وزارت صنعت و ایدرو پلتفرم و قوای محرکه مشترک ایجاد می‌کنند

قطعه نیوز: معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در مراسم رونمایی رسمی محصول جدید سایپا و خروج پراید از خط تولید، با اشاره به اینکه صنعت خودرو اولین صنعتی بود که در دور جدید تحریم ها مورد تاکید قرار گرفت، گفت: این صنعت با بیش از ۳۵ رشته فعالیت ارتباط مستقیم دارد و اهمیت آن از این جهت بوده است.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، مهدی صادقی نیارکی در اظهارات خود با اشاره به گزارش وضعیت تولید، تعهدات معوق و تحویل خودرو طی چهارماه ابتدای امسال، تاکید کرد: تا ۱۵ مردادماه تولید خودرو ۱۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است و تولید خودرو از ۲۷۹ دستگاه در سال گذشته، به ۳۳۷هزار دستگاه رسید.

وی با بیان اینکه تحویل خودرو از ۲۰۶هزار دستگاه در چهار ماه ابتدای سال گذشته، امسال به ۲۴۴ هزار دستگاه رسید، اظهار کرد:این میزان بیش از ۲۰ درصد رشد را نشان می دهد. همچنین تعهدات معوق نیز رشد ۲۲ درصدی داشته است. در عین حال خودروهای ناقص نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش قابل توجه داشته است.

صادقی نیارکی افزود: این آمار در حالی رشد را نشان می دهد که امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۰ روز کمتر تولید کرده ایم و این با کمک همدلی و همگامی و صبر و تحمل فعالان و قطعه سازان و… انجام شده است.

وی در ادامه به چهار رویکرد وزارت صمت در سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: محور اول جهش تولید است که توسعه و تامین از زیرمجموعه های آن است. طبق این برنامه ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، کاهش ارزبری خودرو داشته ایم.

صادقی نیارکی با اشاره به اولین میز ساخت داخل امسال، گفت: بر این اساس ۳۳۰ میلیون یورو عقد قرارداد برای داخلی سازی صورت گرفت. از این میزان ۶۰ میلیون یورو قطعات عرضه شده است و در حال حاضر توسط قطعه سازان به خودروساز عرضه می شود.

وی با اشاره به محور دوم برنامه وزارت صمت در بحث مدیریت وراردات و توسعه صادرات، اظهار کرد: در زمینه واردات، بیش از ۲۶۰۰ ردیف تعرفه محدود شده است که حدود ۳ و نیم میلیون دلار ارزش این تعداد ردیف تعرفه است که ساخت داخل شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به محور توسعه صادرات در برنامه وزارتخانه، گفت: تکمیل طرح های نیمه تمام محور سوم این برنامه ها به شمار می رود و مدیریت و تنظیم بازار به عنوان محور چهارم در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، ایران خودرو و سایپا امسال پلتفرم جدید و خودروهای جدید به بازار عرضه کرده اند، گفت: امروز خودروسازان در طراحی و تکمیل محصول حرف برای گفتن دارند.

مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه خودروسازان برای بهبود مستمر، طراحی تکمیل، بومی سازی، به کار گیری تکنولوژی و… با یکدیگر رقابت می کنند، تاکید کرد: برنامه وزارتخانه غیر از این پلفترم ها، داخلی سازی خودروهایی است که تا ۵۰ درصد ساخت داخل دارند که قرار است با بیش از ۹۰ درصد داخلی سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه برنامه آینده وزارت صنعت و ایدرو، ایجاد قوای محرکه مشترک است، گفت: در دنیا خودروسازان ادغام می شوند که بتوانند پلتفرم و قوای محرکه مشترک ارائه کنند و تنوع را افزایش دهند.

نیارکی با اشاره به بحث پلتفرم بومی از طراحی پایه تا مجموعه سازی، افزود: دو موضوع چالشی، یکی قیمت، واقعی سازی و منطقی سازی قیمت خودرو باعث می شود جامعه قطعه سازی به آینده امیدوار شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.