قیمت خودرو باید آزاد شود؛ افزایش سه ماهه قیمت‌ها فقط ضرر را جبران می‌کند

قطعه نیوز: یک کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: افزایش سه ماهه قیمت خودرو فقط زیان را جبران می‌کند و سودآور نخواهد بود.

امیرحسن کاکایی به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: افزایش سه ماه قیمت خودرو در مجموع به نفع قطعه‌ساز خواهد بود، چراکه در هر حال این افزایش قیمت به پوشش هزینه‌های قطعه هم اختصاص خواهد یافت، اما یک نکته وجود دارد و آن این است که ارقام اعلامی برای افزایش قیمت خودرو فقط زیان را تا حدی جبران می کند و سودآوری به دنبال نخواهد داشت.

وی شرح داد: افزایش فعلی قیمت خودرو نسبت به نرخ بهمن ماه سال ۹۷ اعلام شد. در آن زمان نرخ دلار به طور متوسط حدود ۸ تا ۱۰ هزار تومان بود، یعنی در حالی که قیمت دلار تقریبا دو برابر شده است و ۱۴۰ درصد هزینه های تولید بالا رفته است، تنها ۴۰ درصد قیمت خودرو را افزایش داده اند.

وی افزود: نتیجه این است که گرچه این افزایش قیمت وضعیت قطعه‌سازان را بهتر خواهد کرد اما به این معنا نیست که شرایط آنها با این افزایش قیمت خودرو مطلوب خواهد بود.

کاکایی در پاسخ به اینکه آیا بازار توان تحمل افزایش بیشتر قیمت خودرو را خواهد داشت، گفت: بازار کشش افزاش قیمت خودرو را خواهد داشت و این موضوعی است که مسوولان به آن بی توجه هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو در حاشیه بازار، رقم واقعی متناسب با قیمت دلار را دارد، اضافه کرد: قیمت کارخانه هر چقدر هم افزایش پیدا کند تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت، البته در ابتدا مقداری هیجان در بازار ایجاد می کند و قیمت ها بالا خواهد رفت اما در نهایت این قیمت ها در جای مناسب خواهد ایستاد.

وی دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار در روزهای گذشته همزمان با بالا رفتن قیمت کارخانه را فاصله بسیار زیاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت ها با قیمت های واقعی خودرو دانست و افزود: در سال ۹۲ و ۹۳ که قیمت خودرو آزاد شد، ابتدا قیمت ها بالا رفت اما بعد به تعادل رسید.

پایین نگه داشتن قیمت خودرو برای کمک به قشر کم درآمد، کاری پوپولیستی است

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این اشتباه سیاستگذاران کشور است که به اسم کمک به قشر آسیب پذیر قیمت خودرو را پایین نگه می دارند. در سال ۹۶ قیمت پراید ۲۰ میلیون تومان و دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود، الان با نرخ فعلی ارز، قیمت پراید تا حدود ۱۲۰ میلیون تومان کشش رشد دارد.

وی درباره اثرات افزایش قیمت خودرو بر قشر کم درآمد جامعه گفت: این یک حرف پوپولیستی است که بگوییم قیمت خودروی داخلی برای حمایت از قشر کم درآمد پایین نگه داشته شود، چراکه در شرایط فعلی هیچ راهی برای کمک به خرید خودرو توسط قشر ضعیف وجود ندارد.

کاکایی تاکید کرد: در دو سال گذشته، برای کمک به قشر آسیب پذیر، قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین شد، اما آیا واقعا به قشر ضعیف کمک شد؟ تنها نتیجه این بود که به خودروساز زیان وارد شد و عده ای هم با واسطه گری سود کردند. موضوع این است که در هر صورت قشر ضعیف در فشار خواهد بود و علاوه بر آن به خودروسازی هم زیان وارد می شود.

برای جهش تولید در صنعت خودرو قیمت‌ها باید آزاد شوند

این کارشناس خودرویی عنوان کرد: در حال حاضر قطعه‌سازی ها با مشکل رو به هستند و اگر این صنعت زمین بخورد، جایگزینی به جز واردات برای آن وجود ندارد، درواقع تعطیلی آن به قشر کم درآمد فشار بیشتری وارد خواهد کرد.

کاکایی تاکید کرد: راه حل این است که قیمت ها آزاد شود تا خودروسازی ها سودآور شوند و در قطعه‌سازی ها سرمایه گذاری کنند، به این واسطه قطعه‌سازی ها رشد کنند و جهش تولید اتفاق بیفتد، البته به طور موقت قیمت ها بالا می رود، اما در ازای آن تولید رشد می کند و امکان اخذ مالیات برای کمک به قشر ضعیف و ساخت زیرساخت ها فراهم می شود.

وی عنوان کرد: نکته دیگری هم که باید به آن توجه شود این است افزایش قیمت خودرو اگر هر سه ماه یک بار رخ دهد، مشکلی را حل نمی کند، چراکه در وهله اول نارضایتی مردم را زیاد می کند و علاوه بر آن زیان خودروساز هم همچنان افزوده خواهد شد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.