دبیر انجمن خودروسازان: ایران‌خودرو و سایپا توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را ندارند

قطعه نیوز: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان که به یکی از معضلات همیشگی صنعت قطعه و خودروی کشور تبدیل شده است، اکنون به نظر می‌رسد، با اجرایی شدن افزایش سه ماهه قیمت خودرو یا به زعم مدیران دولتی، با منطقی شدن قیمت‌ها، روند سریع‌تری به خود بگیرد. موضوعی که دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به آن بر وجود زیان خودروسازان تاکید و بسنده کرد و بر باقی ماندن زیان خودروسازان حتی با وجود افزایش سه ماهه قیمت‌ها تاکید کرد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: افزایش سه ماهه قیمت خودرو کار اساسی نیست و برای جبران زیان خودروسازان و تعیین قیمت نهایی باید کاری اصولی صورت بگیرد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: افزایش سه ماهه قیمت خودرو مقداری از مشکلات خودروسازان را کم می کند، اما نکته مهم اینجا است که خودروسازان همچنان در حال زیان‌دهی هستند.

وی شرح داد: در یک سال گذشته مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو ۸۰ درصد گران شده است و این در حالی است که ۷۰ درصد هزینه های تولید یک خودرو مربوط به مواد اولیه آن است.

وی ادامه داد: این ارقام به این معنا است که برای جبران زیان خودروسازان، شورای رقابت باید در سه ماهه اول، مجوز حداقل ۵۶ درصد افزایش قیمت خودرو را صادر می‌کرد تا این رقم، بتواند گران شدن مواد اولیه را جبران کند.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: میزان افزایش قیمتی که در سال جاری در دو مرحله به خودروساز داده شده است برای جبران زیان خودروسازان کافی نیست، برای مثال پژو پارس ساخت ایران خودرو با دو مرتبه افزایش قیمت از ابتدای سال، اکنون در کارخانه ۱۰۵ میلیون تومان به فروش می رسد، این در حالی است که فروش همین خودرو در حاشیه بازار بیش از ۱۰۰ میلیون برای واسطه سود دارد.

نعمت‌بخش اضافه کرد: چنین سودهایی در شرایطی به جیب خریدار خودرو می‌رود که سازندگان خودروی داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا زیان می دهند و توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را ندارند.  

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افزایش سه ماهه قیمت تا چه میزان منجر به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان خواهد شد، زیان خودروسازان را یادآور شد و گفت: خودروسازان در حال حاضر با وجود افزایش قیمت خودرو حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان دارند و اگرچه افزایش قیمت ها به شیوه کنونی بی تاثیر نیست و شیب سقوط اندکی کاهش پیدا کرده است اما همچنان سقوط وجود دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته با تجدید ارزیابی دارایی های خودروسازان مقداری از زیان آنها جبران شد، اما سوال این است که امسال قرار است برای جبران زیان چه کاری صورت گیرد؟

نعمت‌بخش با بیان اینکه صنعت عظیم خودرو با روش‌های فعلی در حال نابودی است، افزود: این در حالی است که صنایعی که زحمت تولید در آنها خیلی کمتر از صنعت خودرو است به راحتی با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت کالای خود را افزایش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سه ماهه قیمت کار اساسی نیست و اقدامات اصولی باید در زمینه تعیین قیمت خودرو صورت بگیرد، به این صورت که بر اساس قیمت تمام شده خودرو، قیمت نهایی را تعیین کنند.

نعمت‌بخش عنوان کرد: اگر حاشیه بازار را هم کنترل نکنند، ما حرفی نداریم، چراکه بازار در حال حاضر به شکلی است که همه برای حضور در آن هجوم می آورند اما حرف ما این است که بر اساس قیمت تمام شده خودرو، سود معقولی به آن اختصاص دهند.  

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.