پایان بزم خودرویی‌ها در تالار شیشه‌ای/ تکانه‌های مقطعی در قیمت نمادهای قطعه‌ساز

قطعه نیوز: هفته گذشته را باید هفته دست به دست شدن پرحجم سهام بدانیم. رفت و برگشت پرشتاب نرخ ارز در بازار موازی، فضای تالار شیشه‌ای را بسیار ملتهب کرد و افزایش عرضه‌ سهام در بستر بورس در نیمه دوم هفته گذشته تفویت شد. وضعیت خودرویی‌های بورس نیز با توجه به توقف نمادهای بزرگ به دلیل برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و شفاف‌سازی‌های گروه الف، تحت تاثیر تلاطم‌های کلی بازار سهام بود.

پس از عبور نرخ دلار از مرز ۲۶ هزار تومانی، بسیاری از مردم با هیجان فراوان از نرخ‌های ۳۰ و ۴۰ هزار تومانی در آینده نزدیک خبر می‌دادند. موج تقاضای خرد با رشد پرشتاب نرخ‌ها در بازار آزاد رو به فزونی نهاد و به نظر می‌رسید اوضاع از کنترل خارج شده‌است. در همین راستا و با کاهش روزانه و معنادار ارزش ریال، ورود پول به تالار شیشه‌ای برای خرید سهام تقویت شد و شاهد قفل شدن سهام در صف‌های خرید و برچیده شدن صف‌های فروش در نمادهای بزرگتر و درگیر اصلاح بودیم.

در همین دوره کوتاه نرخ ارز صرافی ملی به عنوان مرجع معتبر بانک مرکزی نیز متناسب با رشد نرخ ارز در بازار آزاد جهش زیادی را تجربه کرد و از محدوده ۱۸۵۰۰ تومان به حوالی ۲۲ هزارتومان رسید که منجر به افزایش نگرانی‌ها در میان عموم مردم شد. اما در این فرآیند یک نکته از نگاه سرمایه‌گذاران دور مانده بود. مهلت بازگشت ارز صادراتی به سامانه نیما تا پایان تیرماه تعیین شده بود و از همین رو بسیاری از صادرکنندگان برای در امان ماندن از جریمه‌های سنگین و توبیخ‌های مدیریتی و ورود قوه قضاییه به ماجرا، به دنبال تامین حداقل تزریق ارز به سامانه نیما تا مهلت مقرر بودند و بخشی از تقاضای شکل گرفته در بازار آزاد نیز از همین مجرا تقویت شده بود.

با نزدیک شدن به پایان مهلت تعیین شده، علاوه بر تزریق بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به سامانه نیما، تقاضای موثر ارز در بازار آزاد نیز فروکش کرد و با اقدامات بانک مرکزی شاهد سقوط نرخ در بازارهای ارز داخلی و تامین کنندگان خارجی بودیم به نحوی که نرخ دلار در کمتر از ۳ روز بیش از ۴ هزار تومان افت کرد اما در حالی که اهالی بازار این‌بار هم درگیر هیجان منفی با چشم‌انداز ریزش نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان بود شاهد توقف نرخ دلار در بازه ۲۱-۲۲ هزار تومان بودیم و به نظر می‌رسد با توجه به مدل کسری بودجه دولت و نیاز به تامین نقدینگی از بازار ارز، ریزش سریع قیمت‌ها حتی در صورت وقوع مانند رشدهای سریع پابدار نخواهد ماند.

بنابراین انتظار می‌رود در کلیت بازار سهام شاهد برقراری نوعی آرامش باشیم و روند تقویت قیمت در نمادهای اصلاح شده به مرور زمان با اصلاح تدریجی بزرگترها شکل بگیرد.

در انتظار بازگشایی غول‌ها

هفته گذشته نمادهای ایران خودرو و سایپا به علت انتشار اطلاعات گروه الف (با اهمیت) متوقف شدند. هر دو شرکت خبر افزایش نرخ محصولات و خدمات خود را روی سامانه کدال منتشر کردند و توقف نماد شرکت ایران خودرو برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه تمدید شد.

افزایش نرخ ثبت شده برای خودروهای اصلی سایپا بین ۲۰ تا ۳۳ درصد تصویب شد اما بازگشایی این نماد به هفته جاری موکول شده است. شفاف‌سازی ایران خودرو افزایش نرخ ۳۱.۷ درصدی میانگین نرخ محصولات از ۷۲.۲ میلیون تومان به ۹۵.۲ میلیون تومان را نشان می‌دهد.

علاوه بر این انتشار صورت‌های مالی سال ۹۸ ایران خودرو با ساخت زیان ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی (۳۷۸ ریال به ازای هر سهم) در صورت‌های تلفیقی و زیان ۵۲۰۰ میلیارد تومانی (معادل ۱۷۴ ریال به ازای هر سهم) در صورت‌های شرکت اصلی به استقبال مجمع عمومی سالانه رفت.

به نظر می‌رسد بازگشایی نمادهای خودروسازان بزرگ در هفته جاری با وجود عدم محدودیت نوسان قیمت، تکرار تجربه‌های شیرین رشدهای ۱۰۰ درصدی را به دنبال نداشته باشد و فروشندگان زیادی در قیمت‌های پایین‌تر صف‌آرایی کنند. این رویداد می‌تواند تکانه‌های مقطعی در قیمت نمادهای قطعه‌ساز به دنبال داشته باشد.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.