتورسیکلت‌سازان برای دریافت کوتاژهای صادراتی اقدام کردند تا بتوانند از ارز حاصل از صادرات استفاده کنند که در این مورد هم با واسطه‌گری‌های زیاد و بخشنامه‌های هر روزه بانک مرکزی مواجه شدند و دستورالعمل‌های جدید، میان واردکننده و صادرکننده اختلاف انداخته بود.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت بیان کرد: مهلت ارائه کوتاژ برای دریافت ارز صادراتی تا ۷ مرداد سال جاری بود و بعد از ۷ مرداد تخصیص ارز صادراتی هم برداشته شد.

خیالی ادامه داد: بعد از تمام شدن این مدت، انجمن موتورسیکلت لیست شرکت‌هایی که در صف تخصیص ارز بودند را به وزارت صمت ارسال کرد و این لیست از طریق وزارت صمت به بانک مرکزی فرستاده شد که در نهایت بانک مرکزی هفته پیش میزانی از ارز نیمایی را به موتورسیکلت‌سازان تخصیص داد ولی تا این لحظه هنوز بانک ارز را در اختیار ما قرار نداده است.

به گفته این فعال صنعت موتورسیکلت، آخرین ارز نیمایی دریافتی موتورسیکلت‌سازان در سال گذشته، مربوط به اسفندماه با قیمت حدودی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان بوده است و در سال جاری خرید ارزی آنها در تیرماه با نرخ ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در سال جاری شاهد دپوی ۴ ماهه کالاهای وارداتی موتورسیکلت‌سازان در انبار گمرک بودیم که هزینه انبارداری چند میلیارد تومانی را به موتورسیکلت‌سازان تحمیل کرد.

وی افزود: ترخیص نشدن کالا وقفه‌ای دو ماهه در اردیبهشت و خرداد در بازار موتورسیکلت ایجاد کرد که در تیرماه با خرید ارز گشایشی در آن صورت گرفت. با این حال بازار تحمل قیمت‌های جدید را نداشت و نتیجه آن رکود فعلی بود.

خیالی خاطرنشان کرد: در حالت کلی وضعیت تولید با تخصیص ارز صادراتی در تیرماه بهتر شد اما وقتی تولید صورت بگیرد و بازار برای کالا نباشد، در عمل تولید هم به خطر می‌افتد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.